گوشت گوساله
انتخاب اندازه یا وزن :
وزن (گرم):
ارزش تغذیه ای در   [100]   گرم :
گوشت گوساله - سردست - خام
%DV*
انرژی 130 KCal 7%
کربوهیدرات 0 gr 0%
چربی 5.28 gr 8.1%
کلسترول 87 mg 29%
پروتئین 19.27 gr 38.5%
فیبر خوراکی 0 gr 0%
سدیم 91 mg 3.8%
پتاسیم 302 mg 8.6%
آهن 0.91 mg 5.1%
کلسیم 22 mg 2.2%
منیزیم 23 mg 5.8%
ویتامین A 0 IU 0%
ویتامین D 0 µg 0%
ویتامین C 0 mg 0%
ویتامین B6 0.39 mg 19.5%
فولات 12 µg 3%
ویتامین B12 1.67 µg 27.8%

*Daily Value: نیاز روزانه، درصد نیاز روزانه بر اساس رژیم غذایی 2000 Kcal و برای افراد بزرگسال، تنظیم گردیده. مقادیر واقعی ممکن است، بسته به نیازهای افراد (بخصوص در زنان باردار و یا شیرده)، متفاوت باشد.

گوشت گوساله

به گاو نر یا گاو ماده غیر بالغ که کمتر از هشت ماه سن داشته باشد گوساله می گویند. واژه گوساله از گو به معنای گاو و ساله (سال + ه "پسوند نسبت") به معنای دارای یک سال ساخته شده است. بنابراین گوساله یعنی گاو یک ساله.

انسان ها از گوشت گوساله برای تهیه غذا استفاده می کنند. از پوست گوساله در گذشته به عنوان کاغذ برای نوشتن استفاده می شده است. امروزه معمولاً گوساله را از مادرش جدا می کنند تا شیر مادر را بدوشند و از آن برای تولید شیر و لبنیاتی چون کره، پنیر، ماست و دیگر محصولات لبنی استفاده کنند. چرم گوساله، به دلیل لطافت آن ارزشمند می باشد و برای ساخت کفش های با کیفیت بالا، استفاده می شوند. بخش های بالای بدن گوساله مثل "راسته" و "فیله" از سایر بخش ها مفیدتر هستند این بخش های بدن گوساله به میزان کمتری چربی جذب کرده و از پروتئین بیشتری برخوردار هستند.

برخی از افراد بر این باورند که گوشت گوسفند در مقایسه با گوشت گوساله ارزش تغذیه ای بیشتری دارد و چون بافت نرم و لطیفی داشته و طعم و بوی دلچسبی به انواع خوراک و خورشت های سنتی می دهد، فقط گوشت گوسفند را می پسندند و هیچ نوع گوشت دیگری به مزاق شان خوش نمی آید. درست است که گوشت گوسفند موافق ترین مزاج را دارد و سرعت هضم آن بیشتر از گوشت گوساله است و بافت نرم و طعم دلچسبی دارد، باید بدانید گوشت گوسفند افزاینده کلسترول و تری گلسیرید خون است، اما گوشت گوساله علاوه بر آنکه کم چرب تر است در مقایسه با گوشت گوسفند کلسترول پایین تری دارد. بنابراین افرادی که دچار چربی خون بالا، ناراحتی های قلبی و دیابت هستند بهتر است گوشت گوسفند را از برنامه غذایی شان حذف کنند.

آنچه در این مقاله می خوانید:
کالری

میزان کالری گوشت، بستگی به میزان چربی آن دارد.

پروتئین

پروتئین ها بخشی از ترکیبات مواد غذایی هستند که با مقادیر مختلف در آنها موجودند . پروتئین های دارای منشأ حیوانی کیفیت خوبی دارند اما مواد غذایی گیاهی دارای مقادیر کمی پروتئین بوده که ارزش غذایی حیاتی آنها پایین تر از پروتئین های حیوانی است.

