کمر درد - درمان های جایگزین

تعدادی از درمانهای جایگزین نیز وجود دارند که می توانند در کاهش علایم کمر درد مفید باشند. ماساژ، طب سوزنی، یوگا و تمرینات خاص ورزشی از آن جمله اند. همواره می بایست بیش از اتخاذ هر یک از روش های جایگزین جدید، در ارتباط با مزایا و منافع آن با پزشک معالج خود مشورت کنید.

درمان های جایگزین

تعدادی از درمانهای جایگزین نیز وجود دارند که می توانند در کاهش علایم کمر درد مفید باشند. همواره می بایست بیش از اتخاذ هر یک از روش های جایگزین جدید، در ارتباط با مزایا و منافع آن با پزشک معالج خود مشورت کنید.

  • فن ماساژ و جابجا کردن ستون فقرات. کمر درد یکی از شایع ترین دلایل مراجعه افراد به ماساژور می باشد.
  • طب سوزنی. پزشک معالج سوزنهای فلزی ضد زنگ استرلیزه را بر پوست مناطق خاصی از بدن فرو می کند. با توجه به نتایج مطالعات، بیمارانی که شدت کمر درد در آنان پایین بوده است، انجام طب سوزنی منجر به تسکین و کاهش علایم درد در آنها شده است.
  • ماساژ. چنانچه کمر درد در اثر کشیده شدن یا فعالیت بیش از حد عضلات ایجاد شده باشد، ماساژ درمانی می تواند مفید باشد.
  • یوگا. یوگا، شاخه گسترده ای که شامل انجام تمرینات مرتبط با تنفس و تکنیک های سست سازی عضلات و قرار گرفتن بدن در حالت ها و وضعیت های مخصوص می باشد که دارای چندین گونه متفاوت است. نتایج چندین آزمایش بالینی نشان می دهد که انجام یوگا دارای مزایای زیادی برای افراد مبتلا به کمر درد می باشد.
پیشگیری

بواسطه اصلاح وضعیت فیزیکی، فراگیری و تمرین مکانیسم های مناسب و صحیح می توان از بروز کمر درد پیشگیری کرد.

 

می توان به منظور سالم و قوی نگهداشتن کمر از اقدامات زیر پیروی کرد:

  • انجام تمرینات ورزشی: انجام منظم ورزش های ایروبیکی آرام (ورزش هایی که منجر به کشش یا خوردن شدید کمر نمی شوند) می تواند سبب افزایش قدرت و استقامت کمر شده و عملکرد بهتر ماهیچه ها را نیز میسر سازد. پیاده روی و شنا گزینه های خوبی محسوب می شوند. در ارتباط با فعالیت هایی که انجام آنها می تواند برای شما مفید باشد با پزشک خود مشورت کنید.
  • ایجاد قدرت و انعطاف پذیری در عضلات. انجام ورزش های مرتبط با عضلات کمر و شکم به اصلاح این عضلات کمک کرده و در نتیجه این عضلات در قالب یک شکم بند طبیعی با هم همکاری می کنند. انعطاف پذیری مفاصل ران و قسمت های بالایی ساق پاها، سبب هم تراز شدن استخوانهای لگن خاصره شده و بدین ترتیب از شدت کمر درد کاسته می شود. در ارتباط با ورزش هایی که می توانند برای شما مفید باشند با فیزیوتراپیست یا پزشک خود مشورت کنید.
  • حفظ تناسب وزن. داشتن اضافه وزن منجر به وارد آمدن فشار بر روی عضلات کمر می شود. در صورت داشتن اضافه وزن، کاهش وزن می تواند از بروز کمر درد پیشگیری کند.
توصیه هایی در مورد فرم صحیح بدن
  • ایستادن به شکل صحیح. سعی کنید وضعیت لگن خاصره را در حالت خنثی نگه دارید. چنانچه می بایست به مدت طولانی سر پا باشید، بهتر است به منظور کم کردن از فشار وارده بر کمر به شکل متناوب پاهای خود را بر روی یک چهار پایه کوتاه قرار دهید. یک وضعیت مناسب می تواند از میزان فشار وارده بر ماهیچه های کمر بکاهد.
  • نشستن به شکل صحیح. صندلی را انتخاب کنید که پشتی، تکیه گاه (دسته)، و پایه گردنده مناسبی داشته باشد. به منظور حفظ گودی نرمال کمر، یک بالش یا حوله لوله شده ای را در این قسمت قرار دهید. زانوها و مفصل ران را در یک سطح نگهدارید موقعیت خود را مرتبا تغییر دهید (حداقل یکبار در هر نیم ساعت).
  • برداشتن اشیای سنگین به شیوه صحیح. به هنگام بلند کردن اشیای سنگین اجازه دهید فشار عمده بر روی پاهایتان باشد. بطور کاملا صافی خم و بلند شوید، کمر خود را راست نگهدارید و فقط از قسمت زانوها خم شوید. بار را نزدیک بدن نگهدارید و از بلند کردن اشیا و چرخیدن همزمان خودداری کنید. در صورت سنگین یا بد بار بودن شی از افراد دیگری هم کمک بخواهید. یادگیری نحوه صحیح بلند کردن اشیا می تواند در پیشگیری از بروز مجدد کمر درد موثر باشد.