گروه    "سبزیجات، گیاهان و ادویه جات"
فلفل سیاه
انتخاب اندازه یا وزن :
وزن (گرم):
ارزش تغذیه ای در   [100]   گرم :
فلفل سیاه
%DV*
انرژی 251 KCal 13%
کربوهیدرات 63.95 gr 21.3%
چربی 3.26 gr 5%
کلسترول 0 mg 0%
پروتئین 10.39 gr 20.8%
فیبر خوراکی 25.3 gr 101.2%
سدیم 20 mg 0.8%
پتاسیم 1329 mg 38%
آهن 9.71 mg 53.9%
کلسیم 443 mg 44.3%
منیزیم 171 mg 42.8%
ویتامین A 547 IU 10.9%
ویتامین D 0 µg 0%
ویتامین C 0 mg 0%
ویتامین B6 0.29 mg 14.5%
فولات 17 µg 4.3%
ویتامین B12 0 µg 0%

*Daily Value: نیاز روزانه، درصد نیاز روزانه بر اساس رژیم غذایی 2000 Kcal و برای افراد بزرگسال، تنظیم گردیده. مقادیر واقعی ممکن است، بسته به نیازهای افراد (بخصوص در زنان باردار و یا شیرده)، متفاوت باشد.

فلفل سیاه

فلفل سیاه میوه های خشک شده تیره رنگ گیاه فلفل است. گیاه بومی جنوب هند است. فلفل سیاه، گیاه رونده گل دهنده ای از خانواده Piperaceae، که برای میوه آن کشت می شود، که معمولاً به صورت خشک به عنوان ادویه و چاشنی استفاده می شود.

فلفل از بوته ای باریک و بلند و در رنگهای متنوعی چون سبز، قرمز، زرد و نارنجی بدست می آید و برای خشک و ساییده شدن در رنگهای سیاه، سفید و سرخ عرضه می شود.

فلفل سیاه خیلی بیشتر از آنچه اکثر مردم تصور می کنند برای بدن خاصیت دارد و مفید است.

آنچه در این مقاله می خوانید:
فواید

فلفل سیاه بومی کشور هند است. این گیاه در حفظ و سلامت نقش مهمی دارد. در یونان باستان از فلفل نه تنها به عنوان ادویه بلکه به عنوان پول و هدیه استفاده می شد.

  • مسکن دردهای عصبی است.
  • طبع فلفل گرم و خشک است.
  • مقوی معده و بادشکن می باشد.
  • فلفل خون غلیظ را سبک می کند.
  • رگ های خونی را تمیز نگه می دارد.
  • فلفل مقوی حافظه و اعصاب می باشد.
  • ادرارآور بوده و مصرف آن باعث تعریق می شود.
  • در تسکین درد و معالجه پوسیدگی دندان مؤثر است.
  • بادشکن سلولهای چربی، باعث کاهش وزن می شود.
  • سرماخوردگی، سرفه، سینوزیت و گرفتگی بینی را تسکین می دهد.
  • خاصیت ضد باکتریایی آن با عفونت ها و گزیدگی حشرات مقابله می کند.
  • فلفل با افزایش دادن ترشح اسید هیدروکلریک در معده به هضم غذا کمک می کند.
  • فلفل سیاه تأثیر فوق العاده ای برای مقابله با رشد باکتری های مضر بویژه در روده دارد.
  • گرد آن باعث فرار حشرات می گردد و برای جلوگیری از بیدزدگی لباس در میان لباسها می پاشند.
  • آنتی اکسیدان مفید به حساب می آید و مانع از آسیب رادیکالهای آزاد می شود و در نتیجه از سرطان، بیماری های قلبی – عروقی و ناراحتی کبد پیشگیری می کند.
  • فلفل سیاه پرزهای چشایی را تحریک می کند و پیامی به معده می فرستد که باعث ترشح اسید هیدروکلریک و در نتیحه هضم بهتر غذا می شود.
مضرات
  • اسراف در خوردن فلفل باعث تاریکی چشم می شود.
  • کسانی که ناراحتی معده دارند در خوردن فلفل افراط نکنند.
  • کسانی که ورم پروستات دارند در خوردن فلفل زیاده روی نکنند.
  • زیاده روی در مصرف فلفل باعث ایجاد افزایش ترشحات معده می گردد.
  • کسانی که تصلب شرائین دارند و سکته مغزی کرده اند نباید فلفل زیاد استفاده کنند.
  • کسانی که ناراحتی مجاری ادرار دارند و زنان حامله ای که عفونت مجاری ادرار دارند از خوردن فلفل سیاه خودداری کنند.
  • مصرف زیاد فلفل برای بیماری های دستگاه گوارش، مجاری ادرار، سل، بواسیر، کلیه، جگر و کسانی که کم خونی دارند مفید نمی باشد.
  • فلفل سیاه روی سلولهای عصبی بخصوص عصب گوش (شنوایی و تعادل) اثر مخرب دارد. برای همین مصرف مداوم و افراطی آن توصیه نمی شود. مخصوصاً افرادی که دچار ناراحتی های گوش مثل کم شنوایی و ... هستند در مصرف آن احتیاط کنند.
  • ادویه های تند مثل فلفل به بهبود سلامت کمک می کند اما برای همه افراد مناسب نیست، مثلاً در غذای کودکان، مادران شیرده یا باردار و ... نباید از فلفل استفاده کرد. در ضمن اگر فردی به مصرف غذاهای تند عادت نداشته باشد و یک وعده غذای تند مصرف کند نیز احتمال بروز واکنش های آلرژیک در او زیاد است.