بلغور
انتخاب اندازه یا وزن :
وزن (گرم):
ارزش تغذیه ای در   [100]   گرم :
بلغور - خشک شده
%DV*
انرژی 342 KCal 17%
کربوهیدرات 75.87 gr 25.3%
چربی 1.33 gr 2%
کلسترول 0 mg 0%
پروتئین 12.29 gr 24.6%
فیبر خوراکی 18.3 gr 73.2%
سدیم 17 mg 0.7%
پتاسیم 410 mg 11.7%
آهن 2.46 mg 13.7%
کلسیم 35 mg 3.5%
منیزیم 164 mg 41%
ویتامین A 9 IU 0.2%
ویتامین D 0 µg 0%
ویتامین C 0 mg 0%
ویتامین B6 0.34 mg 17%
فولات 27 µg 6.8%
ویتامین B12 0 µg 0%

*Daily Value: نیاز روزانه، درصد نیاز روزانه بر اساس رژیم غذایی 2000 Kcal و برای افراد بزرگسال، تنظیم گردیده. مقادیر واقعی ممکن است، بسته به نیازهای افراد (بخصوص در زنان باردار و یا شیرده)، متفاوت باشد.

بلغور

بلغور یا پرک به خود غله ای که در آسیاب آن را خرد کنند و بشکنند چنانچه آرد نشود گویند. و به طور خاص گندم یا جوی پخت شده و خشک کرده را گویند که با آسیا نیمکوب کرده اند. بلغور را می توان مدتها نگه داری کرد بدون آنکه کپک بزند و یا بوی رطوبت بگیرد.

گنجاندن بلغور گندم به وعده های غذایی هفتگی می تواند تأثیر زیادی در تقویت سیستم دفاعی به ویژه در فصل های سرد سال داشته باشد. از طرفی مصرف بلغور گندم در خانم ها و دختران جوان به بهبود غذا رسانی به سلول های پوست کمک می کند و موجب افزایش نشاط و شادابی پوست می شود.

کالری

هر صد گرم بلغور 342 کیلوکالری انرژی وارد بدن می کند.

کربوهیدارت

هر صد گرم بلغور حاوی 76 گرم کربوهیدرات پیچیده می باشد.

پروتئین

میزان پروتیئن موجود در صد گرم بلغور حدود 12 گرم می باشد.

چربی

بلغور فاقد کلسترول بوده و میزان چربیهای کل آن در حدود 1.3 گرم در صد گرم می باشد.

فیبر رژیمی

میزان فیبر موجود در بلغور بیشتر از برنج قهوه ای می باشد. بطوریکه در هر صد گرم بلغور 18 گرم فیبر رژیمی موجود است. همچنین میزان فیبر نامحلول موجود در بلغور بطور قابل توجهی بالاست.

مواد معدنی

100 گرم بلغور حاوی 0.61 میلی گرم منگنز است که حدوداً 30% از ارزش روزانه توصیه شده برای این ماده معدنی است. منگنز یک ماده ضروری جهت شکل گیری بافت های همبند، استخوانها و هورمونهای جنسی است. همچنین بلغور سرشار از کلسیم و منیزیم است که برای حفظ سلامتی استخوانها مفید است. منیزیم به استفاده از کلسیم برای سلامتی استخوانها کمک می کند و البته برای تنظیم فشار خون نیز مفید است. از جمله مواد معدنی دیگر که در بلغور وجود دارند می توان به پتاسیم، فسفر، سدیم و روی اشاره کرد.

ویتامین

بلغور سرشار از ویتامین های B6، فولات و اسید پانتوتنیک است. همه این ویتامین ها  نقش مهمی در فعال نمودن آنزیم هایی دارند که متابولیک بدن را تنظیم می نمایند. اسید فولیک و فولات برای زنان باردار بسیار اهمیت دارد. بطوریکه مصرف مکمل های اسید فولیک در سه ماهه اول بارداری خطر تولد نوزادان با ناهنجاری اسپینابیفیدا را بطور قابل توجهی کاهش می دهد.

فواید
  • بلغور کالری و چربی کمی دارد اما سرشار از پروتئین و فیبر می باشد به همین جهت برای کاهش وزن گزینه مناسبی است. بطوری که فیبر موجود در بلغور باعث احساس سیری کامل شده و سرعت جذب مواد غذایی را پایین می آورد. همچنین دارای شاخص قند خون پائین است و در نتیجه ممکن است به ثبات سطح انسولین نیز کمک نماید.
  • میزان بالای فیبر نامحلول موجود در بلغور به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند. این فیبر نامحلول عبور غذا و مواد زائد از طریق دستگاه گوارش را برای کمک به جلوگیری از یبوست تسریع می کند و در نتیجه باعث حفظ سلامت روده بزرگ شده و خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.
  • فیبر نامحلول موجود در بلغور سبب کاهش ابتلا به سنگ کیسه صفرا می شود.