جوانه گندم
انتخاب اندازه یا وزن :
وزن (گرم):
ارزش تغذیه ای در   [100]   گرم :
روغن جوانه گندم
%DV*
انرژی 884 KCal 44%
کربوهیدرات 0 gr 0%
چربی 100 gr 153.8%
کلسترول 0 mg 0%
پروتئین 0 gr 0%
فیبر خوراکی 0 gr 0%
سدیم 0 mg 0%
پتاسیم 0 mg 0%
آهن 0 mg 0%
کلسیم 0 mg 0%
منیزیم 0 mg 0%
ویتامین A 0 IU 0%
ویتامین D 0 µg 0%
ویتامین C 0 mg 0%
ویتامین B6 0 mg 0%
فولات 0 µg 0%
ویتامین B12 0 µg 0%

*Daily Value: نیاز روزانه، درصد نیاز روزانه بر اساس رژیم غذایی 2000 Kcal و برای افراد بزرگسال، تنظیم گردیده. مقادیر واقعی ممکن است، بسته به نیازهای افراد (بخصوص در زنان باردار و یا شیرده)، متفاوت باشد.

جوانه گندم

جوانه ها مواد غذایی هستند که با روند طبیعی رشد و تولیدشان، در گروه سبزی ها، آن هم با ارزش غذایی بالا از نظر ویتامین ها و املاح محسوب می شوند. در کشور ما از هزاران سال پیش، در دوران باستان جوانه ها و اهمیت استفاده از آنها برای مردم شناخته شده بود. این موضوع به قدری اهمیت داشته که مردم استفاده از جوانه گندم را به عنوان یک آئین سنتی همواره در آغاز فصل بهار به شکل سمنو در سفره هفت سین لازم می دانستند.

به طور کلی در فرایند جوانه زدن ویتامین ها، املاح و پروتئین به مقدار زیادی افزایش، و کالری و کربوهیدارت کاهش می یابد. افزایش پروتئین در حین جوانه زدن در اثر شکسته شدن مولکولهای کربوهیدارت و ترکیب آنها با نیتروژن موجود در هوا می باشد که این ترکیب، اسیدهای آمینه را تشکیل می دهد. در اثر این فعل و انفعال مقدار کربوهیدرات کاهش می یابد و به طور کلی می توان گفت که این تغییرات شیمیایی باعث ایجاد پروتئین قابل جذب و هضم در بدن می شود.

کالری

در هر قاشق غذاخوری جوانه گندم تنها 25 کالری وجود دارد.

کربوهیدرات

میزان کربوهیدرات موجود در 100 گرم جوانه گندم در حدود 42.5 گرم می باشد.

پروتئین

جوانه گندم یک منبع خوبی از پروتئین بوده به طوریکه دو قاشق غذا خوری از آن حاوی 3.3 گرم پروتئین می باشد. برای کمک به حفظ توده چربی بدن، سنتز سلولهای جدید و حفظ سیستم ایمنی بدن باید از پروتئین سالم در مواد غذایی استفاده شود.

چربی

جوانه گندم فاقد کلسترول بوده و میزان چربی موجود در صد گرم این جوانه در حدود 1.27 گرم می باشد.

فیبر رژیمی

جوانه گندم علاوه بر اینکه یک منبع غنی از ویتامین ها و مواد معدنی می باشد،  همچنین منبع خوبی از فیبر بوده به طوریکه دو قاشق غذاخوری از آن حاوی 1.9 گرم فیبر می باشد، این مقدار فیبر با یک تکه نان گندم کامل برابر است. فیبر بیشتر در مواد غذایی سبب سیری و به کنترل وزن کمک  می کند. وجود فیبر در مواد غذایی حرکات روده را بهبود بخشیده و سبب کاهش یبوست می شود. همچنین می تواند میزان کلسترول خون را کاهش دهد.

مواد معدنی

جوانه گندم منبع خوبی از فسفر، روی، آهن، سلنیوم و پتاسیم می باشد.

ویتامین

  جوانه گندم منبع غنی از ویتامین های گروه B(  B1و B2 و فولات) و ویتامین C می باشد.

فواید

پودر جوانه گندم یک مکمل غذایی پرارزش و سرشار از ویتامین E و ویتامین های گروه B است ویتامین E امروزه معجزه گر و اکسیر جوانی معرفی می شود. سلنیوم و منیزیوم موجود در جوانه گندم، در پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان مؤثر شناخته شده است.

به نظر برخی متخصصان پوست و مو، جوانه گندم در درمان ریزش مو، رفع شوره سر و انواع جوش صورت و ناراحتی های پوستی مؤثر است. همچنین کسانی که از یبوست، خستگی و بی حالی، کلسترول بالا و دردهای عضلانی رنج می برند نیز می توانند از این ماده غذایی استفاده نمایند.

در سنین بالا به علت تحرک کمتر، نیاز بدن به انرژی کمتر شده، ولی در مقابل نیاز به ویتامین ها و املاح و پروتئین افزایش می یابد. بنابراین گنجاندن جوانه گندم در برنامه غذایی روزنه بسیار با ارزش می باشد.