پنیر کاتیج یا پنیر لور
انتخاب اندازه یا وزن :
وزن (گرم):
ارزش تغذیه ای در   [100]   گرم :
پنیر کاتیج یا پنیر لور - کم چرب - 2% چربی
%DV*
انرژی 86 KCal 4%
کربوهیدرات 3.66 gr 1.2%
چربی 2.45 gr 3.8%
کلسترول 10 mg 3.3%
پروتئین 11.83 gr 23.7%
فیبر خوراکی 0 gr 0%
سدیم 330 mg 13.8%
پتاسیم 84 mg 2.4%
آهن 0.15 mg 0.8%
کلسیم 91 mg 9.1%
منیزیم 7 mg 1.8%
ویتامین A 74 IU 1.5%
ویتامین D 0 µg 0%
ویتامین C 0 mg 0%
ویتامین B6 0.02 mg 1%
فولات 10 µg 2.5%
ویتامین B12 0.45 µg 7.5%

*Daily Value: نیاز روزانه، درصد نیاز روزانه بر اساس رژیم غذایی 2000 Kcal و برای افراد بزرگسال، تنظیم گردیده. مقادیر واقعی ممکن است، بسته به نیازهای افراد (بخصوص در زنان باردار و یا شیرده)، متفاوت باشد.

پنیر کاتیج یا پنیر لور

پنیر لور با حرارت دادن آب پنیر و انعقاد پروتئین های آن تولید می شود. معمولاً با جوشاندن شیر گوسفند یا گاو، مایعی سفید رنگ مانند پنیر بدست می آید که به آن لور می گویند. حرارت استفاده شده باید تند باشد که آب زود جوش بیاید و ته نگیرد و به محض جوش آمدن مقداری آب سرد در آن ریخته تا کل لور موجود در آب پنیر بدست آید و از بین نرود.

آنچه در این مقاله می خوانید:
کالری

پنیر لور پنیری کم نمک و کم کالری است و هر 100 گرم آن حاوی 86 کیلو کالری انرژی می باشد.

کربوهیدارت

پنیر، به خصوص پنیر تازه، حاوی مقدار قابل توجهی لاکتوز می باشد که کربوهیدارت اصلی شیر می باشد. اغلب پنیرهای رسیده حاوی حداقل (1 – 3 درصد) لاکتوز بوده و یا به علت خارج شدن آب پنیر و تبدیل لاکتوز باقیمانده به اسید لاکتیک و دیگر اسیدها در طول فرآیند رسیدن پنیر، فاقد لاکتوز می باشند. در فرآیند رسیدن پنیر، با گذشت 21 – 28 روز زمان، لاکتوزی در پنیر رسیده نخواهد ماند افراد مبتلا به بیماری عدم تحمل لاکتوز که قابلیت هضم لاکتوز را ندارند، نباید پنیر تازه مصرف کنند.

پروتئین

لور سرشار از پروتئین می باشد و به همین علت مصرف آن می تواند تا مدتها شما را سیر نگه دارد. این پنیر به واسطه بالا بودن میزان اسیدهای آمینه ضروری در آن آلفا – لاکتالبومین از نظر ارزش تغذیه ای منحصر به فرد است. همچنین وجود مقادیر زیادی از اسیدهای آمینه ترئونین، والین، لوسین، ایزولوسین و سسیتئین، آن را از نظر ترکیب با آلبومین تخم مرغ قابل مقایسه می نماید.

چربی

پنیر لور کم چرب بوده و چربی آن از خامه و سرشیر کمتر می باشد بنابراین می تواند جایگزین این محصولات و افرادی که از چربی پرهیز دارند آن را به جای فرآورده های چرب شیر مصرف نمایند.

مواد معدنی

محصولات لبنی یکی از بهترین منابع غذایی کلسیم از لحاظ دسترس پذیری زیستی (جذب گوارش) کلسیم هستند.

پنیر غذای پروتئین دار کاملی است و منبع خوبی از پروتئین، کلسیم و فسفر می باشد و کاملاً می تواند جای گوشت را بگیرد. به همین جهت گیاهخوارانی که گوشت نمی خورند به جای آن پنیر مصرف می کنند. یکی از مزایای پنیر بر شیر هضم ساده تر آن است. البته به استثنای پنیرهای خیلی چرب و یا خیلی تخمیر شده.

همان طور که اشاره شد پنیر دارای کلسیم و فسفر بالایی است. برای داشتن استخوان های سالم تنها کلسیم لازم نیست بلکه مقدار فسفر نیز اهمیت دارد.

در واقع نسبت کلسیم به فسفر دریافتی از برنامه غذایی است که در رسوب کلسیم در استخوانها اهمیت دارد. برای داشتن استخوانهایی محکم به ازای هر هزار میلی گرم کلسیم 440 میلی گرم فسفر لازم است که چنین نسبت مناسبی در مواد غذایی مثل شیر و پنیر دیده می شود مصرف پنیر به افرادی که به دلایلی عدم تحمل به لاکتوز شیر دارند نیز توصیه می شود.

پنیر به دلیل دارا بودن کلسیم و فسفر زیاد برای کودکان در حال رشد و حتی بزرگسالان لازم است. افرادی که کار فکری می کنند. کسانی که در اثر کار زیاد خسته می شوند و کسانی که ضعیف هستند باید پنیر بخورند زیرا پنیر دارای فسفر است و فسفر غذایی مطلوب برای این دسته از اشخاص است.

کلسیم نقش مهمی در ایجاد و حفظ استخوانها و دندانهای سالم ایفا می کند و همچنین برای پیشگیری از لخته شدن خون، ترمیم زخم و حفظ فشار خون طبیعی مهم است. توصیه می شود غذاهای غنی از کلسیم با منابع ویتامین D همراه شود، چرا که ویتامین D به جذب کلسیم در روده کوچک کمک می کند. 56 گرم از انواع پنیر می تواند حاوی 40 تا 50 درصد نیاز روزانه کلسیم باشد.

پنیر همچنین حاوی فسفر، سلنیوم و سدیم می باشد و میزان سدیم پنیرها با توجه به مقدار نمک افزوده شده به آن در حین فرآیند تولید متفاوت می باشد.

ویتامین

میزان ویتامین پنیرها بر حسب شیر مورد استفاده و فرآیند تولید متفاوت می باشد. از آن جایی که اغلب میزان چربی موجود در شیر، در دلمه باقی می ماند، پنیر حاوی ویتامین های محلول در چربی شیری است که پنیر از آن گرفته می شود. پنیر حاوی مقادیر گوناگونی ویتامین A، ویتامین B2, B12 است. پنیر گوسفند و بز میزان بالاتری از ویتامین A  دارد. و پنیر شیر گاو بتاکاروتن بیشتری دارد. از آنجا که ویتامین های محلول در آب (مانند B1 , B2 , B3 و پانتوتنیک اسید، ویتامین B6 و فولات) در آب پنیر باقی می مانند، میزان آنها به میزان آب پنیری بستگی دارد که در داخل پنیر باقی می ماند.