ساردین
انتخاب اندازه یا وزن :
وزن (گرم):
ارزش تغذیه ای در   [100]   گرم :
روغن ماهی - ساردین
%DV*
انرژی 902 KCal 45%
کربوهیدرات 0 gr 0%
چربی 100 gr 153.8%
کلسترول 710 mg 236.7%
پروتئین 0 gr 0%
فیبر خوراکی 0 gr 0%
سدیم 0 mg 0%
پتاسیم 0 mg 0%
آهن 0 mg 0%
کلسیم 0 mg 0%
منیزیم 0 mg 0%
ویتامین A 0 IU 0%
ویتامین D 8.3 µg 83%
ویتامین C 0 mg 0%
ویتامین B6 0 mg 0%
فولات 0 µg 0%
ویتامین B12 0 µg 0%

*Daily Value: نیاز روزانه، درصد نیاز روزانه بر اساس رژیم غذایی 2000 Kcal و برای افراد بزرگسال، تنظیم گردیده. مقادیر واقعی ممکن است، بسته به نیازهای افراد (بخصوص در زنان باردار و یا شیرده)، متفاوت باشد.

ساردین

ساردین گروهی از چندین گونه از ماهی ها را می گویند. این ماهی همچنین یکی از انواع سوشی است و به آن ایواشی گفته می شود.

ماهی های ساردین، ماهی های روغنی هستند از خانواده شک ماهیان که با شاه ماهی شمالی خویشاوند می باشند. نام ماهی ساردین برگرفته از جزیره ساردنی ایتالیا است زیرا ماهی در آبهای آن به فور یافت می شد.

ساردین سفید رنگ بوده و طول آن بین 10 تا 20 سانتی متر می باشد. پشت این ماهی متمایل به رنگ آبی، پهلوها نقره ای و بدن دراز و استوانه ای می باشد.

آنچه در این مقاله می خوانید:
کالری

ساردین به جهت پرچرب بودن کالری بالایی دارد.

چربی

ماهی ساردین از گروه ماهی های پرچرب بوده ولی چربی آن غیر اشباع و از نوع امگا است. برخلاف ماهی های کم چرب که امگا آنها در جگرشان ذخیره شده، این چربی مفید در بافت گوشت ساردین اندوخته شده و قابل دسترس تر است.

مواد معدنی

ارزش تغذیه ای این ماهی در برخی موارد بیشتر از ماهی های بزرگ برجسته است و مانند ماهی کیلکا به دلیل آنکه به همراه استخوان مصرف می شوند غنی از کلسیم و فسفر است. ید و آهن این ماهی از قابلیت جذب بالایی برخوردار است.

ویتامین

میزان ویتامین های محلول در چربی این ماهی مانند k, E, D, A بیشتر از ویتامین های محلول در آن است. گوشت این ماهی کمی تیره و در مقایسه با ماهی های سفید از نظر ویتامین B غنی تر است.

فواید

مصرف این ماهی به دلیل چربی های قابل جذب برای کودکان و نوجوانان اهمیت فراوانی دارد و برای تکامل سیستم عصبی و سلامت مغز و اعصاب لازم است و مصرف مرتب آن برای مبتلایان به افسردگی بسیار مفید بوده و با تأثیر در عملکرد داروهای ضد افسردگی باعث افزایش اثر دارو و بهبودی سریع می شود. از سوی دیگر، چربی مفید ساردین از لخته شدن و چسبیدن پلاکتهای خونی حاوی کلسترول به سطح داخلی عروق جلوگیری می کند و به دلیل کاهش التهاب در بیماری هایی چون آرتریت روماتوئیدی نقش کلیدی دارد.

ساردین به دلیل آنکه همراه با استخوان مصرف می شود، فسفر، کلسیم، ید و آهن قابل جذبی دارند و برای افرادی که زمینه ابتلا به پوکی استخوان دارند و شیر هم مصرف نمی کنند، گزینه مناسبی است.

سطح جیوه و دیگر سموم شیمیایی موجود در گوشت ماهی های ریز جثه بخصوص کیلکا و ساردین پایین تر از ماهی های بزرگ جثه است. بنابراین بچه های زیر 12 سال و خانم ها در دوران بارداری و شیردهی برای مصرف بیشتر و جذب کمتر جیوه بهتر است هفته ای 2 وعده از این ماهی به صورت پخته میل کرده و از مصرف ماهی های بزرگ جثه و شکاری خودداری کنند.