گروه    "سبزیجات، گیاهان و ادویه جات"
کدو تنبل
انتخاب اندازه یا وزن :
وزن (گرم):
ارزش تغذیه ای در   [100]   گرم :
کدو تنبل - خام
%DV*
انرژی 26 KCal 1%
کربوهیدرات 6.5 gr 2.2%
چربی 0.1 gr 0.2%
کلسترول 0 mg 0%
پروتئین 1 gr 2%
فیبر خوراکی 0.5 gr 2%
سدیم 1 mg 0%
پتاسیم 340 mg 9.7%
آهن 0.8 mg 4.4%
کلسیم 21 mg 2.1%
منیزیم 12 mg 3%
ویتامین A 7384 IU 147.7%
ویتامین D 0 µg 0%
ویتامین C 9 mg 15%
ویتامین B6 0.06 mg 3%
فولات 16 µg 4%
ویتامین B12 0 µg 0%

*Daily Value: نیاز روزانه، درصد نیاز روزانه بر اساس رژیم غذایی 2000 Kcal و برای افراد بزرگسال، تنظیم گردیده. مقادیر واقعی ممکن است، بسته به نیازهای افراد (بخصوص در زنان باردار و یا شیرده)، متفاوت باشد.

کدو تنبل

کدو حلوایی میوه یک گیاه علفی است که دارای ساقه های بلند و خزنده و برگهای پهن است، گلهای این گیاه زرد و میوه آن شبیه خربزه و یا خیلی بزرگتر از آن است، قسمتهای مورد استفاده کدو حلوایی میوه، پوست و تخم میوه می باشد.

کدو حلوایی اولین بار در مکزیک در حدود 1400 سال قبل از میلاد مسیح کاشته شد و یکی از گیاهان جالیزی به شمار می آمد. ذرت و لوبیا در آن زمان توسط مردمان آمریکایی لاتین کاشته می شد و به عنوان غذای اصلی مورد استفاده قرار می گرفت. با گذشت زمان و پیشرفت علم کشاورزی و با استفاده از ژنتیک، بذر کدو  اصلاح گردید و بذر اصلاح شده در تولید انبوه مورد بهره برداری قرار گرفت.

کدو یکی از محصولات جالیزی است که برای افراد خام خوار جزء منابع اصلی غذا محسوب می شود پس از گذشت چندین قرن برای اولین بار در سال 1492 میلادی کریستف کلمب در سفرنامه خود از کاشت کدو به صورت جالیزی گزارش نمود. سپس 27 سال بعد کاسپرد اسپینور در سفر نامه به پاناما از کاشت کدو در آن کشور گزارش نمود و آن را هندوانه ایندوها نام برد که بسیار خوشمزه بود و از آن در درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می کرده اند. بذر کدو توسط او به اروپا آورده شد و کاشت این گیاه جالیزی برای اولین بار در اروپا آغاز شد. بذر کدو را در اوایل خرداد ماه می کارند و سپس در شهریور ماه برداشت می کنند. میانگین وزن هر کدو 8 کیلوگرم است که به طور متوسط هر کدو حاوی 150 – 200 گرم تخم کدو می باشد.

آنچه در این مقاله می خوانید:
کالری

کدو حلوایی دارای مقدار کمی کالری است (20 کالری انرژی در 100 گرم) و مصرف آن در غذا برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند مناسب است.

چربی

از 2.5 کیلوگرم تخم کدو خشک شده می توان یک لیتر روغن استخراج نمود. از تخم کدو به روش فشردن (پرس سرد) روغن استخراج می شود. با استفاده از این روش کیفیت یا به عبارتی خواص درمانی آن حفظ می گردد.

اسیدهای چرب اشباع نشده امگا – 6 (W6) و امگا – 9 (W9) در بدن انسان به پروستاگلاندین ها و سپس به هورمون ترمبوگزان (Thrombo xan) تبدیل می گردد. این هورمون از یک طرف باعث افزایش کلسترول خوب (HDL) شده و از طرف دیگر از رسوب چربی در سرخرگها و ایجاد پلاکت جلوگیری می کند. به عبارتی می توان گفت که امگا – 6 و امگا – 9 از انسداد عروق و رسوب چربی در شریان (سکته قلبی) جلوگیری می کنند. در ضمن تخم کدو حاوی فیبر و املاح و سرشار از ویتامین های محلول در چربی (ویتامین های A, D, E) می باشد.

 

موادمعدنی

تخم کدو سرشار از پتاسیم، کلسیم، فسفر، منیزیوم، روی و سلنیوم می باشد. هر کدام از این ترکیبات نقش اساسی در جلوگیری از بیماری های قلبی و عروقی، کاهش فشار خون بالا، بیماری های عفونی، روده ای و عفونت های مثانه دارد.

تخم کدو حاوی فیتواسترولها و سیتواسترولها هستند. این ترکیبات از یک طرف از رسوب چربی در سرخرگ جلوگیری می کنند و از سوی دیگر خاصیت ضد سرطانی دارند. کدو سلولهای مغز را فعال می کند و به شکل چشمگیری حافظه را تقویت می کند.

ویتامین

تخم کدو سرشار از ویتامین های محلول در چربی (ویتامین های A, D, E) می باشد.

ویتامین های E (توکوفرول) و A (ریتینول) از یک طرف آنتی اکسیدان هستند که جلوی عمل رادیکالهای آزاد را می گیرند و از طرف دیگر از ایجاد پلاکت یا گرفتگی رگها، که می تواند از رسوب چربی در شریان به وجود آید، جلوگیری می کنند. متخصصین تغذیه گزارش کرده اند، ویتامین ها E, A جزء ویتامین های پیشگیری کننده از سرطان به خصوص سرطان پروستات هستند.

فواید
  • در درمان عفونت های مثانه ای نیز می توان از کدو استفاده نمود.
  • از کدو به عنوان مسهل در درمان بیماری یبوست و بواسیر استفاده می شود.