تخم کدو
انتخاب اندازه یا وزن :
وزن (گرم):
ارزش تغذیه ای در   [100]   گرم :
تخم کدو - مغز - خشک شده
%DV*
انرژی 559 KCal 28%
کربوهیدرات 10.71 gr 3.6%
چربی 49.05 gr 75.5%
کلسترول 0 mg 0%
پروتئین 30.23 gr 60.5%
فیبر خوراکی 6 gr 24%
سدیم 7 mg 0.3%
پتاسیم 809 mg 23.1%
آهن 8.82 mg 49%
کلسیم 46 mg 4.6%
منیزیم 592 mg 148%
ویتامین A 16 IU 0.3%
ویتامین D 0 µg 0%
ویتامین C 1.9 mg 3.2%
ویتامین B6 0.14 mg 7%
فولات 58 µg 14.5%
ویتامین B12 0 µg 0%

*Daily Value: نیاز روزانه، درصد نیاز روزانه بر اساس رژیم غذایی 2000 Kcal و برای افراد بزرگسال، تنظیم گردیده. مقادیر واقعی ممکن است، بسته به نیازهای افراد (بخصوص در زنان باردار و یا شیرده)، متفاوت باشد.

تخم کدو

کدو اولین بار در مکزیک در حدود 1400 سال قبل از میلاد مسیح کاشته شده و یکی از گیاهان جالیزی به شمار می آمد. ذرت و لوبیا در آن زمان توسط مردمان آمریکایی لاتین کاشته می شد و به عنوان غذای اصلی مورد استفاده قرار می گرفت. با گذشت زمان و پیشرفت علم کشاورزی و با استفاده از ژنتیک، بذر کدو اصلاح گردید. سپس بذر اصلاح شده در تولید انبوه مورد بهره برداری قرار گرفت.

کدو یکی از محصولات جالیزی است که برای افراد خام خوار جزء منابع اصلی غذا محسوب می شود. بذر کدو را در اوایل خرداد ماه می کارند و سپس در شهریور ماه برداشت می کنند. میانگین وزن هر کدو 8 کیلوگرم است که به طور متوسط هر کدو حاوی 15 – 200 گرم تخم کدو می باشد.

تخم کدو دانه هایی صاف با رنگ سبز تیره هستند. بعضی از آنها در پوسته ای به رنگ زرد روشن پوشیده شده اند و بعضی از آنها بدون پوسته هستند.

آنچه در این مقاله می خوانید:
چربی

تخم کدو سرشار از اسیدهای چرب لینولئیک است.

موادمعدنی

تخم کدو سرشار از منگنز، منیزیوم، فسفر، کلسیم، پتاسیم، روی و سلنیوم می باشد. با مصرف 100 گرم تخم کدو نیمی از نیاز روزانه بدن به منگنز، منیزیوم و فسفر تأمین می شود. تخم کدو می تواند برای سالمندانی که در معرض خطر پوکی استخوان قرار دارند آجیل مناسبی باشد. به علاوه تخم  کدو در حفظ سلامت پروستات نقش ضد التهابی ایفا می کند. تخم  کدو تنبل بهترین منبع منیزیوم است. و به گفته دانشمندان سطح بالای منیزیوم در خون تا 40 درصد احتمال مرگ زودرس را کاهش می دهد.

ویتامین

تخم  کدو سرشار از ویتامین A ,D ,E می باشد. هر 100 میلی لیتر روغن تخم کدو حاوی 50 میلی لیتر ویتامین است. مغز تخم کدو در عین حال منبع غنی از انواع ویتامین های گروه B شامل B1 ,B2 ,B3 ,B6 و اسید فولیک می باشد.

ویتامین A و E از یک طرف آنتی اکسیدان هستند که جلوی عمل رادیکالهای آزاد را می گیرند و از طرف دیگر از ایجاد پلاک یا گرفتگی رگها، که می تواند از رسوب چربی در شریان به وجود آید، جلوگیری می کنند. محققان علم تغذیه گزارش کرده اند، ویتامین های A و E جزء ویتامین های پیشگیری کننده از سرطان بخصوص سرطان پروستات هستند.

فواید
  • ضد التهاب طبیعی
  • تقویت کننده مثانه
  • از بین برنده انگل ها
  • پیشگیری از پوکی استخوان
  • پیشگیری از ایجاد سنگ کلیه
  • محافظ پروستات. مصرف تخم کدو، مشکلات ناشی از بزرگ شدن پروستات را کاهش می دهد
  • درمان افسردگی. تخمه کدو حاوی اسید آمینه تریپتوفان است که طبیعتاً ضد افسردگی است
  • کاهش دهنده کلسترول. به خاطر وجود فیتواسترولها، ترکیباتی که سطح کلسترول LDL را کاهش می دهند.
  • پیشگیری از سرطان. فیتواسترولهای موجود در این ماده غذایی، محافظان خوبی در برابر ابتلا به انواع سرطان ها محسوب می شوند.