هندوانه
انتخاب اندازه یا وزن :
وزن (گرم):
ارزش تغذیه ای در   [100]   گرم :
هندوانه
%DV*
انرژی 30 KCal 2%
کربوهیدرات 7.55 gr 2.5%
چربی 0.15 gr 0.2%
کلسترول 0 mg 0%
پروتئین 0.61 gr 1.2%
فیبر خوراکی 0.4 gr 1.6%
سدیم 1 mg 0%
پتاسیم 112 mg 3.2%
آهن 0.24 mg 1.3%
کلسیم 7 mg 0.7%
منیزیم 10 mg 2.5%
ویتامین A 569 IU 11.4%
ویتامین D 0 µg 0%
ویتامین C 8.1 mg 13.5%
ویتامین B6 0.05 mg 2.5%
فولات 3 µg 0.8%
ویتامین B12 0 µg 0%

*Daily Value: نیاز روزانه، درصد نیاز روزانه بر اساس رژیم غذایی 2000 Kcal و برای افراد بزرگسال، تنظیم گردیده. مقادیر واقعی ممکن است، بسته به نیازهای افراد (بخصوص در زنان باردار و یا شیرده)، متفاوت باشد.

هندوانه

هندوانه نوعی بوته و میوه از دسته صیفی جات است که در جالیز رشد می کند و زادگاه اصلی هندوانه هندوستان است به همین خاطر وجه تسمیه آن (هندوانه) به معنای میوه هند معروف شده است. در گذشته به این میوه تربوزه گفته که هم اکنون در افغانستان و وتاجیکستان به هندوانه تربوزه گفته می شود. نام کامل تر این میوه خربزه هندوانه می باشد. هندوانه گیاهی است یکساله و یک پایه ساقه آن خربزه و پیچک دارد و برگهای آن پهن با بریدگی عمیق می باشد، گلهای آن کوچک و زرد رنگ است. میوه آن رگدار یا دراز، پوست آن سبز رنگ و داخل آن قرمز است.

هندوانه پس از آمدن به ایران به عربستان راه یافت و از آنجا به اندلس رسید به نواحی دیگر اروپا منتقل شده و هم اکنون در بیشتر مناطق دنیا کاشته می شود. هم اکنون هندوانه در شهرهای شمالی ایران و شهرستان زابل در سیستان و بلوچستان و شهرهای استان خوزستان و کرمان و در استان فارس شهرستان اقلید به صورت وسیع کاشت می شود. این میوه دارای رنگ هایی چون زرد عسلی، زرد نباتی و سرخ که ممکن است دارای تخم هایی به رنگ سیاه، سرخ یا ابلق باشد، البته تنها صفاتی از قبیل رسیده بودن، شیرینی، شکنندگی و بی ریشه بودن مهم است. زیرا این صفات نشان دهنده کمال رشد ترکیبات هندوانه است.

آنچه در این مقاله می خوانید:
موادمعدنی

  هندوانه سرشار ازمنیزیوم، آهن، کلسیم، فسفر، پتاسیم وسدیم می باشد.

ویتامین
  • هندوانه منبع غنی ویتامین A (به شکل بتاکاروتن) و ویتامین C می باشد.
  • هندوانه از 92 درصد آب و 8 درصد قند طبیعی تشکیل شده است و فاقد چربی است ولی سرشار از ویتامین های A, B, C، پروتئین و لیکوپن می باشد.
  • یک لیوان هندوانه 20 درصد نیاز روزانه به ویتامین C و 14 درصد نیاز روزانه به ویتامین A را تأمین می کند.
  • هندوانه از لحاظ ویتامین های گروه B نیز که برای تولید انرژی لازم هستند غنی است و منبع خوبی از ویتامین های B1, B6, B5، بیوتین و نیز فیبر غذایی است. پس می توان گفت که دارای ارزش غذایی بالایی است.
فواید

