ماهی سالمون
انتخاب اندازه یا وزن :
وزن (گرم):
ارزش تغذیه ای در   [100]   گرم :
ماهی سالمون - خام
%DV*
انرژی 142 KCal 7%
کربوهیدرات 0 gr 0%
چربی 5.61 gr 8.6%
کلسترول 53 mg 17.7%
پروتئین 21.31 gr 42.6%
فیبر خوراکی 0 gr 0%
سدیم 112 mg 4.7%
پتاسیم 343 mg 9.8%
آهن 0.42 mg 2.3%
کلسیم 10 mg 1%
منیزیم 30 mg 7.5%
ویتامین A 193 IU 3.9%
ویتامین D 11 µg 110%
ویتامین C 0 mg 0%
ویتامین B6 0.61 mg 30.5%
فولات 8 µg 2%
ویتامین B12 5.95 µg 99.2%

*Daily Value: نیاز روزانه، درصد نیاز روزانه بر اساس رژیم غذایی 2000 Kcal و برای افراد بزرگسال، تنظیم گردیده. مقادیر واقعی ممکن است، بسته به نیازهای افراد (بخصوص در زنان باردار و یا شیرده)، متفاوت باشد.

ماهی سالمون

آزاد ماهی یا ماهی سالمون یا ماهی آزاد دریایی شمال در رده آزاد ماهیان قرار دارد. آزاد ماهیان به طور معمول در آبهای شیرین به دنیا می آیند، سپس به اقیانوس ها رفته و برای تخم گذاری دوباره به آب های شیرین باز می گردند. تحقیقات نشان داده است که آنها برای تخم گذاری به نقطه ای که در آن متولد شده اند باز می گردند.

این روزها در بیشتر فروشگاه های مواد غذایی میان انواع و اقسام ماهی های منجمد  وکیوم شده، فیله ماهی های تکه شده نارنجی رنگی بنام سالمون نظرمان را جلب می کند. این ماهی ها مهمانی وارداتی از کشورهای نروژ، نیوزیلند و ... هستند که به کشور ما راه یافته اند. جالب آن است با وجودی که این نوع ماهی ها هم اکنون بطور گسترده در کشور در حال عرضه هست و بیشتر شرکت های وارد کننده اطلاعاتی از ارزش تغذیه ای این آبزی نداشتند و تنها به واردات و صرفه اقتصادی آن بسنده کرده اند.

آنچه در این مقاله می خوانید:
کالری

ماهی سالمون کم کالری بوده بطوریکه هر 100 گرم آن حاوی 142 کیلوکالری انرژی می باشد.

پروتئین

سالمون غنی از پروتئین با کیفیت بالاست و حاوی اسیدهای آمینه ضروری است و اسید آمینه تیروزین موجود در این ماهی، به افزایش متابولیسم در بدن کمک می کند.یز

چربی

سالمون، نوعی ماهی روغنی است. گوشت آن سفت و پرچرب بوده و چربی در تمام قسمتهای گوشت پراکنده است. چربی این آبزی همچون ماهی تن از نوع غیر اشباع و حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است و مقدار چربی های اشباع شده در آن ناچیز است.

مواد معدنی

ماهی سالمون منبع غنی از ریزمغذی هایی مانند ید، کلسیم، فسفر، سلنیوم، آهن، سدیم، پتاسیم است و میزان ید آن از میگو، گوشت قرمز و مرغ بیشتر است.

ویتامین

ویتامین های D, B12, A در گوشت این ماهی به وفور یافت می شود.

فواید
  • گوشت سالمون به دلیل وجود برخی رنگدانه های کارتنوئیدی به این رنگ گرایش یافته است. این رنگدانه ها، آنتی اکسیدانهای قوی و فعالی هستند که با ورود به بدن موجب رشد و سلامت سلول و بافت های بدن شده و با جذب رادیکالهای آزاد مضر که بر اثر فعل و انفعالات شیمیایی در بدن ایجاد می شود از تخریب و تکثیر بیش از حد سلول و ایجاد تومورهای سرطانی جلوگیری می کند. مصرف این ماهی به خصوص برای پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه توصیه می شود.
  • سالمون سرشار از ماده ای معدنی به نام سلنیوم است. سلنیوم این ماهی از ماهی تن و هرینگ بالاتر بوده و با تقویت سیستم ایمنی بدن، خطر عفونت ها را کاهش داده و مهم ترین ماده معدنی برای افزایش قدرت جنسی و باروری نطفه در مردان جوان است.
  • سالمون به دلیل داشتن امگا 3 قابل جذب، خاصیت ضد التهابی داشته و اثر مطلوبی در کاهش دردهای مفصلی و روماتیسمی دارد. این اسید چرب ضروری با گشاد کردن عروق خونی و ایجاد تعادل در میزان فشار و چربی خون خطر بروز حمله قلبی را کاهش داده و شانس زنده ماندن بعد از سکته قلبی را افزایش می دهد.
  • این ماهی یکی از بهترین منابع غیر لبنی ویتامین D است. میزان ویتامین D آن از دیگر ماهی ها بالاتر و به جذب کلسیم و رسوب مواد معدنی به داخل سیستم اسکلتی کمک می کند، ویتامین B12 آن کم خونی همراه با عوارض عصبی را التیام می بخشد ،ید موجود در این ماهی برای سنتز هورمونهای تیروئید نافع است.
مضرات
  • برخی از انواع سالمون حاوی سطوحی از جیوه هستند، اما در کل سطح جیوه در این ماهی پایین یا همسان با ماهی های دیگر است.
  • به دلیل آنکه سالمون یکی از پرچرب ترین انواع ماهی هاست، برای اشخاصی که قصد کاهش وزن دارند، مناسب نیست.
  • میزان سدیم این ماهی در مقایسه با آبزیان دیگر درصدی بالاتر بوده و بیماران مبتلا به پرفشاری خون باید در مصرف آن محتاط باشند.
  • آزاد ماهی حاوی مقادیری از دی اکسین می باشد. مطالعات نشان می دهد که در نوزاد انسان، دی اکسین ها تأثیراتی فیزیکی، جسمی و شناختی دارند. شواهدی دال بر تغییرات هورمونهای تیروئیدی، افزایش بروز خونریزی داخل جمجمه و سرکوب ایمنی در دوران شیرخوارگی وجود دارد.