گوشت گاو
انتخاب اندازه یا وزن :
وزن (گرم):
ارزش تغذیه ای در   [100]   گرم :
چربی - پیه گوشت گاو
%DV*
انرژی 902 KCal 45%
کربوهیدرات 0 gr 0%
چربی 100 gr 153.8%
کلسترول 109 mg 36.3%
پروتئین 0 gr 0%
فیبر خوراکی 0 gr 0%
سدیم 0 mg 0%
پتاسیم 0 mg 0%
آهن 0 mg 0%
کلسیم 0 mg 0%
منیزیم 0 mg 0%
ویتامین A 0 IU 0%
ویتامین D 0.7 µg 7%
ویتامین C 0 mg 0%
ویتامین B6 0 mg 0%
فولات 0 µg 0%
ویتامین B12 0 µg 0%

*Daily Value: نیاز روزانه، درصد نیاز روزانه بر اساس رژیم غذایی 2000 Kcal و برای افراد بزرگسال، تنظیم گردیده. مقادیر واقعی ممکن است، بسته به نیازهای افراد (بخصوص در زنان باردار و یا شیرده)، متفاوت باشد.

گوشت گاو

انواع گوشت به غیر از فراورده های گوشتی (سوسیس، کالباس، ناگت و ...) در هرم غذایی جایگاه ویژه ای دارند و هیچ گاه نمی توان این گروه را جایگزین گروه های غذایی دیگر کرد. ویتامین B12، روی ، آهن قابل جذب و اسیدهای آمینه ضروری از جمله مواد مغذی هستند که در سبزیجات، میوه ها، شیرینی ها، چربی ها و غلات وجود نداشته و یا میزان آنها به قدری اندک و غیر قابل جذب است که اگر رژیم غذایی از نوع گیاهخواری مطلق باشد بدون شک فرد دچار عوارض حاد یا مزمن ناشی از کمبود این مواد همچون اختلال در رشد قدی، ضعف قوای جنسی، سقط و نارسی جنین، ناباروی، کم خونی ، مشکلات و ناراحتی های عصبی شده که معمولاً این عوارض دیررس و در عین حال به سختی قابل جبران و درمان هستند. در نتیجه مصرف متعادل و توصیه شده انواع گوشتها لازم و ضروری است.

گوشت متشکل از مجموعه بافت های عضلانی (ماهیچه ای) – اسکلتی لاشه همراه بافت های چربی است. ضمن اینکه به احشای داخلی دام همچون دل، جگر، قلوه، زبان و ... اعضای گوشتی گفته می شود هر دوی اینها پروتئینی بوده، اما از نظر مرغوبیت و ارزش، گوشت قرمز لاشه دام اولویت مصرف دارد.

آنچه در این مقاله می خوانید:
کالری

میزان کالری گوشت، بستگی به میزان چربی آن دارد.

پروتئین

پروتئین ها بخشی از ترکیبات مواد غذایی هستند که با مقادیر مختلف در آنها موجودند . پروتئین های دارای منشأ حیوانی کیفیت خوبی دارند اما مواد غذایی گیاهی دارای مقادیر کمی پروتئین بوده که ارزش غذایی حیاتی آنها پایین تر از پروتئین های حیوانی است.

مزیت تغذیه ای گوشت به غنای پروتئین آن بستگی دارد، 15 – 20 درصد گوشت، پروتئین است.

چربی

میزان چربی در گوشت گاو 12 – 14 درصد می باشد، در لابه لای بافت های گوشت، مقادیری چربی نامرئی وجود دارد و علاوه بر چربی نامرئی، مقداری چربی مرئی نیز روی عضلات ذخیره شده است. چربی گوشت از نظر تغذیه ای قابل توجه است، زیرا بیشتر از انواع اشباع شده می باشد. (البته گوشت لخم اسیدهای چرب اشباع کمتری دارد).

مواد معدنی

مهمترین مواد معدنی موجود در گوشت شامل روی، آهن، سدیم، پتاسیم، منیزیوم و کلسیم می باشد یکی از عوامل مؤثر در بالا بودن اهمیت غذایی گوشت وجود روی و آهن در آن می باشد بطوریکه آهن موجود در گوشت قرمز بیش از گوشت سفید می باشد و بدن انسان آهن گوشت را بیشتر از سایر مواد غذایی جذب می کند و بدین وسیله از کم خونی پیشگیری می کند.  روی موجود در گوشت قابلیت جذب بالایی در بدن دارد و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و کمبود آن با عوارضی از قبیل اختلالات رشدی، تأخیر در بهبود زخمها، بلوغ جنسی دیررس، کوتاهی قد، کم اشتهایی، اختلال در رشد و سقط جنین همراه است که در بعضی از زنان و نوجوانان قابل مشاهده است

ویتامین

گوشت یکی از منابع سرشار از انواع ویتامین های B است که مقداری از این ویتامین ها در اثر حرارت از بین می روند. ویتامین B12 از جمله مواد مغذی است که در سبزیجات، میوه ها، شیرینی ها، چربی های و غلات وجود ندارد و یا میزان آن به قدری اندک و غیر قابل جذب است که اگر رژیم غذایی از نوع گیاهخواری مطلق، باشد بدون شک فرد دچار عوارض حاد یا مزمن ناشی از کمبود این مواد همچون اختلال در رشد قدی، ضعف قوای جنسی، سقط و نارسی جنین، ناباروری، کم خونی و مشکلات و ناراحتی های عصبی شده که معمولاً این عوارض دیررس و در عین حال به سختی قابل جبران و درمان هستند.

فواید

مصرف گوشت برای ارتقای سلامتی، افزایش سطح ایمنی و رشد و نمو مناسب لازم است. اخیراً متخصصان، موارد روزافزون کوتاه قدی، کمبود رشد و شکستگی استخوانها را در نوجوانانی که گوشت و سایر محصولات پروتئینی را مصرف نمی کنند، بیان کرده اند. کودکانی که گوشت نمی خورند و مصرف غذاهای دیگر را هم محدود می کنند، بیشتر احساس خستگی می کنند، نسبت به محیط بی تفاوت می شوند و قدرت تمرکزشان پایین می آید و بیشتر اوقات مریض هستند و گهگاه احساس افسردگی می کنند و در معرض کوتاه قدی و عدم رشد مناسب قرار می گیرند. مصرف گوشت و مواد پروتئینی به طور منظم نوجوان را قوی، قد بلند و سالم می سازد و به رشد مناسب فرد کمک می کند.

مضرات

یکی از معروفترین خطرات مصرف زیاد گوشت قرمز، ابتلا به سرطان روده بزرگ است

  • مصرف زیاد گوشت قرمز خطر ابتلا به سرطان پانکراس را افزایش می دهد.
  • گوشت قرمز حاوی اسیدهای چرب اشباع فراوانی است که وجود آنها یک عامل شناخته شده بیماریهای قلبی به شمار می رود. با این وجود مصرف چند وعده غذایی گوشت قرمز در هفته، خطراتی برای قلب ندارد.
  • مصرف فراوان گوشت قرمز باعث ابتلا یا تشدید بیماری نقرس می شود.
  • مصرف زیاد گوشت قرمز باعث افزایش خطر ابتلا به روماتیسم مفصلی می شود.