پنیر موزارلا
انتخاب اندازه یا وزن :
وزن (گرم):
ارزش تغذیه ای در   [100]   گرم :
پنیر موزارلا
%DV*
انرژی 300 KCal 15%
کربوهیدرات 2.19 gr 0.7%
چربی 22.35 gr 34.4%
کلسترول 79 mg 26.3%
پروتئین 22.17 gr 44.3%
فیبر خوراکی 0 gr 0%
سدیم 627 mg 26.1%
پتاسیم 76 mg 2.2%
آهن 0.44 mg 2.4%
کلسیم 505 mg 50.5%
منیزیم 20 mg 5%
ویتامین A 676 IU 13.5%
ویتامین D 0.4 µg 4%
ویتامین C 0 mg 0%
ویتامین B6 0.04 mg 2%
فولات 7 µg 1.8%
ویتامین B12 2.28 µg 38%

*Daily Value: نیاز روزانه، درصد نیاز روزانه بر اساس رژیم غذایی 2000 Kcal و برای افراد بزرگسال، تنظیم گردیده. مقادیر واقعی ممکن است، بسته به نیازهای افراد (بخصوص در زنان باردار و یا شیرده)، متفاوت باشد.

پنیر موزارلا

پنیر موزارلا، نوعی پنیر تازه کش دار با طعم ملایم است که از شیر گاو میش آبی و یا در خارج از ایتالیا از شیر گاو تهیه می شود. نوعی از آن که از شیر گاو تهیه می شود، در انواع پیتزاها به همراه گوجه فرنگی حلقه شده و ریحان، مصرف می شود. همچنین گاهی به تنهایی هم این پنیر را می خورند. این پنیر یکی از پرمصرف ترین پنیرهای جهان که در ایران به پنیر پیتزا معروف است. پنیر موزارلا در انواع تازه، دودی و نوعی که آبش را تا حدی گرفته اند عرضه می شود.

جهت حفظ حالت طبیعی پنیر و البته تنها چند روز این پنیر را در آّب پنیر خودش نگهداری می کنند. باید بدانید میزان نمک موجود در این پنیر متعادل است.

نام این پنیر از گویش های جنوب ایتالیا گرفته شده است. اصل واژه موزا به معنای بریدن است. اما از آنجا که در هیچ کدام از مراحل تهیه این نوع پنیر چیزی را نمی برند، احتمالاً ریشه آن به معنای دیگری برمیگردد. فقط می توان گفت که این دسته پنیرها، پوشش خارجی سختی ندارند.

قبلاً گفته می شد که اولین بار این پنیرها در عبادتگاه های قرن دوازدهم تولید شدند که راهب های عبادتگاها به زیارت کنندگان از این پنیر به همراه نان می دادند. آن پنیرهای خانگی را از شیر گاو میش و تحت نام پنیر نیکوتا تهیه می کردند که احتمالاً پنیر موزارلای امروزی یکی از فرآروده های این پنیر نیکوتا می باشد.

برای تهیه این پنیر، باید شیر ترش شده را با آب پنیر گرم مخلوط نمود سپس مواد را با دست کشیده و ورز دهند تا بافت ترد و لطیفی حاصل شود. در ایتالیا، بوجود آمدن حالت لاستیکی در پنیر کافی نیست و پنیر باید نرم تر باشد. معمولاً این پنیر را به شکل توپی یا گیس بافته در می آورند.

آنچه در این مقاله می خوانید:
کربوهیدارت

پنیر، به خصوص پنیر تازه، حاوی مقدار قابل توجهی لاکتوز می باشد که کربوهیدارت اصلی شیر می باشد. اغلب پنیرهای رسیده حاوی حداقل (1 – 3 درصد) لاکتوز بوده و یا به علت خارج شدن آب پنیر و تبدیل لاکتوز باقیمانده به اسید لاکتیک و دیگر اسیدها در طول فرآیند رسیدن پنیر، فاقد لاکتوز می باشند. در فرآیند رسیدن پنیر، با گذشت 21 – 28 روز زمان، لاکتوزی در پنیر رسیده نخواهد ماند افراد مبتلا به بیماری عدم تحمل لاکتوز که قابلیت هضم لاکتوز را ندارند، نباید پنیر تازه مصرف کنند.

پروتئین

در بین دیگر اعضای خانواده لبنیات، پنیر دارای بیشترین میزان پروتئین می باشد پروتئین موجود در پنیر از کیفیت خوبی برخوردار بوده و تقریباً دارای تمامی آسید آمینه های ضروری مورد نیاز بدن است.

کازئین پروتئین اصلی پنیر می باشد، با این حال پروتئین های محلول در آب (مانند لاکتالبومین ولاکتاگلوبین) نیز بسته به میزان آب پنیری که در داخل آن باقی می ماند، در پنیر وجود دارند. پروتئین موجود در پنیر، آماده هضم می باشد. زیرا از پروتئین ها در حین فرایند رساندن پنیر، به پپتیدها و آمینو اسیدها شکسته می شوند. برخی از افراد از واکنش به آمین های موجود در پنیر به ویژه هیستامین و تریامین رنج می برند. برخی از پنیرهای رسیده مقدار قابل توجهی از این آمین ها را در بردارند که می تواند سبب بروز واکنش های آلرژیک، سردردها، خارش و افزایش فشار خون در این افراد شود.

