افسردگی ماژور - درمان های جایگزین و پیشگیری از بیماری

در صورت اتخاذ درمانهای جایگزین یا مکمل می بایست مطمئن شوید که تمامی خطرات و فواید احتمالی این روندها را به خوبی درک کرده باشید. هیچ گاه به جای داروهای تجویزی پزشک یا روان درمانگر، از داروهای جایگزین استفاده نکنید.

در مورد بیماری افسردگی سایر درمان ها، جایگزین خوبی برای رویکردهای پزشکی محسوب نمی شوند.

افسردگی اختلالی نیست که خود بیمار بتواند از عهده درمان آن برآید. لیکن علاوه بر درمان های حرفه ای، اقدامات خود پایی نیز می توانند به درمان این بیماری کمک کنند. برای رسیدن به نتایج مطلوب درمانی توصیه های زیر می توانند راهگشا باشند.

روش های حمایتی

در ارتباط با افزایش مهارت های مقابله با استرس، با پزشک یا روانشناس مشورت کنید. پیروی از دستورهای زیر نیز می توانند مؤثر باشند:

  • زندگی را آسان بگیرید. تا آنجا که می توانید از مسئولیت های خود بکاهید و اهداف معقولی را برای خودتان تعیین کنید. زمانی که احساس افسردگی می کنید به خودتان استراحت دهید.
  • وقایع روزمره را یادداشت کنید. ثبت وقایع روزمره، در قالب بخشی از روند درمان، امکان بیان درد، خشم، ترس یا سایر احساسات را ممکن ساخته و بدین طریق سبب بهتر شدن حالت روانی می شود.
  • استفاده از وب سایت ها و کتاب های روانشناسی معتبر. در این باره می توانید از پزشک یا روانشناس خود کمک بگیرید.
  • عضویت در سازمان های حمایتی. بسیاری از سازمان ها، نظیر اتحادیه ملی بیماری های روانی (NAMI) و اتحادیه حمایت از افراد مبتلا به افسردگی و اختلالات دو قطبی (DBSA) خدماتی چون: آموزش، حمایت، مشاوره و... را دراختیار اعضای خود قرار دهند. برنامه های کمک به کارمندان و سایر سازمان های مذهبی نیز خدماتی را در حوزه های بیماری های روانی در اختیار بیماران قرار می دهند.
  • از کناره گیری از سایر افراد بپرهیزید. سعی کنید تا در فعالیت های اجتماعی شرکت کنید و بطور مرتب در جمع دوستان و خانواده حضور یابید.
  • از خودتان مراقبت کنید. از رژیم های غذایی سالم پیروی کنید، به لحاظ جسمانی فعال باشید و به اندازه کافی بخوابید.
  • راههای کسب آرامش و کنترل استرس را بیاموزید. نمونه هایی از این شیوه ها عبارتنداز: مدیتیشن، آرام سازی عضلات، یوگا و تای چی.
  • با برنامه ریزی زندگی کنید. فعالیت های روزمره خود را بر اساس برنامه ای که از قبل تهیه کرده اید انجام دهید. تهیه فهرستی از کارهای روزمره و استفاده از یادداشت ها، به منظور یادآوری یا منظم بودن، کمک کننده می باشد.
  • زمانی که حالتان خوب نیست، از گرفتن تصمیمات مهم خودداری کنید.
پیشگیری از افسردگی

هیچ راه قطعی برای پیشگیری از افسردگی وجود ندارد، با وجود این، پیروی از راهکارهای زیر می تواند کمک کننده باشد:

  •  به منظور افزایش انعطاف پذیری و اعتماد به نفس، شیوه های کنترل استرس را بکار بگیرید.
  •  در مواقع بحرانی با اعضای خانواده یا دوستان خود تماس بگیرید.
  •  به منظور پیشگیری از تشدید افسردگی، به محض بروز اولین نشانه بیماری، درمان را آغاز کنید.
  • به منظور جلوگیری از عود علایم، به شکل ثابت و دراز مدتی از برنامه های درمانی خود پیروی کنید.
سبک زندگی و روش های خانگی

افسردگی اختلالی نیست که خود بیمار بتواند از عهده درمان آن برآید. لیکن علاوه بر درمان های حرفه ای، اقدامات خود پایی نیز می توانند به درمان این بیماری کمک کنند. برای رسیدن به نتایج مطلوب درمانی توصیه های زیر می توانند راهگشا باشند:

  • پیروی دقیق از برنامه های درمانی. حضور در تمامی جلسات معاینه و روان درمانی ضروری می باشد. حتی چنانچه احساس می کنید که حالتان بهتر شده می بایست به مصرف داروها ادامه دهید. قطع خود سرانه دارو می تواند منجر به بازگشت مجدد علایم افسردگی شود. قطع مصرف ناگهانی و بدون برنامه بسیاری از داروهای ضد افسردگی ، فرد را دچار علائم سندرم محرومیت می کند.
  •  کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با افسردگی. فراگیری نکاتی در مورد بیماری می تواند منجر به افزایش انگیزه برای پیروی از برنامه های درمانی شود. اعضای خانواده را تشویق کنید تا درباره افسردگی اطلاعات بیشتری را کسب کنند تا بدین طریق بتوانند شما را بیشتر درک و حمایت کنند.
  •  توجه به علایم خطر. در ارتباط با محرک های بروز علایم افسردگی با پزشک خود مشورت کنید. برنامه ای را تهیه کنید و بدین ترتیب از مواردی که منجر به تشدید علایم افسردگی می شوند آگاه شوید. در صورت بروز تغییراتی در علایم و یا حال عمومی خود به سرعت با پزشک تماس بگیرید. از اعضای خانواده یا دوستان خود بخواهید تا مراقب علایم هشدار باشند.
  •  انجام تمرینات ورزشی. انجام تمرینات ورزشی سبب کاهش علایم افسردگی می شود. به انجام ورزش هایی چون پیاده روی، دو، شنا، باغبانی یا سایر ورزش هایی که از آنها لذت می برید بپردازید.
  • از مصرف الکل و مواد مخدر اجتناب کنید. ممکن است چنین به نظر برسد که مصرف الکل یا مواد مخدر سبب کاهش علایم افسردگی می شوند، لیکن مصرف این مواد در دراز مدت معمولاً منجر به تشدید عوارض و سخت تر شدن درمان افسردگی خواهد شد. در صورت داشتن اعتیاد به الکل یا مواد مخدر با پزشک یا روانشناس خود تماس گرفته و نسبت به ترک آنها اقدام کنید.
  •  برخورداری از خواب کافی. خواب خوب برای سلامت روانی و جسمانی بسیار مهم می باشد. چنانچه خواب راحتی ندارید می توانید در ارتباط با اقداماتی که می توانید انجام دهید با پزشک خود مشورت کنید.
درمان های جایگزین

