آفتابگردان
انتخاب اندازه یا وزن :
وزن (گرم):
ارزش تغذیه ای در   [100]   گرم :
روغن آفتابگردان - لینولئیک (کمتر از 60%)
%DV*
انرژی 884 KCal 44%
کربوهیدرات 0 gr 0%
چربی 100 gr 153.8%
کلسترول 0 mg 0%
پروتئین 0 gr 0%
فیبر خوراکی 0 gr 0%
سدیم 0 mg 0%
پتاسیم 0 mg 0%
آهن 0.03 mg 0.2%
کلسیم 0 mg 0%
منیزیم 0 mg 0%
ویتامین A 0 IU 0%
ویتامین C 0 mg 0%
ویتامین B6 0 mg 0%
فولات 0 µg 0%
ویتامین B12 0 µg 0%

*Daily Value: نیاز روزانه، درصد نیاز روزانه بر اساس رژیم غذایی 2000 Kcal و برای افراد بزرگسال، تنظیم گردیده. مقادیر واقعی ممکن است، بسته به نیازهای افراد (بخصوص در زنان باردار و یا شیرده)، متفاوت باشد.

آفتابگردان

گل آفتابگردان، گل آفتاب یا گل آذین گیاهی است از خانواده گل ستاره ای ها از جنس آفتاب گردانها. گل آفتابگردان گیاهی است یک ساله و تا حدود سه متر رشد می کند. گل آن درشت و زیبا و به قطر 35 سانتی متر می باشد. در وسط گل قرمز آن دایره ای قهوه ای رنگ وجود دارد که تخم های آفتابگردان دورادور آن را گرفته اند. این گیاه در اکثر نقاط دنیا وجود دارد. از تخم آفتابگردان روغن گرفته می شود که اشباع نشده است و برای پخت و پز مناسب است. روغن آفتابگردان دارای 70 درصد اسیدلینولئیک و مقداری فسفولیپید و ویتامین E می باشد که همین امر چربی خون را پایین آورده و کلسترول را تنظیم می کند.

تخمه آفتابگردان بسیار مقوی بوده و حاوی 24 درصد مواد پروتئینی، 47 درصد روغن، 20 درصد کربوهیدرات، 8 درصد فسفر، 9 درصد پتاسیم و ویتامین های A , B می باشند. این گیاه در اکثر نقاط دنیا وجود دارد. تمام قسمتهای این گیاه آفتاب پرست از ریشه و ساقه و شاخه گل آن گرفته تا مغز ساقه آن دارای خواص بیشماری است.

کالری

هر یک چهارم فنجان تخمه آفتابگردان، می تواند 11 درصد نیاز بدن به انرژی را تأمین کند. 100 گرم مغز تخمه آفتابگردان، حدود 580 کیلوکالری انرژی دارد.

کربوهیدرات

کربوهیدراتهای موجود در تخمه آفتابگردان به صورت مخلوطی از نشاسته، ساکاروز و مقادیر کمی گلوکز فروکتوز می باشد

چربی

تخمه آفتابگردان سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده پلی، به ویژه به صورت اسیدلینولئیک هستند که یک اسید چرب امگا 6 محسوب می شود، علاوه بر این در این تخمه ها 20% اسیدهای چرب اشباع نشده مونو وجود دارد. این اسیدهای چرب، زمانی که در تعادل با امگا 3  ها قرار بگیرند برای سلامت عروق بسیار مفیدند.

همچنین تخمه های آفتابگردان سرشار از فیتواسترول ها هستند، یعنی در هر فنجان حدود 270 میلی گرم. این ترکیبات ساختاری شبیه به کلسترول دارند و با کلسترول بد خون (LDL) مقابله می کنند. در واقع ترکیبات تخمه آفتابگردان داخل روده با کلسترول وارد نبرد شده و باعث کاهش جذب آن می شوند. به این ترتیب کلسترول از طریق مدفوع دفع می شود.

موادمعدنی

تخمه آفتابگردان سرشار از فسفر، منگنز، روی، پتاسیم، منیزیوم و آهن سلنیوم است. نصف فنجان تخمه آفتابگردان حاوی حدود 255 میلی گرم منیزیوم است. منیزیوم یک ماده مغذی لازم برای بدن است که مانع سکته قلبی می شود. اثرات منفی سندرم پیش از قاعدگی را تسکین می دهد، فشار خون بالا را کاهش می دهد، ضد التهاب است، باعث کاهش وزن می شود، از تشکیل سنگ کلیه پیشگیری می کند و به بدن کمک می کند تا با عفونت ها و بیماری ها مقابله کند.

دانه آفتابگردان حاوی مقدار زیادی سلنیوم است. این عنصر باعث کنترل عملکرد DNA در حین کد برداری شده و به این ترتیب مانع از ابتلا به سرطان می شود . علاوه بر اینکه سلنیوم باعث فعال شدن عملکرد بسیاری از پروتئین ها مانند گلوتئین پراکیداز" می شود. این پروتئین ها مانع از ابتلا به سرطان می شوند.

ویتامین

تخمه آفتابگردان سرشار از ویتامین های A ,B ,  و E است. یک مشت تخمه آفتابگردان 55 درصد تیامین یا همان ویتامین B1 مورد نیاز روزانه را تأمین می کند. همچنین ویتامین های گروه B ( B5 ,B3 ,B2 ,B1  و اسید فولیک) باعث می شوند که بدن به خوبی بتواند از هیدراتهای کربن استفاده کند  و پر انرژی باشد.

این دانه سرشار از ویتامین E است. یک مشت از تخمه آفتابگردان، 90 درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین E را تأمین می کند. به هیمن دلیل مصرف دانه آفتابگردان مانع از اکسید شدن کلسترول و تأثیر منفی آن روی قلب و رگها می شود. به این ترتیب کلسترول در دیواره رگها رسوب کرده و خطر سکته قلبی ناشی از گرفتگی رگها کاهش می یابد.

ویتامین E موجود در این دانه، از سلولها و بافتها در برابر آسیب رادیکالهای آزاد محافظت می کند و در نتیجه مانع از بروز بیماری های حاد مانند سرطان روده بزرگ می شود.

فواید
  • ضد التهاب قوی
  • پیشگیری از بروز برخی سرطانها
  • پیشگیری از سرماخوردگی و برونشیت
  • منبع غنی انرژی – درمان کننده لاغری
  • پیشگیری از پوست در مقابل آسیب های اشعه UV
مضرات
  • مصرف زیاد تخمه آفتابگردان می تواند سبب افزایش تری گلیسرید شود.
  • نمک به کار رفته در آن باعث افزایش فشار خون و برخی عوارض دیگر در بدن خواهد شد.
  • زیاده روی در مصرف تخمه آفتابگردان به دلیل چربی و کالری بالا منجر به اضافه وزن می شود