چربی

میزان چربی این پنیر بین 15 تا 20 درصد می باشد.

مواد معدنی

محصولات لبنی یکی از بهترین منابع غذایی کلسیم از لحاظ دسترس پذیری زیستی (جذب گوارش) کلسیم هستند.

پنیر غذای پروتئین دار کاملی است و منبع خوبی از پروتئین، کلسیم و فسفر می باشد و کاملاً می تواند جای گوشت را بگیرد. به همین جهت گیاهخوارانی که گوشت نمی خورند به جای آن پنیر مصرف می کنند. یکی از مزایای پنیر بر شیر هضم ساده تر آن است. البته به استثنای پنیرهای خیلی چرب و یا خیلی تخمیر شده.

همان طور که اشاره شد پنیر دارای کلسیم و فسفر بالایی است. برای داشتن استخوان های سالم نه تنها کلسیم لازم نیست بلکه مقدار فسفر نیز اهمیت دارد.

در واقع نسبت کلسیم به فسفر دریافتی از برنامه غذایی است که در رسوب کلسیم در استخوانها اهمیت دارد. برای داشتن استخوانهایی محکم به ازای هر هزار میلی گرم کلسیم 440 میلی گرم فسفر لازم است که چنین نسبت مناسبی در مواد غذایی مثل شیر و پنیر دیده می شود مصرف پنیر به افرادی که به دلایلی عدم تحمل به لاکتوز شیر دارند نیز توصیه می شود.

پنیر به دلیل دارا بودن کلسیم و فسفر زیاد برای کودکان در حال رشد و حتی بزرگسالان لازم است. افرادی که کار فکری می کنند. کسانی که در اثر کار زیاد خسته می شوند و کسانی که ضعیف هستند باید پنیر بخورند زیرا پنیر دارای فسفر است و فسفر غذایی مطلوب برای این دسته از اشخاص است.

کلسیم نقش مهمی در ایجاد و حفظ استخوانها و دندانهای سالم ایفا می کند و همچنین برای پیشگیری از لخته شدن خون، ترمیم زخم و حفظ فشار خون طبیعی مهم است. توصیه می شود غذاهای غنی از کلسیم با منابع ویتامین D همراه شود، چرا که ویتامین D به جذب کلسیم در روده کوچک کمک می کند. 56 گرم از انواع پنیر می تواند حاوی 40 تا 50 درصد نیاز روزانه کلسیم باشد.

پنیر همچنین حاوی فسفر، سلنیوم و سدیم می باشد و میزان سدیم پنیرها با توجه به مقدار نمک افزوده شده به آن در حین فرآیند تولید متفاوت می باشد

ویتامین

میزان ویتامین پنیرها بر حسب شیر مورد استفاده و فرآیند تولید متفاوت می باشد. از آن جایی که اغلب میزان چربی موجود در شیر، در دلمه باقی می ماند، پنیر حاوی ویتامین های محلول در چربی شیری است که پنیر از آن گرفته می شود. پنیر حاوی مقادیر گوناگونی ویتامین A، ویتامین B2, B12 است. پنیر گوسفند و بز میزان بالاتری از ویتامین A  دارد. و پنیر شیر گاو بتاکاروتن بیشتری دارد. از آنجا که ویتامین های محلول در آب (مانند B1 , B2 , B3 و پانتوتنیک اسید، ویتامین B6 و فولات) در آب پنیر باقی می مانند، میزان آنها به میزان آب پنیری بستگی دارد که در داخل پنیر باقی می ماند.

 

فواید

موزارلا نیز مانند دیگر اعضای خانواده لبنی منبع فوق العاده  کلسیم می باشد که به خوبی جذب بدن می شود. وجود پروتئین ها، لاکتوز، ویتامین D و فسفر در این پنیر میزان جذب کلسیم را بیشتر می کند. حتماً می دانید که وجود کلسیم برای استحکام استخوانها و دندانها لازم و ضروری است.

مصرف مواد غذایی سرشار از کلسیم از ابتلا به پوکی استخوان جلوگیری می کند. علاوه بر این موزارلا منبع خوب فسفر محسوب می شود که خاصیت اسیدی استخوانها و دندانها را کاهش داده و به احیای بافت ها کمک می کند.

موزارلا یکی از منابع غذایی ویتامین B12 نیز می باشد که برای بدن لازم و ضروری است. این ویتامین در رشد و تقسیم سلولی، حفظ تعادل سیستم عصبی، سنتز پروتئین، ساخت گلبولهای قرمز، سوخت و ساز کربوهیدرات ها و چربی ها نقش مؤثری دارد. با توجه به اینکه گوشت و ماهی جزو اصلی ترین منابع ویتامین B12 می باشند اما گیاهخواران می توانند با مصرف بیشتر پنیر موزارلا ویتامین بدنشان را تأمین کنند و دچار کمبود نشوند.

بهتر است خانم های باردار از پنیرهای تهیه شده از شیر پاستوریزه استفاده کنند تا از آلودگی با باکتری ها به ویژه باکتری لیستریا در امان بمانند.