درمان خشکی پوست؛ چند نکته!

خشکی پوست در بازوها، پاها، پهلوها (کناره های شکم) و ران شایع تر از بقیه جاهای بدن است. علائم خشکی پوست عبارتند از:

  • پوسته پوسته شدن
  • خارش
  • ترک خوردگی پوست

 

علل خشکی پوست

خشکی پوست اختلال شایعی است. بیشتر در فصل زمستان و زمانی رخ می دهد که هوای سرد بیرون و گرمای درون بدن موجب کاهش رطوبت سطح پوست می شود. هیتر ها و یا بخاری های دمنده هوا، حتی موجب خشک تر شدن پوست نیز می شوند. از دست دادن رطوبت پوست ممکن است موجب لایه لایه شدن و ترک خوردن آن شده و یا حتی می تواند موجب التهاب و حساسیت پوست نیز شود.
حمام کردن زیاد، بخصوص با شوینده های قوی، نیز می تواند موجب خشک شدن پوست شود. بیماری اگزما نیز می تواند از علل خشکی پوست باشد.

 

مراقبت در خانه

پوست خود را مرطوب نگه دارید. روزانه 2 الی 3 بار از پمادها، کرم ها، و لوسیون های مخصوص برای این کار استفاده کنید. دقت کنید مرطوب کننده ای که استفاده می کنید حاوی الکل، عطر و اسانس، رنگ و یا سایر مواد شیمیایی نباشد. استفاده از مرطوب کننده های هوا (مانند دستگاه های بخور) نیز می تواند مفید باشد.

مرطوب کننده های پوست و نرم کننده ها، زمانی بهتر اثر می کنند که پوست مرطوب و خیس باشد. بنابراین می توانید بعد از شستن پوست یا حمام کردن پوست خود را به نرمی خشک کنید (نه کاملا خشک) و سپس از مواد مرطوب کننده استفاده کنید.

می توانید انواع مختلفی از نرم کننده ها یا مرطوب کننده ها را در زمانی های متفاوتی از روز استفاده کنید.

 

از هر چیزی که موجب بدتر شدن علائم شما می شود اجتناب کنید مواردی مانند:

  • تعریق، از پوشیدن لباس زیاد، زمانی که هوا گرم است خودداری کنید.
  • شوینده ها و دترژانت های قوی، بعلاوه مواد شیمیایی و حلال ها
  • تغییرات ناگهانی دمای بدن و استرس، که ممکن است موجب تعریق شده و علائم را بدتر کنند.
  • محرک ها و موادی که موجب آلرژی یا حساسیت در شما می شوند.

 

در مورد حمام کردن:

  • تا حد امکان کمتر حمام کنید، و زمان حمام خود را نیز تا حد امکان کوتاه کنید. حمام ملایم و کوتاه خیلی بهتر از حمام طولانی و داغ می باشد.
  • از شوینده های ملایم، به جای صابون های معمولی، و فقط برای شستن صورت، نواحی زیر بغل، نواحی ژنیتال، دستها و پاهای خود از آنها استفاده کنید.
  • از سایش و مالش شدید و طولانی پوست خودداری کنید.
  • بعد از اتمام شستشوی بدن، آن را به ملایمت خشک کنید و تا زمانی که پوست مرطوب است، از کرم ها و لوسیون های مرطوب کننده استفاده کنید. این کار موجب می شود که رطوبت در روی پوست باقی بماند.

 

چند نکته دیگر:

  • از مرطوب کننده های هوا، بخصوص وقتی که هوای محیط خشک است، استفاده کنید.
  • در طول روز آب و مایعات فراوانی بنوشید.
  • از کمپرس سرد بر روی نواحی خارش دار استفاده کنید.
  • در صورت وجود التهاب می توانید از داروها و کرم ها یا لوسیون های بدون نسخه نیز برای درمان آن استفاده کنید.

 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

  • زمانی که پوست بدن بدون وجود ضایعه یا راش قابل رویتی خارش دارد.
  • وقتی خشکی پوست یا خارش آن مانع از خوابیدن می شود.
  • در صورت وجود زخم، و یا باز شدن پوست در اثر ترک خوردگی.
  • در صورتی که درمان ها و مراقبت های خانگی موجب بهبودی علائم نشوند.