بستنی شکلاتی
انتخاب اندازه یا وزن :
وزن (گرم):
ارزش تغذیه ای در   [100]   گرم :
بستنی شکلاتی - لایت
%DV*
انرژی 187 KCal 9%
کربوهیدرات 25.7 gr 8.6%
چربی 7.19 gr 11.1%
کلسترول 28 mg 9.3%
پروتئین 5 gr 10%
فیبر خوراکی 0.8 gr 3.2%
سدیم 71 mg 3%
پتاسیم 170 mg 4.9%
آهن 0.69 mg 3.8%
کلسیم 159 mg 15.9%
منیزیم 20 mg 5%
ویتامین A 425 IU 8.5%
ویتامین D 0.1 µg 1%
ویتامین C 1.2 mg 2%
ویتامین B6 0.02 mg 1%
فولات 4 µg 1%
ویتامین B12 0.14 µg 2.3%

*Daily Value: نیاز روزانه، درصد نیاز روزانه بر اساس رژیم غذایی 2000 Kcal و برای افراد بزرگسال، تنظیم گردیده. مقادیر واقعی ممکن است، بسته به نیازهای افراد (بخصوص در زنان باردار و یا شیرده)، متفاوت باشد.

بستنی شکلاتی

بستنی شکلاتی یک مدل از بستنی بر پایه شکلات است که می تواند طعم دهنده طبیعی، یا مصنوعی داشته باشد، ماده اولیه بستنی شیر و شکر است که در مرحله آخر با شکلات، قهوه و میوه طعم دار می شود. آگاهی از خواص مواد سازنده بستنی نشان می دهد، آنقدرها هم که گفته می شود بستنی مضر نیست و مصرف متعادل آن اثرات سودمندی بر بدن دارد. شیر به عنوان ماده اصلی تشکیل دهنده بستنی، فواید بسیاری دارد. ترکیبات عمده شیر را آب، چربی، پروتئین، لاکتوز، ویتامین و مواد معدنی تشکیل می دهد.

شکلات، ماده دیگری که در تهیه انواع زیادی از بستنی استفاده می شود نیز از کربوهیدرات، چربی و درصد کمی پروتئین تشکیل شده است. شکلات از دانه های درخت تئوبروما تهیه شده که نقش نشاط آوری در مغز دارد.

مهمترین ماده تشکیل دهنده شکلات فلاونوئید است. آنتی اکسیدانی که مانع از تشکیل رادیکالهای آزاد و تخریب ساختار و غشای سلولی می شود و به سلامت قلب کمک می کند و در ردیف مواد ضد سرطان قرار دارد. شکلات همچنین حاوی میزان اندکی کافئین است که باعث آزاد شدن سروتونین در مغز شده و تأثیر خوبی بر احساسات فرد می گذارد.

شکلات به ترشح اندروفین در بدن کمک می کند که سلامتی و شادابی فرد را دو چندان افزایش می دهد. شکلات حاوی چربی نیز هست که بر خلاف تصور نقش منفی بر سلامت قلب ندارد. چربی های شکلات از کره کاکائو مشتق شدند که باعث افزایش سطح HDL کلسترول (کلسترول خوب) خون می شود. بستنی به دلیل میزان فراوان چربی به کربوهیدارت و پروتئین، یک خواراکی پرکالری است که گنجاندن آن در وعده های غذایی به خصوص در افراد چاق باید با دقت نظر بیشتری انجام شود. از آنجا که کنترل کالری مصرفی نقش مهمی در جلوگیری از چاقی دارد.

کالری

بستنی یکی از عالی ترین منابع انرژی  می باشد. بطوریکه 2 – 3 برابر شیر چربی و بیشتر از نصف مواد جامد آن قند (ساکاروز و لاکتوز) است.

کربوهیدارت

قند موجود در بستنی از نوع لاکتوز (قند شیر) و ساکاروز دی ساکارید حاوی گلوکز و فروکتوز است که باعث افزایش انرژی در بدن می شود و به ذخیره چربی در بدن کمک می کند. قندهای اضافه در کبد و ماهیچه ها به صورت چربی ذخیره می شود تا بدن از آن در مواقع ضروری به عنوان منبع انرژی استفاده کند. قندها علاوه بر اینکه منبع تأمین انرژی هستند به دلیل افزایش تولید سروتونین در مغز به عنوان ضد افسردگی عمل می کنند و تأثیر مفیدی در شاد کردن فرد دارند.

پروتئین

پروتئین های شیر در دو دسته قرار دارند کازئین و پروتئین های آب پنیر که با تولید اسید آمینه ضروری به سوخت و ساز بدن کمک می کند.

چربی

بستنی حاوی چربی بوده بطوریکه 60 درصد چربی های آن از نوع اسیدهای چرب اشباع و بقیه از نوع غیر اشباع می باشند. چربی موجود در بستنی علاوه بر انرژی زا بودن به دلیل وجود ویتامین D,A ارزش غذایی فراوانی دارد.

مواد معدنی

شیر به عنوان ماده اصلی تشکیل دهنده بستنی فواید بسیاری دارد فسفر، منیزیوم، روی، آهن، کلسیم و فسفر از مواد مغذی موجود در شیر هستند که در پرخاصیت بودن بستنی نقش به سزایی دارند، شیر مهم ترین منبع کلسیم است هر لیوان شیر (250 میلی لیتر) حدود 315 میلی گرم کلسیم دارد که 30 درصد کلسیم روزانه مورد نیاز بدن را تأمین می کند.

ویتامین

همانند شیر بستنی منبع غنی از ویتامین است، ویتامین هایی که بدون آنها رشد و سلامتی انسان دچار اختلال می شود ویتامین B12 , B3 , B2, B1, D, A از جمله ویتامین های موجود در بستنی هستند که در پرخاصیت بودن بستنی نقش به سزایی دارند.

مضرات
  • مصرف بستنی در افراد دارای اضافه وزن: برخی بستنی هایی که در تهیه آنها خامه و شکلات استفاده می شود به دلیل حجم زیاد و کالری بالا، خظر اضافه وزن و چاقی را به شدت افزایش می دهند و به همین دلیل، در مصرف آنها اعتدال را رعایت کنید.
  • مصرف زیاد غذاهای حاوی اسیدهای چرب اشباع موجب بروز بیماری های قلبی – عروقی و دیگر بیماری های خطرناک مشابه می شود.
  • بستنی از جمله غذاهایی است که در برخی افراد موجب حمله میگرنی می شود. این غذاها بر روی آزاد شدن سروتونین و نوراپی نفرین اثر کرده و موجب انبساط یا انقباض عروق می شوند.