پسته
انتخاب اندازه یا وزن :
وزن (گرم):
ارزش تغذیه ای در   [100]   گرم :
پسته - خام
%DV*
انرژی 562 KCal 28%
کربوهیدرات 27.51 gr 9.2%
چربی 45.39 gr 69.8%
کلسترول 0 mg 0%
پروتئین 20.27 gr 40.5%
فیبر خوراکی 10.3 gr 41.2%
سدیم 1 mg 0%
پتاسیم 1025 mg 29.3%
آهن 3.92 mg 21.8%
کلسیم 105 mg 10.5%
منیزیم 121 mg 30.3%
ویتامین A 415 IU 8.3%
ویتامین D 0 µg 0%
ویتامین C 5.6 mg 9.3%
ویتامین B6 1.7 mg 85%
فولات 51 µg 12.8%
ویتامین B12 0 µg 0%

*Daily Value: نیاز روزانه، درصد نیاز روزانه بر اساس رژیم غذایی 2000 Kcal و برای افراد بزرگسال، تنظیم گردیده. مقادیر واقعی ممکن است، بسته به نیازهای افراد (بخصوص در زنان باردار و یا شیرده)، متفاوت باشد.

پسته

پسته درخت دو پایه ای است که ارتفاع آن به حدود پنج متر می رسد و به حالت خودرو در ایران و افغانستان می روید. برگهای درخت پسته متناوب و مرکب از 2 یا 3 برگچه نوک تیز با یک برگچه انتهایی است و برنگ سبز روشن می باشد. گلهای آن خوشه ای است گل نر آن فاقد گلبرگ است، ترکیبات شیمیایی پسته دارای مواد غذایی فراوانی است و بنابراین برای تقویت بیماران و اشخاص ضعیف مناسب است.

در مطالعات اخیر که در دانشگاه پنسیلوانیا انجام شده است پی برده اند که خوردن روزانه چند مغز پسته (که دارای ترکیبات سالم و رژیم کم چربی است) منجر به کاهش قابل توجه سطح کلسترول LDL یا کلسترول بد خون می شود کاهش سطح کلسترول بد به معنای بازماندن شریانهای بدن و انجام عمل خون رسانی قلب می شود.

همچنین در مطالعات نشان داده شده است که پسته رژیم غذایی سالمی برای قلب است که نمودار احتمال بیماری های قلبی عروقی را در انسان کاهش می دهد. پسته غنی از آنتی اکسیدان لوتئین است. لوتئین معمولاً در سبزیجات سبز رنگ و میوه های رنگ روشن یافت می شود. پسته در بین آجیل های دیگر در سطح غذایی بالاتری قرار دارد. لوتئین پسته از رسوب کلسترولی که باعث بسته شدن شریانها می شود، جلوگیری می کند.

آنچه در این مقاله می خوانید:
پروتئین

پسته یکی از منابع پروتئین گیاهی محسوب می شود که میزان آن در هر 100 گرم 43 درصد می باشد.

چربی

در هر 100 گرم پسته 71 درصد چربی موجود است. این در حالی است که میزان چربی بد و یا کلسترول در آن صفر است و اسیدهای چرب امگا 3  و امگا 6 به وفور در این آجیل وجود دارد.

از جمله مزیت های پسته این است که چربی موجود در پسته عمدتاً از چربی های مفید غیر اشباع تک زنجیره ای و چند رنجیره ای با درصد پایین از چربی های اشباع شده می باشد. اسیدهای چرب غیر اشباع تک زنجیره ای میزان HDL خون (کلسترول بد خون) را کاهش می دهند بدون اینکه اثری روی افزایش کلسترول بد خون داشته باشند و اسیدهای چرب چند زنجیره ای غیر اشباع هر دو نوع کلسترول را کاهش می دهد.

موادمعدنی

پسته غنی از کلسیم (11 درصد)، آهن، منیزیوم، فسفر، پتاسیم، روی، مس، منگنز و سلنیوم می باشد.

همچنین پسته در بین گروه آجیل ها، یکی از بهترین منابع پتاسیم می باشد. به طوریکه مقدار پتاسیم در 2 عدد پسته بیشتر از یک عدد موز می باشد.

