درد بازو

عوامل زیادی، از آسیب های مفصلی گرفته تا فشار روی رشته های عصبی، می توانند سبب ایجاد درد در بازو شوند. بسته به علت بوجود آورنده، درد بازو می تواند به شکل ناگهانی و یا با گذشت زمان بوجود آید. در اغلب موارد درد بازو بدلیل وجود مشکلاتی در گردن یا ستون فقرات فوقانی بوجود می آید. درد بازو، بویژه دردی که به بازوی چپ نیز گسترده می شود، می تواند نشانه ای از یک حمله قلبی باشد.

 

در شرایط زیر می بایستی فوراً به اورژانس مراجعه کنید:

  • درد بازو، شانه یا پشت بشکل ناگهانی شروع شده و بشکل غیر عادی شدید است و یا با فشار، احساس گرفتگی یا فشردگی در قفسه سینه (که این حالت می تواند نشانه یک حمله قلبی باشد) همراه می باشد.
  • وجود یک تغییر شکل یا برآمدگی واضح در بازو یا مچ دست، بویژه در مواردی که بیمار دچار خونریزی یا سایر جراحت ها نیز باشد.

 

در صورت بروز شرایط زیر در اسرع وقت به پزشک خود مراجعه کنید:

  • شروع درد در بازو، شانه یا پشت با انجام فعالیت یا وارد آمدن فشار به بدن و تسکین آن با استراحت (به احتمال زیاد چنین شرایطی دال بر وجود بیماری های قلبی یا ناراحتی های قفسه سینه می باشد که در اثر کاهش جریان خون به عضله قلب رخ می دهد و اصطلاحا به آن آنژین می گویند).
  • وارد آمدن یک آسیب ناگهانی به بازو، بویژه چنانچه این آسیب با صدای ترک خوردگی همراه باشد.
  • وجود درد و تورم شدید در بازو
  • دشواری حرکت بازو و یا چرخش آن از بالا به پایین و بالعکس.

 

در شرایط زیر بهتر است برای انجام معاینات به مطب پزشک مراجعه کنید:

  • درد بازو پس از گذشت چندین روز از انجام مراقبت های خانگی بهبود نیافته است.
  • افزایش قرمزی، تورم یا درد در محل آسیب دیده
  • آسیب شبکه عصب بازویی که التیام نیافته است

 

اقدامات خودپایی

درمانهای اولیه خانگی حتی می توانند در مورد شدیدترین آسیب های وارد آمده به بازو نیز مؤثر واقع شوند. چنانچه تصور می کنید که در ناحیه بازو یا مچ دچار شکستگی شده اید، کیسه یخی را بر روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید و برای  بی حرکت نگهداشتن بازوی خود تا زمان فرا رسیدن وقت ویزیت از یک بند استفاده کنید.

در صورت ابتلا به فشردگی اعصاب یا در رفتگی مکرر مفصلی می بایستی از اصول درمانی مرتبط پیروی کنید، بدن خود را همواره در یک وضعیت مناسب قرار دهید و در طول انجام فعالیت های تکراری روزانه نظیر، نواختن آلات موسیقی یا کار با کامپیوتر، به شکل مرتب استراحت کنید.

بیشتر دردهای بازو بخودی خود از بین می روند، بویژه چنانچه اقدامات درمانی 1RICE (استراحت، یخ، فشار، بالا بردن عضو صدمه دیده) ظرف مدت 48 ساعت پس از وارد آمدن آسیب شروع شده باشند:

  • استراحت. در طول انجام فعالیت های نرمال و روزمره خود استراحت کنید.
  • استفاده از یخ. روزانه 3 بار و هر بار به مدت 15 - 20 دقیقه بر روی محل آسیب دیده کمپرس آب یخ یا کیسه نخود فرنگی یخ زده قرار دهید.
  • فشار. برای کاهش تورم از بانداژهای فشار استفاده کنید.
  • بالا نگهداشتن بازو. در صورت امکان به منظور کاهش التهاب و تورم، بازوی خود را بالا نگهدارید.

 

1 R.I.C.E: Rest, Ice, Compression, Elevation