گوشت گوسفند
انتخاب اندازه یا وزن :
وزن (گرم):
ارزش تغذیه ای در   [100]   گرم :
چربی - پیه گوشت گوسفند
%DV*
انرژی 902 KCal 45%
کربوهیدرات 0 gr 0%
چربی 100 gr 153.8%
کلسترول 102 mg 34%
پروتئین 0 gr 0%
فیبر خوراکی 0 gr 0%
سدیم 0 mg 0%
پتاسیم 0 mg 0%
آهن 0 mg 0%
کلسیم 0 mg 0%
منیزیم 0 mg 0%
ویتامین A 0 IU 0%
ویتامین D 0.7 µg 7%
ویتامین C 0 mg 0%
ویتامین B6 0 mg 0%
فولات 0 µg 0%
ویتامین B12 0 µg 0%

*Daily Value: نیاز روزانه، درصد نیاز روزانه بر اساس رژیم غذایی 2000 Kcal و برای افراد بزرگسال، تنظیم گردیده. مقادیر واقعی ممکن است، بسته به نیازهای افراد (بخصوص در زنان باردار و یا شیرده)، متفاوت باشد.

گوشت گوسفند

گوشت گوسفند یا گوشت بره به گوشتی گفته می شود که از گوسفندهای اهلی بدست می آید. گوسفندها را از نظر زمان آمادگی برای استفاده از گوشت آنها به سه دسته تقسیم می کنند که عبارت است از: گوسفندی که دارای سنی کمتر از 12 ماه و بدون دندان می باشد که به آن بره گفته می شود. گوسفندی که بیش از 2 دندان دائمی ندارد ماگست و به گوسفندی که بیش از 2 دندان دائمی دارد قوچ (ماده) و میش (نر) گفته می شود. گوشت بره های جوان تر و کوچکتر نسبت به گوشت گوسفند دوساله تردتر و دارای رنگ روشن تری می باشند. همچنین بره های کوچک تر، دارای گوشت روشن تر، معمولاً صورتی مایل به قرمز را دارا می باشند. در بررسی از نظر قابلیت غذایی، گوشت دارای قابلیت هضم بالاست. در حدود 97 درصد پروتئین گوشت و 96 درصد چربی گوشت گوسفند قابل هضم است. بنابراین می توان گفت که مهم ترین نقش گوسفند اهمیت آن در تغذیه افراد بشری است.

آنچه در این مقاله می خوانید:
کالری

گوشت گوسفند منبع خوب انرژی است و مقدار انرژی تولیدی بستگی به مقدار چربی آن دارد.

پروتئین

گوشت گوسفند حاوی میزان بالای پروتئین می باشد. پروتئین یکی از مهمترین مواد سازنده بدن شناخته شده است، خوشبختانه گوشت دارای کمیت و کیفیت پروتئین مناسب برای ساختن و ترمیم بافت های مختلف بدن است. گوشت بره در حدود 26 تا 28 درصد پروتئین دارد. علاوه بر این نسبت اسیدهای آمینه در گوشت بره تقریباً همانند اسیدهای آمینه موجود در پروتئین بدن است.

چربی

نیمی از چربی موجود در گوشت گوسفند، اشباع نشده است، بطوریکه گوشت گوسفند دارای میزان قابل توجهی ازاسید های چرب امگا 3 می باشد. به همین جهت برای سلامتی انسان مفید بوده و به طور معمول مصرف این نوع گوشت در رژیم های غذایی سالم توصیه می شود.

مواد معدنی

مواد معدنی برای ساخته شدن قسمت های مختلف بدن، اسکلت و همین طور برای انجام منظم اعمال مختلف بدن لازم است که گوشت گوسفند یک منبع خوب مواد معدنی است. این گوشت حاوی مقدار قابل ملاحظه ای فسفر و آهن و روی است، فسفر توأم با کلسیم در ساخت استخوانها و دندانها بکار گرفته می شود ،آهن موجود در گوشت در ساختن خون، مورد استفاده قرار می گیرد و برای جلوگیری از کم خونی لازم است.

با مصرف گوشت گوسفند 45 درصد از روی مورد نیاز بدن که برای رشد و تقویت سیستم ایمنی بدن ضروی می باشد را دریافت می کنید روی موجود در گوشت گوسفند نسبت به روی موجود در خوراکی های دیگر نظیر لبنیات و جبوبات راحتر جذب بدن می شود همچنین گوشت گوسفند حاوی عناصر کمیابی نظیر مس، منگنز و سلنیوم می باشد.

ویتامین

گوشت گوسفند منبع بسیار خوبی از ویتامین های گروه B می باشد این گروه از ویتامین ها برای سوخت و ساز بهتر بدن ضروری می باشد. با مصرف قسمتی از گوشت این حیوان فرد می تواند 100% از نیاز ویتامین B12 روزانه خود را دریافت کند.

فواید

 بسیاری از افراد بر این باورند که چون انواع گوشت قرمز تری گلیسیرید و کلسترول بالایی دارد باید آن را از برنامه غذایی شان حذف کنند. در صورتیکه اگر مصرف گوشت متوقف شود بدن با فقر کلسترول مواجه می شود، در نتیجه بر اساس مکانیسم طبیعی بدن، آنزیم تولید کلسترول در کبد فعال و به تولید کلسترول می پردازد و در صورت کمبود شدید این چربی در خون، احتمال دارد میزان تولید آن حتی از حد لازم نیز بیشتر و به افزایش کلسترول خون منجر می شود.

مضرات

یکی از معروفترین خطرات مصرف زیاد گوشت قرمز، ابتلا به سرطان روده بزرگ است

  • مصرف زیاد گوشت قرمز خطر ابتلا به سرطان پانکراس را افزایش می دهد.
  • گوشت قرمز حاوی اسیدهای چرب اشباع فراوانی است که وجود آنها یک عامل شناخته شده بیماریهای قلبی به شمار می رود. با این وجود مصرف چند وعده غذایی گوشت قرمز در هفته، خطراتی برای قلب ندارد.
  • مصرف فراوان گوشت قرمز باعث ابتلا یا تشدید بیماری نقرس می شود.
  • مصرف زیاد گوشت قرمز باعث افزایش خطر ابتلا به روماتیسم مفصلی می شود.