پنیر گودا
انتخاب اندازه یا وزن :
وزن (گرم):
ارزش تغذیه ای در   [100]   گرم :
پنیر گودا
%DV*
انرژی 356 KCal 18%
کربوهیدرات 2.22 gr 0.7%
چربی 27.44 gr 42.2%
کلسترول 114 mg 38%
پروتئین 24.94 gr 49.9%
فیبر خوراکی 0 gr 0%
سدیم 819 mg 34.1%
پتاسیم 121 mg 3.5%
آهن 0.24 mg 1.3%
کلسیم 700 mg 70%
منیزیم 29 mg 7.3%
ویتامین A 563 IU 11.3%
ویتامین D 0.5 µg 5%
ویتامین C 0 mg 0%
ویتامین B6 0.08 mg 4%
فولات 21 µg 5.3%
ویتامین B12 1.54 µg 25.7%

*Daily Value: نیاز روزانه، درصد نیاز روزانه بر اساس رژیم غذایی 2000 Kcal و برای افراد بزرگسال، تنظیم گردیده. مقادیر واقعی ممکن است، بسته به نیازهای افراد (بخصوص در زنان باردار و یا شیرده)، متفاوت باشد.

پنیر گودا

پنیر خاودا یا پنیر گودا پنیری تقریباً سفت و زرد رنگ است که از شیر گاو درست می شود. این پنیر اولین بار در روستای گودا در جنوب هلند ساخته شد و هم اکنون در سرتا سر جهان با همین نام شناخته می شود. خاودا نام منطقه ای در هلند است.

این پنیر یکی از معروفترین پنیرهای جهان است که با رایحه ملایم و گردویی و طعم خوشایندش امروزه در سراسر دنیا طرفداران زیادی پیدا کرده است. این پنیر سرشار از کلسیم، پروتئین، فسفر و انواع ویتامین هاست که ارزش غذایی آن معادل 12 – 14 کیلوگرم شیر تازه گاو است. این پنیر به صورت خام در پیتزا، لازانیا، سالاد، صبحانه، سوپ، سس و شیرینی استفاده می شود.

پنیر گودا، پنیر نسبتاً شوری است و در مقایسه با موزارلا نمک بیشتری دارد به طوری که 28 گرم پنیر گودا در حدود 232 میلی گرم نمک دارد. این پنیر به مدت 3 ماه در یخچال در دمای 4 – 8  سانتی گراد قابل نگهداری است.

آنچه در این مقاله می خوانید:
کالری

کالری موجود در همه غذاها انرژی مورد نیاز بدن شما را تأمین می کند. اگر چه به طور مرتب بیش از نیاز به بدنتان کالری برسانید کالری های اضافه به شکل چربی در بدنتان ذخیره می شود و خیلی زود چاق می شوید. بعضی از پنیرها کالری زیادی دارند. به همین دلیل نباید در مصرفشان زیاده روی کنید. پنیر گودا یکی از کم کالری ترین پنیرهای سفت است.

هر 28 گرم پنیر گودا در حدود 101 کیلوکالری انرژی دارد.

کربوهیدارت

پنیر، به خصوص پنیر تازه، حاوی مقدار قابل توجهی لاکتوز می باشد که کربوهیدارت اصلی شیر می باشد. اغلب پنیرهای رسیده حاوی حداقل (1 – 3 درصد) لاکتوز بوده و یا به علت خارج شدن آب پنیر و تبدیل لاکتوز باقیمانده به اسید لاکتیک و دیگر اسیدها در طول فرآیند رسیدن پنیر، فاقد لاکتوز می باشند. در فرآیند رسیدن پنیر، با گذشت 21 – 28 روز زمان، لاکتوزی در پنیر رسیده نخواهد ماند افراد مبتلا به بیماری عدم تحمل لاکتوز که قابلیت هضم لاکتوز را ندارند، نباید پنیر تازه مصرف کنند.

پروتئین

در بین دیگر اعضای خانواده لبنیات، پنیر دارای بیشترین میزان پروتئین می باشد پروتئین موجود در پنیر از کیفیت خوبی برخوردار بوده و تقریباً دارای تمامی آسید آمینه های ضروری مورد نیاز بدن است.