مزیت تغذیه ای گوشت به غنای پروتئین آن بستگی دارد، 15 – 20 درصد گوشت، پروتئین است

چربی

 میزان چربی گوشت گوساله در مقایسه با گوشت گاو و گوسفند کمتر بوده بنابراین افراد مبتلا به چربی خون بالا، ناراحتی های قلبی و دیابت بهتر است ابتدا گوشت گوسفند را از برنامه غذایی شان حذف کنند و سپس میزان مصرف گوشت گوساله را محدود نمایند.

مواد معدنی

مهمترین مواد معدنی موجود در گوشت شامل روی، آهن، سدیم، پتاسیم، منیزیوم و کلسیم می باشد یکی از عوامل مؤثر در بالا بودن اهمیت غذایی گوشت وجود روی و آهن در آن می باشد بطوریکه آهن موجود در گوشت قرمز بیش از گوشت سفید می باشد و بدن انسان آهن گوشت را بیشتر از سایر مواد غذایی جذب می کند و بدین وسیله از کم خونی پیشگیری می کند.  روی موجود در گوشت قابلیت جذب بالایی در بدن دارد و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و کمبود آن با عوارضی از قبیل اختلالات رشدی، تأخیر در بهبود زخمها، بلوغ جنسی دیررس، کوتاهی قد، کم اشتهایی، اختلال در رشد و سقط جنین همراه است که در بعضی از زنان و نوجوانان قابل مشاهده است

ویتامین

گوشت یکی از منابع سرشار از انواع ویتامین های B است که مقداری از این ویتامین ها در اثر حرارت از بین می روند. ویتامین B12 از جمله مواد مغذی است که در سبزیجات، میوه ها، شیرینی ها، چربی های و غلات وجود ندارد و یا میزان آن به قدری اندک و غیر قابل جذب است که اگر رژیم غذایی از نوع گیاهخواری مطلق، باشد بدون شک فرد دچار عوارض حاد یا مزمن ناشی از کمبود این مواد همچون اختلال در رشد قدی، ضعف قوای جنسی، سقط و نارسی جنین، ناباروری، کم خونی و مشکلات و ناراحتی های عصبی شده که معمولاً این عوارض دیررس و در عین حال به سختی قابل جبران و درمان هستند.

فواید

تحقیقات نشان می دهد گوشت گوساله برای بدنسازان مناسب بوده و به افزایش سطح تستوسترون کمک می کند که البته اگر دام در طبعیت رشد یافته و تغذیه طبیعی تری داشته باشد در مقایسه با گوساله های پرورشی ضمن اینکه ارزش غذایی بالاتری دارد طعمی مشابه گوشت گوسفند داشته و به دلیل آن که حجم بافت پروتئینی آن نسبت به بافت چربی در مقایسه با گوشت گوسفند بیشتر است به افزایش قدرت و حجم عضلانی بدنسازان کمک می کند. البته افراط در مصرف گوشت گوساله می تواند سبب تجمع چربی در ناحیه شکم و پهلو و افزایش چربی خون شود.

لازم به ذکر است گوشت گاو در مقایسه با گوشت گوساله چاق کننده و دیر هضم است.

مضرات

یکی از معروفترین خطرات مصرف زیاد گوشت قرمز، ابتلا به سرطان روده بزرگ است

  • مصرف زیاد گوشت قرمز خطر ابتلا به سرطان پانکراس را افزایش می دهد.
  • گوشت قرمز حاوی اسیدهای چرب اشباع فراوانی است که وجود آنها یک عامل شناخته شده بیماریهای قلبی به شمار می رود. با این وجود مصرف چند وعده غذایی گوشت قرمز در هفته، خطراتی برای قلب ندارد.
  • مصرف فراوان گوشت قرمز باعث ابتلا یا تشدید بیماری نقرس می شود.
  • مصرف زیاد گوشت قرمز باعث افزایش خطر ابتلا به روماتیسم مفصلی می شود.