درد پاشنه پا

درد پاشنه معولاً در سطح زیرین یا پشت پاشنه پا متمرکز می شود. به احتمال زیاد التهاب پلانتار، علت درد پایی می باشد که در سطح زیرین پاشنه پا احساس می شود. و علت درد بوجود آمده در پشت پاشنه، محلی که تاندون آشیل به استخوان پاشنه متصل می شود، به التهاب تاندون آشیل بر می گردد.

اگر چه درد پاشنه پا بندرت علامت یک بیماری جدی محسوب می شود، ولی با این وجود درد می تواند منجر به ایجاد تداخلاتی در فعالیت های روزمره، بویژه فعالیت های ورزشی، شود.

 

در صورت بروز شرایط زیر بلافاصله به پزشک مراجعه کنید:

  • بروز درد شدید و التهاب در نزدیکی پاشنه
  • عدم توانایی خم کردن پا به سمت پایین، بلند کردن انگشتان پا و یا راه رفتن به شکل نرمال.
  • همراه بودن درد پاشنه با تب، گرفتگی یا احساس سوزن سوزن شدن در پاشنه پا.
  • درد بسیار شدیدی که بلافاصله پس از وارد آمدن آسیب به پا بوجود آمده است.

 

در صورت بروز شرایط زیر بهتر است که به پزشک یا درمانگاه مراجعه کنید:

  • دردی که حتی به هنگام راه نرفتن و نشستن نیز وجود دارد.
  • دردی که با وجود استراحت، گذاشتن یخ و سایر درمانهای خانگی هفته ها بطول می انجامد.

 

اقدامات خودپایی

درد پاشنه معمولاً بخودی خود و با کمک درمانهای خانگی از بین می رود. در صورت شدید نبودن چنین دردهایی می توانید اقدامات خودپایی زیر را امتحان کنید:

  • استراحت. در صورت امکان از انجام فعالیت هایی چون: دویدن، ایستادن های طولانی مدت یا قدم زدن بر روی سطوح سفت که سبب وارد آمدن فشار بر روی پاشنه می شوند خودداری کنید.
  • کمپرس یخ. یک کیسه یخ یا کیسه نخود فرنگی منجمد را به 15 – 20 دقیقه بر روی پاشنه پای خود قرار دهید و این کار را 3 بار در روز تکرار کنید.
  • پوشیدن کفش های جدید. مطمئن شوید کفش هایی که انتخاب می کنید متناسب با پاها می باشند، در صورتی که ورزشکار هستید کفش هایی متناسب با نوع ورزشی که انجام می دهید را انتخاب کنید و آنها را بطور منظم عوض کنید.
  • استفاده از محافظ های پا. پدهای پاشنه که در داروخانه ها موجود هستند به تسکین درد کمک می کنند. برای درمان مشکلات مرتبط با پاشنه معمولاً نیازی به استفاده از تجهیزات سفارشی نیست.
  • مصرف مسکن های بدون نسخه. آسپیرین یا ایبوپروفن می توانند به تسکین التهاب و درد کمک کنند.