ویتامین

ویتامین های موجود در پسته شامل A ,C ,K می باشد که میزان آنها تا 16 درصد نیز است. 61 درصد ویتامین B1 یا تیامین در پسته موجود است. ویتامین های دیگر شامل B9 ,B6 ,B3 ,B2 است.

فواید

قلب سالم

اولین و مهمترین خواص پسته که باید در ابتدا آن را بیان کرد این است که پسته با داشتن قلب سالم در ارتباط  است و از آنجایی که این نوع آجیل غنی شده از اسیدهای چرب اشباع نشده است در نتیجه یکی از گزینه ها برای داشتن قلب سالم می باشد. به علاوه پسته برای کاهش فشار خون در افردی که فشار خون بالایی دارند به کار می رود. بنابراین وقتی پسته روی این دو عامل تأثیر این چنینی می گذارد واضح است که مصرف آن از بیماری های قلبی و عروقی پیشگیری می کند.

تقویت بینایی

از دیگر خواص پسته می توان به تقویت بینایی اشاره کرد که جزء مهمترین خواص آن می باشد. آنتی اکسیدانهایی که در این آجیل موجود است در هیچ نوع آجیل دیگر یافت نمی شود. این آنتی اکسیدانها با رادیکالهای آزاد مبارزه کرده و خطر ابتلا به تخریب ماکولا که به سن وابسته است را کاهش می دهد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

انباشته شدن پسته از مس، منیزیوم و ویتامین های B به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و منجر به جلوگیری از ابتلا به تعداد زیادی از بیماری ها می شود.

جلوگیری از سرطانها

بیشترین اهمیت پسته به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان زیاد در آن می باشد که وجود این آنتی اکسیدانها در بدن خطر ابتلا به انواع سرطانها را کاهش می دهد. به این دلیل که آنتی اکسیدانها مرگ سلولی را اساساً کاهش می دهند و در نتیجه در درمان سرطان نیز مؤثر است که یکی از مؤثرترین خواص پسته به شمار می رود.

غنی از پروتئین

پسته یکی از بهترین مواد برای افرادی است که رژیم گیاهخواری دارد چرا که می تواند کمبود پروتئین برای سلامتی بدن آنها را تأمین کند و مضرات پروتئین های حیوانی را ندارد.

سرشار از فیبر

همان طور که می دانید وجود فیبر در مواد غذایی اهمیت زیادی دارد. فیبرها خواص زیادی دارند که دو مزیت بسیار مفید آنها شامل: کمک به کاهش وزن و بهبود عملکرد روده می باشد. پسته با وجود انواع فیبرها می تواند به جمع آوری کردن همه منافع مورد نیاز بدن کمک کند.

درمان بیماری ها

مصرف آجیل ها و از جمله پسته می تواند از ایجاد بیماری هایی نظیر دیابت نوع اول، سندرم متابولیک، اختلال در نعوظ مردان، سکته مغزی، زوال عقل، آلرژی، ورم مفاصل و دیگر بیماری ها مرتبط با سیستم ایمنی جلوگیری کند و با مصرف منظم آنها می توان این بیماری ها را تا حدودی درمان کرد.

کاهش سطح کلسترول خون

پسته سرشار از فیتواسترول است. این استرول گیاهی جذب کلسترولهای بد موجود در مواد غذایی را در بدن کاهش می دهد که این مسئله در پایین آوردن سطح LDL کمک می کند.

مضرات

واکنشهای آلرژیک. افرادی که به مواد غذایی به خصوص مصرف آجیل ها آلرژی و حساسیت دارند، باید با احتیاط پسته مصرف کنند. علائم حساسیت های ایجاد شده به دلیل مصرف پسته شامل:

  •  
  •  
  •  
  • مشکلات تنفسی
  • تنگی نفس سینه
  • گرفتگی عضلات شکم
  • ایجاد جوشهای پوستی و خارش پوست

عوارض پسته در صورت مصرف بیش از حد.

  • افزایش وزن
  • اختلال در فشار خون

اختلال در دستگاه گوارش