روغن
انتخاب اندازه یا وزن :
وزن (گرم):
ارزش تغذیه ای در   [100]   گرم :
روغن کره - بدون آب
%DV*
انرژی 876 KCal 44%
کربوهیدرات 0 gr 0%
چربی 99.48 gr 153%
کلسترول 256 mg 85.3%
پروتئین 0.28 gr 0.6%
فیبر خوراکی 0 gr 0%
سدیم 2 mg 0.1%
پتاسیم 5 mg 0.1%
آهن 0 mg 0%
کلسیم 4 mg 0.4%
منیزیم 0 mg 0%
ویتامین A 3069 IU 61.4%
ویتامین D 1.8 µg 18%
ویتامین C 0 mg 0%
ویتامین B6 0 mg 0%
فولات 0 µg 0%
ویتامین B12 0.01 µg 0.2%

*Daily Value: نیاز روزانه، درصد نیاز روزانه بر اساس رژیم غذایی 2000 Kcal و برای افراد بزرگسال، تنظیم گردیده. مقادیر واقعی ممکن است، بسته به نیازهای افراد (بخصوص در زنان باردار و یا شیرده)، متفاوت باشد.

روغن

واژه روغن برای آن دسته از مایعات به کار می رود که با آب مخلوط نمی شوند و به دلیل آن که چگالی آنها کمتر از آب است روی آب شناور می مانند. اصولاً روغن به چربی اطلاق می شود که در دمای اتاق معمولاً به حالت مایع می باشد.

روغن ها همچون چربی ها متشکل از تری گلیسرید، مونوگلیسرید و مقداری هم دی گلیسرید می باشند. از آنجا که روغن حاوی مقدار زیادی چربی اشباع نشده است. در دمای اتاق مایع می باشد. اصل واژه روغن لاتین است. روغن ها انواع مختلف دارند، می توانند صنعتی بوده یا تنها برای مصارف خوراکی و پخت و پز مورد استفاده قرار گیرند.

روغن های خوراکی

روغن های خوارکی را معمولاً از چربی های نباتی یا حیوانی به دست می آورند چربی های نباتی در دمای اتاق مایعند. این نوع روغن ها را اغلب از گیاهان، مغز میوه، دانه گیاه و ... تهیه می کنند. البته اغلب چربی های حیوانی در دمای اتاق به حالت جامدند و بنابراین نمی توان آنها را جزو روغن به حساب آورد. اما برخی جانواران از جمله ماهی، وال و برخی از حیواناتی که در آب و هوای سرد زندگی می کنند، چربی بدنشان به حالت روغن مایع می باشد.

معمولاً از روغن برای سرخ کرن و پختن غذا استفاده می شود. گاهی به منظور نگهداری از مواد غذایی هم به آنها روغن می زنند.

روغن های نباتی

روغن های نباتی (گیاهی) را از گیاهان یا دانه آنها استخراج می کنند. برخی روغن های گیاهی از جمله روغن دانه شلغم روغنی یا روغن پنبه دانه. بدون انجام عملیات مخصوص بر روی آنها، برای مصرف انسان مناسب نیستند.

روغن های نباتی همچون دیگر انواع چربی، از استرهای گلیسیرین و همچنین از مخلوط انواع مختلف اسید چرب تشکیل یافته اند. این روغن ها در آب حل نمی شوند، اما در برخی حلال های آلی، محلول هستند.

منبع روغن نباتی

معمولاً روغن های نباتی رایج را از دانه گیاهان زیر بدست می آورند.

دانه ها روغنی

  • پنبه
  • خردل
  • کانولا
  • کنجد
  • شاهدانه
  • آفتابگردان
  • دانه انگور
  • دانه شلغم روغنی

دیگر انواع روغن های نباتی

  • روغن ذرت
  • روغن بادام
  • روغن آووکادو
  • روغن کرچک
  • روغن پنبه دانه
  • روغن فندق
  • روغن زیتون
  • روغن برنج
  • روغن گردو
  • روغن نارگیل
  • روغن کدو تنبل
  • روغن دانه سویا
  • روغن بادام زمینی
  • روغن نخل (که از میوه درخت نخل آفریقایی بدست می آید)

نحوه استخراج روغن

روش جدید استخراج روغن از دانه گیاهان، به طریق شیمیایی و با استفاده از حلالهای خاصی می باشد. این روش، محصول بیشتری تولید می کند و با صرفه تر است و سریعتر هم انجام می پذیرد.

روشی دیگر برای استخراج روغن از دانه گیاهان، بدون استفاده از حلال صورت می گیرد و به استخراج فیزیکی معروف است. در این روش روغن را با روش های مکانیکی فشردن، استخراج می نمایند. از این روش معمولاً برای تهیه روغن های خوراکی استفاده می شود.

آنچه در این مقاله می خوانید:
مضرات

در گذشته از روغن های حیوانی برای تغذیه استفاده می شد. این روغن ها دارای مقدار زیادی اسیدهای چرب اشباع و کلسترول بودند و سبب ایجاد بیماری های مختلف قلبی و عروقی می شدند، به همین دلیل روغن های گیاهی جایگزین این روغن ها شدند اما زیاده روی در مصرف روغن های گیاهی نیز که امروزه مشکل تمامی جوامع است دارای مضرات قابل توجهی است. نسبت مناسب اسید چرب امگا 3 / امگا 6 در بدن انسان 3/1 است. در حالی که این نسبت در روغن های گیاهی به طور متوسط 15/1 و این یکی از مهمترین عوامل ایجاد بیماری هایی است که امروزه در بین جوامع انسانی شیوع دارند، زیرا نسبت اسید چرب امگا 6 به امگا 3 در اثر مصرف زیاد روغن های گیاهی حاوی امگا 6 مانند روغن آفتابگردان و ذرت در رژیم غذایی انسانها به حدود 16/1 رسیده است که سبب ایجاد بیماری های قلبی - عروقی، سرطانها به خصوص سرطان روده بزرگ و سینه و بیماریهای مربوط به ضعف سیستم ایمنی بدن می شود. در آزمایشات انجام گرفته نشان داده شده است، نسبت های بالای امگا 3 به امگا 6 (در اثر مصرف روغن بزرک و ماهی) سبب کاهش تکثیر سلولهای سرطانی در بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ، سرطان سینه و کاهش بیماری آسم و آرتریت روماتوئید می شود و از طرف دیگر افزایش میزان مصرف امگا 3 رژیم غذایی، به وسیله دانه های روغنی کتان سبب کاهش قابل ملاحظه مرگهای ناگهانی حاصل از بیماری های قلبی و کاهش سکته های قلبی غیر کشنده می شود.

در حقیقت راه منطقی مبارزه با این مشکلات رفتن به سمت جایگزینی مصرف غذاهای آب پز به جای سرخ کردنی ها و مصرف زیاد غذاهای سرشار از امگا 3 مانند انواع ماهی ها و غذای دریایی و روغن گیاه بزرک (کتان روغنی) و یا حتی الامکان مصرف روغن کلزا که بدین لحاظ از سایر روغن ها متعادل تر است.