کازئین پروتئین اصلی پنیر می باشد، با این حال پروتئین های محلول در آب (مانند لاکتالبومین ولاکتاگلوبین) نیز بسته به میزان آب پنیری که در داخل آن باقی می ماند، در پنیر وجود دارند. پروتئین موجود در پنیر، آماده هضم می باشد. زیرا از پروتئین ها در حین فرایند رساندن پنیر، به پپتیدها و آمینو اسیدها شکسته می شوند. برخی از افراد از واکنش به آمین های موجود در پنیر به ویژه هیستامین و تریامین رنج می برند. برخی از پنیرهای رسیده مقدار قابل توجهی از این آمین ها را در بردارند که می تواند سبب بروز واکنش های آلرژیک، سردردها، خارش و افزایش فشار خون در این افراد شود.

چربی

این پنیر کم چرب بوده  بنابراین گزینه مناسبی برای افرادی است که برای کاهش وزن تلاش می کنند.

مواد معدنی

محصولات لبنی یکی از بهترین منابع غذایی کلسیم از لحاظ دسترس پذیری زیستی (جذب گوارش) کلسیم هستند.

پنیر غذای پروتئین دار کاملی است و منبع خوبی از پروتئین، کلسیم و فسفر می باشد و کاملاً می تواند جای گوشت را بگیرد. به همین جهت گیاهخوارانی که گوشت نمی خورند به جای آن پنیر مصرف می کنند. یکی از مزایای پنیر بر شیر هضم ساده تر آن است. البته به استثنای پنیرهای خیلی چرب و یا خیلی تخمیر شده.

همان طور که اشاره شد پنیر دارای کلسیم و فسفر بالایی است. برای داشتن استخوان های سالم  تنها کلسیم لازم نیست بلکه مقدار فسفر نیز اهمیت دارد.

در واقع نسبت کلسیم به فسفر دریافتی از برنامه غذایی است که در رسوب کلسیم در استخوانها اهمیت دارد. برای داشتن استخوانهایی محکم به ازای هر هزار میلی گرم کلسیم 440 میلی گرم فسفر لازم است که چنین نسبت مناسبی در مواد غذایی مثل شیر و پنیر دیده می شود مصرف پنیر به افرادی که به دلایلی عدم تحمل به لاکتوز شیر دارند نیز توصیه می شود.

پنیر به دلیل دارا بودن کلسیم و فسفر زیاد برای کودکان در حال رشد و حتی بزرگسالان لازم است. افرادی که کار فکری می کنند. کسانی که در اثر کار زیاد خسته می شوند و کسانی که ضعیف هستند باید پنیر بخورند زیرا پنیر دارای فسفر است و فسفر غذایی مطلوب برای این دسته از اشخاص است.

کلسیم نقش مهمی در ایجاد و حفظ استخوانها و دندانهای سالم ایفا می کند و همچنین برای پیشگیری از لخته شدن خون، ترمیم زخم و حفظ فشار خون طبیعی مهم است. توصیه می شود غذاهای غنی از کلسیم با منابع ویتامین D همراه شود، چرا که ویتامین D به جذب کلسیم در روده کوچک کمک می کند. 56 گرم از انواع پنیر می تواند حاوی 40 تا 50 درصد نیاز روزانه کلسیم باشد.

پنیر همچنین حاوی فسفر، سلنیوم و سدیم می باشد و میزان سدیم پنیرها با توجه به مقدار نمک افزوده شده به آن در حین فرآیند تولید متفاوت می باشد.

ویتامین

میزان ویتامین پنیرها بر حسب شیر مورد استفاده و فرآیند تولید متفاوت می باشد. از آن جایی که اغلب میزان چربی موجود در شیر، در دلمه باقی می ماند، پنیر حاوی ویتامین های محلول در چربی شیری است که پنیر از آن گرفته می شود. پنیر حاوی مقادیر گوناگونی ویتامین A، ویتامین B2, B12 است. پنیر گوسفند و بز میزان بالاتری از ویتامین A  دارد. و پنیر شیر گاو بتاکاروتن بیشتری دارد. از آنجا که ویتامین های محلول در آب (مانند B1 , B2 , B3 و پانتوتنیک اسید، ویتامین B6 و فولات) در آب پنیر باقی می مانند، میزان آنها به میزان آب پنیری بستگی دارد که در داخل پنیر باقی می ماند.