گندم
انتخاب اندازه یا وزن :
وزن (گرم):
ارزش تغذیه ای در   [100]   گرم :
روغن جوانه گندم
%DV*
انرژی 884 KCal 44%
کربوهیدرات 0 gr 0%
چربی 100 gr 153.8%
کلسترول 0 mg 0%
پروتئین 0 gr 0%
فیبر خوراکی 0 gr 0%
سدیم 0 mg 0%
پتاسیم 0 mg 0%
آهن 0 mg 0%
کلسیم 0 mg 0%
منیزیم 0 mg 0%
ویتامین A 0 IU 0%
ویتامین D 0 µg 0%
ویتامین C 0 mg 0%
ویتامین B6 0 mg 0%
فولات 0 µg 0%
ویتامین B12 0 µg 0%

*Daily Value: نیاز روزانه، درصد نیاز روزانه بر اساس رژیم غذایی 2000 Kcal و برای افراد بزرگسال، تنظیم گردیده. مقادیر واقعی ممکن است، بسته به نیازهای افراد (بخصوص در زنان باردار و یا شیرده)، متفاوت باشد.

گندم

 

گندم از قدیمی ترین و پرمصرف ترین گیاهان زراعی جهان می باشد. بطوریکه از سالیان بسیار دور و قبل از آنکه بشر به موارد مصرف سایر گیاهان از نظر تغذیه پی ببرد مهمترین منبع غذایی برای آنان بوده است. اهمیت گندم بیشتر مربوط به خواص فیزیکی و شیمیایی موادی است که دانه آن را تشکیل می دهد.

در کل گندم دارای سه بخش کلی آندوسپرم، پوسته و جوانه می باشد. آندوسپرم بزرگترین عضو دانه گندم است و 80 تا 83 درصد حجم کل دانه گندم را تشکیل می دهد. این قسمت عمدتا شامل پروتئین (70 درصد پروتئین دانه) و نشاسته می باشد.

لایه پوسته بیرونی ترین لایه است. حدود 5.14 درصد وزن کل دانه را تشکیل داده و خود به لایه های نازکتری تقسیم می شود که بطور جزئی یا کامل آندوسپرم و جوانه را احاطه کرده اند. لایه پوسته وظیفه محافظت از مغز دانه را به عهده دارد و کنترل کننده میزان جذب آب نیز می باشد لایه پوسته دارای فیبر، مواد معدنی (7 درصد مواد معدنی دانه) و پروتئین (4 درصد پروتئین دانه) است. این لایه 12 درصد ویتامین B6 دانه گندم را به خود اختصاص داده است.

جوانه محل رویش دانه می باشد که شامل اجزایی از گندم جوان می باشد و حدود 5.2 درصد وزن دانه را تشکیل می دهد. این بخش حاوی ویتامین ها، چربی و مواد قندی است. این قسمت به دلیل چرب بودن محتوای آن بسیار سریع فاسد می شود.

کالری

به طور میانگین در هر صد گرم گندم 339 کالری انرژی وجود دارد.

کربوهیدارت

کربوهیدرات کل موجود در 100 گرم  گندم در حدود 73 گرم می باشد. گندم تصفیه نشده (کامل) منبع خوبی از کربو هیدرات پیچیده (نشاسته) است و 25 درصد کل کربوهیدرات آن فیبر غذایی است. این نوع کربو هیدرات، مناسب افراد دیابتی است، چرا که زمان بیشتری برای هضم نیاز دارد و در مدت زمان بیشتری جذب شده و قند خون را به آهستگی بالا می برد.

پروتئین

مهمترین پروتئین گندم گلوتن نام دارد که 20 – 25 درصد از انرژی گندم را به خود اختصاص می دهد. گلوتن از گلایدین و گلوتنین تشکیل شده که از پروتئین های ناکامل هستند و برای تأمین هشت اسید آمینه ضروری باید با سایر غذاها از جمله، برنج، گوشت و لوبیا ها مصرف شوند. گلوتن باعث بافت مرغوب محصولات حاصل از گندم می شود و نباید فراموش شود که بعضی از افراد (در هر سنی) به این ماده حساسیت دارند و باید از کلیه مواد غذایی که دارای گلوتن هستند اجتناب کننند.

چربی

هر صد گرم گندم تصفیه نشده (کامل) حاوی 15 – 20 گرم چربی اشباع نشده می باشد که باعث بهبود سطح HDL خون می شود.

فیبر رژیمی

امروزه استفاده از فیبر در رژیم های غذایی اجتناب ناپذیر است سبوس گندم یکی از منابع غنی فیبر نامحلول در برنامه غذایی شمرده شده و حاوی 9.23 درصد فیبر می باشد. از نظر میزان املاح و ویتامین ها، گندم کامل منبع متنوعی از ریز مغذیهاست. با توجه به اینکه لایه های خارجی گندم از نظر میزان ویتامین ها و املاح کاملتر هستند. بدیهی است که هر چه آرد مصرفی کاملتر باشد، یعنی درصد بیشتری از لایه های خارجی در آرد وجود داشته باشد در محصولات حاصل از آن نیز مقادیر بیشتری از انواع ریز مغذی ها باقی خواهد ماند.

سبوس گندم،علاوه بر اینکه منبع خوبی برای فیبر می باشد. از نظر دارا بودن املاح و مواد معدنی نیز حائز اهمیت است. برای سبوس گندم، خواص تغذیه ای فراوانی برشمرده است. از جمله مصرف طولانی مدت سبوس گندم، خطر ابتلا به بیماری های متابولیکی، قندی، دیابت ها، سرطان ها و چاقی را کاهش می دهد.

مواد معدنی

گندم منبعی از منگنز، فسفر، منیزیوم، سلنیوم و غنی از روی، مس، آهن و پتاسیم است. کلسیم به مقدار ناچیزی در گندم یافت می شود.

ویتامین

 گندم غنی از ویتامین B6, B5, B3, B2 ,B1 می باشد. ویتامین E و K به مقدار جزئی در گندم وجود دارد.

فواید

استفاده از گندم کامل برای متابولیسم طبیعی و سالم مفید می باشد. طبق تحقیقات فیبر موجود در گندم که از نوع فیبرهای نامحلول است، از سرطان کولون و سرطان سینه در بزرگسالان و از آسم و خطرات بیماری های قلبی در کودکان جلوگیری می کند. همچنین فیبر موجود در گندم، با کاهش کلسترول نقش مهمی در کاهش بیماری های قلبی و عروقی دارد.