ماکارونی
انتخاب اندازه یا وزن :
وزن (گرم):
ارزش تغذیه ای در   [100]   گرم :
ماکارونی غنی شده - خشک
%DV*
انرژی 371 KCal 19%
کربوهیدرات 74.67 gr 24.9%
چربی 1.51 gr 2.3%
کلسترول 0 mg 0%
پروتئین 13.04 gr 26.1%
فیبر خوراکی 3.2 gr 12.8%
سدیم 6 mg 0.3%
پتاسیم 223 mg 6.4%
آهن 3.3 mg 18.3%
کلسیم 21 mg 2.1%
منیزیم 53 mg 13.3%
ویتامین A 0 IU 0%
ویتامین D 0 µg 0%
ویتامین C 0 mg 0%
ویتامین B6 0.14 mg 7%
فولات 237 µg 59.3%
ویتامین B12 0 µg 0%

*Daily Value: نیاز روزانه، درصد نیاز روزانه بر اساس رژیم غذایی 2000 Kcal و برای افراد بزرگسال، تنظیم گردیده. مقادیر واقعی ممکن است، بسته به نیازهای افراد (بخصوص در زنان باردار و یا شیرده)، متفاوت باشد.

ماکارونی

یکی از غذاهای پرطرفدار که از ارزش غذایی بالایی برخوردار است، ماکارونی می باشد. انواع مختلفی از ماکارونی وجود دارد که همه آنها دارای ماهیت کربوهیدراتی هستند. در هرم غذایی در قاعده آن قرار دارد و این امر سهم ماکارونی را در تأمین انرژی مورد نیاز روزانه نشان می دهد. همچنین ماکارونی به دلیل برخورداری از کربوهیدرات های پیچیده نسبت به بسیاری از محصولات دیگر غلات مانند، نان و برنج برتری دارد. بهترین ماکارونی از سمولینای گندم دوروم بدست می آید. گندم دوروم از نظر ویژگی های تغذیه ای از سایر گونه های گندم برتر است.

کالری

ماکارونی ماده غذایی با انرژی بالایی است. بطوریکه از هر 100 گرم آن 350 کیلوکالری انرژی وارد بدن می شود.

کربوهیدرات

میزان کربوهیدراتهای پیچیده موجود در 100 گرم ماکارونی در حدود 74 گرم می باشد. به طوریکه هر لیوان ماکارونی حاوی 40 گرم کربوهیدرات می باشد. این کربوهیدراتها به تدریج وارد خون شده و در نتیجه پس از مصرف چنین غذاهایی دچار افت سریع قند خون نمی شویم.

پروتئین

میزان پروتئین ماکارونی 7 – 8 برابر کمتر از میزان مواد نشاسته ای آن است و از نظر وجود اسید آمینه لیزین در حد پایینی قرار دارد.

چربی

ماکارونی حاوی چربی بسیار کمی بوده بطوریکه با مصرف هر  100 گرم ماکارونی حدود 1.5 گرم چربی وارد بدن می شود.

مواد معدنی و ویتامین ها

از نظر عناصر معدنی به خصوص آهن و روی، در مقایسه با غلات دیگر که منبع اصلی املاح معدنی و ویتامین هستند در حد متوسطی است.

فواید ماکارونی

مصرف ماکارونی سبب افزایش سطح سروتونین خون  می شود ،بنابراین مصرف آن برای افزایش آرامش و جلوگیری از افسردگی مفید است. اما لازم به یادآوری است که در پرخوری های عصبی نباید به مصرف ماکارونی روی آورد، زیرا از غذاهای پرکالری می باشد. همچنین ماکارونی با الیاف بالایی که دارد از اشتهای کاذب و بالا جلوگیری می کند. در نتیجه حجم کم آن، حتی در رژیم های کاهش وزن نیز می تواند مفید باشد.

مصرف ماکارونی دم کشیده به سالمندانی که در معرض ابتلا به مشکلات متابولیسمی هستند توصیه نمی شود، زیرا وقتی مواد غذایی حاوی کربوهیدارت مانند برنج و ماکارونی به مدت طولانی طبخ شوند، سرعت آزاد شدن قند (گلوکز) از ترکیب های نشاسته ای افزایش می یابد و به اصطلاح نمایه گلایسمی آنها بالا می رود، ترکیب نشاسته ای در بدن به سرعت به قند ساده تبدیل می شود و در نتیجه پاسخ انسولین بدن افزایش می یابد و در نهایت باعث بروز مشکلات متابولیکی خواهد شد. مصرف چنین غذاهایی به بیماران دیابتیک و بیماران قلبی نیز توصیه نمی شود.

خواندن این مطالب نیز توصیه می شود . . .
خواص خربزه
تاثیر رنگ و شکل غذا بر اشتها
تخم بلدرچین