در صورت اتخاذ درمانهای جایگزین یا مکمل می بایست مطمئن شوید که تمامی خطرات و فواید احتمالی این روندها را به خوبی درک کرده باشید. هیچ گاه به جای داروهای تجویزی پزشک یا روان درمانگر، از داروهای جایگزین استفاده نکنید.

در مورد بیماری افسردگی سایر درمان ها، جایگزین خوبی برای رویکردهای پزشکی محسوب نمی شوند.

 

 داروها و مکمل های گیاهی

نمونه هایی از درمان ها و مکمل های گیاهی که گاهی اوقات برای درمان افسردگی از آنها استفاده می شود عبارتند از:

  • مخمر سنت جان (St.John’s wort). در آمریکا، سازمان غذا و دارو مصرف این گیاه را برای درمان افسردگی تأیید نکرده است. لیکن در اروپا مصرف این گیاه، روشی پر طرفدار برای درمان افسردگی محسوب می شود. این گیاه برای درمان افسردگی های خفیف تا متوسط مؤثر می باشد، ولی مصرف آن می بایست با دقت زیادی انجام گیرد چرا که این گیاه می تواند منجر به بروز اختلالاتی در روند مصرف برخی داروها گردد، داروهایی چون:
    • داروهای ضد افسردگی
    • داروهای ایدز
    • داروهایی که پس از انجام عمل پیوند عضو به منظور پیشگیری از رد عضو مصرف می شوند
    • قرص های ضد بارداری
    • رقیق کننده های خونی
    • داروهایی که در شیمی درمانی بکار می روند
  •  SAMe. این مکمل غذایی، شکل مصنوعی ماده شیمیایی می باشد که بطور طبیعی در بدن ترشح می شود. SAMe شکل کوتاه شده اس - آدنوزیل - ال متیونین می باشد. همانند مخمر سنت جان در آمریکا مصرف این مکمل به تأیید FDA نرسیده است، لیکن در تمامی کشورهای اروپایی به عنوان یکی از داروهای ضد افسردگی تجویز می شود. اگر چه مصرف SAMe می تواند مؤثر باشد، لیکن در این زمینه به انجام تحقیقات بیشتری نیاز هست. مصرف SAMe در افراد مبتلا به اختلال دوقطبی می تواند منجر به بروز سایکوز (جنون) شود.
  •  اسیدهای چرب امگا 3. این چربی های سالم در ماهی های آب سرد، بذر کتان، روغن تخم کتان، گردو و یا سایر غذاها یافت می شوند. در حال حاضر مکمل های امگا 3، در قالب گزینه های درمانی احتمالی افسردگی تحت بررسی قرار دارند. اگر چه مکمل های امگا 3 بی ضرر هستند، لیکن مصرف مقادیر زیادی از این مواد می تواند منجر به ایجاد اختلالاتی در مصرف سایر داروها شود. به منظور روشن شدن این نکته که آیا مصرف غذاهای حاوی اسیدهای چرب امگا 3 می تواند به درمان افراد افسرده کمک کند یا خیر، به انجام تحقیقات بیشتری نیاز هست.

 

به خاطر داشته باشید که FDA نظارت آنچنان زیادی بر محصولات غذایی و تغذیه ای ندارد. هیچ گاه نمی توان از بی ضرر بودن این محصولات و آنچه که وارد بدن می شود مطمئن شد. بعلاوه، از آنجایی که برخی از مکمل های غذایی و گیاهی می توانند منجر به ایجاد اختلالاتی در داروهای تجویز شده و یا بروز عوارض خطرناک شوند، بهتر است قبل از مصرف این مکمل ها با پزشک خود مشورت کنید.

 

ارتباط میان بدن و ذهن

به اعتقاد پزشکان متخصص در حوزه درمان های مکمل و جایگزین، تنها در صورت هماهنگی بدن و ذهن است که فرد از سلامتی کامل برخوردار می شود. نمونه هایی از تکنیک های هماهنگ کننده بدن و ذهن که می توانند در درمان افسردگی مؤثر باشند عبارتند از:

  •  طب سوزنی
  •  یوگا یا تای چی(Taichi)
  • مدیتیشن
  •  تصویرسازی هدایت شده ذهنی
  •  ماساژ درمانی
  •  تکنیک های ریلکسیشن درمانی
  •  موسیقی یا هنر درمانی
  •  معنویت
  •  انجام تمرینات ورزشی

 

اتکا صرف بر این درمان ها معمولاً برای درمان افسردگی کافی نمی باشد.

بکارگیری این تکنیک ها زمانی مؤثر خواهند بود که همراه با مصرف دارو و روان درمانی انجام گیرند.