مارگارین
انتخاب اندازه یا وزن :
وزن (گرم):
ارزش تغذیه ای در   [100]   گرم :
مارگارین - سویا - هیدروژنه
%DV*
انرژی 719 KCal 36%
کربوهیدرات 0.9 gr 0.3%
چربی 80.5 gr 123.8%
کلسترول 0 mg 0%
پروتئین 0.9 gr 1.8%
فیبر خوراکی 0 gr 0%
سدیم 943 mg 39.3%
پتاسیم 42 mg 1.2%
آهن 0 mg 0%
کلسیم 30 mg 3%
منیزیم 3 mg 0.8%
ویتامین A 3577 IU 71.5%
ویتامین C 0.2 mg 0.3%
ویتامین B6 0.01 mg 0.5%
فولات 1 µg 0.3%
ویتامین B12 0.1 µg 1.7%

*Daily Value: نیاز روزانه، درصد نیاز روزانه بر اساس رژیم غذایی 2000 Kcal و برای افراد بزرگسال، تنظیم گردیده. مقادیر واقعی ممکن است، بسته به نیازهای افراد (بخصوص در زنان باردار و یا شیرده)، متفاوت باشد.

مارگارین

مارگارین یا کره گیاهی در دید عمومی، طیف گسترده ای آن را جایگزین کره می دانند. در بسیاری از نقاط جهان، سهم بازار مارگارین بسیار بیشتر از کره است. در حال حاضر، مارگارین عنصر مهمی در دستور العمل تهیه بسیاری از غذاها می باشد.

رنگ مارگارین به صورت طبیعی سفید است، اما در برخی موارد، با استفاده از رنگهای مصنوعی، رنگ آن را تغییر می دهند. در برخی از حوزه های غذایی افزودن رنگ مصنوعی به مارگارین غیر مجاز است.

کره و مارگارین هر دو حاوی 16 درصد آب و 85 درصد چربی هستند، با این تفاوت که چربی کره از نوع چربی حیوانی موجود در شیر و چربی مارگارین از روغن های نباتی است. در نتیجه میزان اسیدهای چرب اشباع مارگارین از کره کمتر است. ضمن اینکه امروزه انواع مختلفی از مارگارین با درصدهای مختلف چربی تهیه می شود و انواع مارگارین کم چرب (با حدود 20 درصد چربی) هم در دسترس قرار دارند.

تحقیقات نشان داده است که مارگارین دارای چربی هایی از نوع ترانس است. چربی های ترانس برای سلامتی بسیار خطرناک هستند، از جمله خطرات ناشی از مصرف این نوع چربی ها، تضعیف سیستم ایمنی بدن، آلرژی و تنگی نفس است. همچنین چربی های ترانس باعث افزایش LDL کلسترول شده و کلسترول مفید (HDL) را پایین می آورد بنابراین باعث افزایش خطر بیماری های قلبی می شود. همچنین چربی های ترانس باعث ایجاد التهاب در دیوراه عروق شده و در ایجاد پلاکهای عروقی و همچنین انسداد عروق خونی قلب نقش دارد.

مارگارین فاقد ویتامین های موجود در شیر بوده و از لحاظ املاحی چون آهن، روی و مس فقیر است البته مارگارین (کره گیاهی) خواص تغذیه ای روغن های گیاهی را دارا است. ولی به دلیل فرآیندهای حرارتی تا حدود زیادی از ریز مغذی هایش کاسته می شود. به همین دلیل برای آن که این محصول را از نظر تغذیه ای مشابه کره لبنی کنند با افزودن ویتامین A و D آن را غنی و با افزودن طعم دهنده و مواد رنگی مزه مخصوص کره را در آن ایجاد می کنند.

همچنین امولسیفایر، ترکیبی است که جهت جلوگیری از فعالیت از دو فاز شدن و ایجاد پایداری به این کره افزوده می شود و نمک نیز به دلیل جلوگیری از فعالیت و رشد باکتری ها و میکرو ارگانیسم ها و همچنین افزایش زمان ماندگاری در این محصول کاربرد دارد. نمک این محصول می تواند تا حدودی برای افراد مبتلا به پرفشاری خون دردسرساز باشد.

آنچه در این مقاله می خوانید:
مضرات

مارگارین برعکس آنچه تصور می شود، کم کالری یا فاقد انرژی نیست. مارگارین معمولی مانند کره لبنی حاوی 80 درصد چربی بوده و از نظر تولید میزان انرژی هیچ تفاوتی با کره ندارد. تنها تفاوت این دو نوع محصول در نوع چربی گیاهی و حیوانی آنهاست. هر دو نوع چربی در هر گرم حاوی 9 کالری انرژی هستند.

نکته مهم تر، اسید چرب ترانس این محصول است. به دلیل آنکه اسیدهای چرب غیر اشباع روغن های گیاهی طی فرآیندهای حرارتی و هیدروژنه به چربی های اشباع تبدیل و از فرم طبیعی خود خارج می شوند، بر میزان چربی اشباع ترانس محصول تولیدی افزوده شده و مصرف زیاد آن می تواند موجب افزایش کلسترول بد خون شود و برای بیماران قلبی عروقی و مبتلایان به تری گلیسرید و کلسترول بالا مضر باشد.

از طرفی مصرف طولانی مدت اسیدهای چرب ترانس می تواند با تضعیف سیستم ایمنی بدن، التهاب و واکنشهای آلرژیک را در مصرف کننده ایجاد کند.

موضوع دیگر یون نیکلی است که در زمان هیدروژنه یا جامد کردن، به محصول اضافه می شود. نیکل نوعی فلز سمی است که نقش کاتالیست یا تسریع کننده فعل و انفعالات شیمیایی را طی فرآیند هیدروژناسیون ایفا می کند.

این یون اگر در انتهای فرایند به طور کامل از محصول جدا نشود، مصرف آن در درازمدت می تواند باعث بالا رفتن احتمال ابتلا به ناراحتی های ریوی، کلیوی و فشار خون می شود.

در ضمن اگر محصول بیش از حد هیدروژنه و سفت شود، قابلیت هضم و جذب آن کاهش می یابد و مصرف کننده را دچار اختلالات گوارشی خواهد کرد. اما خوب است بدانید این موضوع در مورد کره لبنی صدق نمی کند. چرا که چربی شیر اشباع و از همان ابتدا به صورت جامد از شیر گرفته شده و نیازی به هیدروژنه شدن ندارد و طبیعی تر از کره گیاهی به دست می آید.