فواید هندوانه

  • هندوانه میوه ای است که حاوی میزان بالایی از سدیم و پتاسیم است به همین دلیل در برابر بیماری های مختلفی مانند آسم و برخی سرطانها مانند سرطان روده و پروستات محافظت می کند.
  • این میوه پرفایده التهاباتی را که در بیماری هایی مثل آسم، تصلب شرائین، سرطان روده و التهاب مفاصل وجود دارد، از بین می برد.
  • هندوانه بخاطر داشتن ویتامین  C و ویتامین A و بتاکاروتن و لیکوپن، صدماتی را که در اثر استرس، استعمال دخانیات، سموم محیطی و داروها وارد می شود کاهش می دهد.
  • هندوانه دارای آنتی اکسیدانی به نام لیکوپن است که رادیکالهای آزاد و مضر را از بین می برد به همین دلیل از وقوع سکته قلبی جلوگیری می کند و به کاهش خطر سرطان پروستات هم کمک می کند.
  • هندوانه به کاهش فشار خون کمک می کند.

فواید هندوانه برای پوست و مو

  • آب هندوانه برای تقویت پیاز مو بسیار مفید است بنابراین قبل از هر غذا میل شود.
  • مالیدن پوست هندوانه به پوست باعث نرمی و لطافت آن می شود.
  • استفاده از ماسک هندوانه موجب پیشگیری از جوش های بعد از اصلاح می شود.
  • آب هندوانه می تواند از پوست در مقابل آفتاب سوختگی محافظت کند.
  • هندوانه که منبع ویتامین A است، می تواند چربی های زیر پوست را کمتر کند و اندازه منافذ پوستی را نیز کاهش دهد.

فواید هندوانه در بارداری و شیردهی

  • خوردن هندوانه باعث کاهش و سوزش سرمعده در خانم های باردار می شود.
  • شکر و آب موجود (92 درصد) در هندوانه، حالت تهوع خانمها را تا حد زیادی کاهش می دهد و از کم شدن آب بدن آنها جلوگیری می کند.
  • مواد معدنی موجود در این میوه به جلوگیری از گرفتگی و انقباض عضلات شکم در 3 ماه سوم بارداری کمک می کند.
  • هندوانه حاوی مقدار زیادی از ماده لیکوپن است و این ماده مانع از ورم شدید بدن در طول بارداری می شود.
  • هندوانه سرشار از ویتامین های A, C. B6 به علاوه پتاسیم و منیزیوم است و خوردن آن برای قدرت بینایی نوزاد، مغز، سیستم عصبی و ایمنی بدن نوزاد بسیار مفید است و همچنین پتاسیم موجود در آن میزان آب را در خون و بافتهای بدن خانم باردار به حالت موازنه در می آورد.

فواید هندوانه در رژیِم لاغری

  • هندوانه غذایی بسیار سالم بوده ومی تواند به لاغری کمک کند. یکی از دلایل این امر، کم بودن کالری هندوانه است. هر یک پیمانه هندوانه فقط 50 کالری انرژی دارد. برای کاهش وزن فقط کافی است کالری دریافتی کمتر از میزان کالری سوخته شده توسط بدن باشد.
  • اسیدآمینه آرژنین موجود در هندوانه می تواند به کم کردن وزن کمک کند. اسیدهای آمینه موجود در غذاها باعث اکسیده شدن گلوکز و چربی های غذا و به وجود آمدن ماهیچه می شود.

فواید تخم هندوانه

  • تخم هندوانه خارج کننده سنگ (کلیه، مثانه و ...) است.
  • مغز تخم هندوانه به هضم غذا کمک می کند بهتر است برای اینکه نفخ نکنیم بعد از خوردن هندوانه چند دانه از تخم های آن هم با پوست جویده و میل شود.
  • تخم هندوانه برای معالجه کمبودهای فکری و تقویت ذهنی در کودکان و نوجوانان مؤثر است.
مضرات
  • زیاده روی در خوردن هندوانه برای طحال زیان آور است.
  • مصرف هندوانه در افرادی که آلرژی یا حساسیت فصلی و یا غذایی دارند ممنوع است.
  • مصرف هندوانه برای افراد دیابتی مضر بوده، زیرا قند موجود در هندوانه در افراد دیابتی سبب می شود قند خون به سرعت بالا رود بنابراین افراد دیابتیک باید از خوردن هندوانه صرف نظر کنند.
  • مصرف هندوانه بلافاصله بعد از غذا باعث اختلال هضم می شود و در حالت ناشتا مخصوصاً در هوای گرم یا در هنگام تشنگی مضر است.