خاویار
انتخاب اندازه یا وزن :
وزن (گرم):
ارزش تغذیه ای در   [100]   گرم :
خاویار - دانه ریز
%DV*
انرژی 251.9 KCal 13%
کربوهیدرات 4 gr 1.3%
چربی 17.88 gr 27.5%
کلسترول 587.5 mg 195.8%
پروتئین 24.63 gr 49.3%
فیبر خوراکی 0 gr 0%
سدیم 1500 mg 62.5%
پتاسیم 181.3 mg 5.2%
آهن 11.88 mg 66%
کلسیم 275 mg 27.5%
منیزیم 300 mg 75%
ویتامین D 0 µg 0%
ویتامین C 0 mg 0%
ویتامین B6 0.32 mg 16%
فولات 50 µg 12.5%
ویتامین B12 20 µg 333.3%

*Daily Value: نیاز روزانه، درصد نیاز روزانه بر اساس رژیم غذایی 2000 Kcal و برای افراد بزرگسال، تنظیم گردیده. مقادیر واقعی ممکن است، بسته به نیازهای افراد (بخصوص در زنان باردار و یا شیرده)، متفاوت باشد.

خاویار

خاویار تخم ماهیان خاویاری و از گرانترین غذاهای جهان است. دریای خزر به عنوان بزرگترین منبع ماهیان خاویاری در جهان بیش از 90 درصد خاویار جهان را تأمین می کند.

فیل ماهی، ماهی روسی یا چالباش، تاس ماهی ایرانی یا قره برون، ماهی شیب و ماهی ازون برون یا سوروگا، گونه های اصلی ماهیان خاویاری دریای خزر هستند. از آن جایی که 93 درصد خاویار جهان از دریای ایرانی کاسپین (مازندران) بدست می آید، پس نام این فرآورده دریایی نیز باید از همین منطقه آمده باشد. گفته می شود خاویار آمیزه ای از دو واژه "خایه" به معنی تخم و "وار" به معنی مانند  و شبیه، بنابراین واژه کنونی خاویار در واقع دگرگون شده واژه پارسی "خایه دار" است.

خاویار ماده غذایی ارزشمندی است که طبخ ندارد و باید بصورت سرد مصرف شود.

آنچه در این مقاله می خوانید:
کالری

خاویار بسیار پرکالری است، یک قاشق غذاخوری سرخالی خاویار که 16 گرم وزن دارد، دارای 40 کالری انرژی می باشد، که 26 کالری آن از چربی است.

پروتئین

به طور عمده پروتئین موجود در خاویار متشکل از اسیدهای آمینه آرژنین، هیستامین، ایزولوسین، لیزین و متیونین است. سطح بالای پروتئین و اسیدهای ضروری موجود در خاویار برای تقویت ماهیچه ها و عضلات بسیار مفید است.

چربی

چربی موجود در خاویار به دو دسته عمده تقسیم می شود که عبارتند از 25 درصد کلسترول و 75 درصد لیستین ، در حقیقت خاویار به عنوان یک ماده پرچرب شناخته می شود. در خاویار غلظت اسیدهای چرب از نوع امگا 3 بسیار بالا است. بعلاوه خاویار غنی از ترکیبی بنام “Ctacosand” است که نوعی الکل چرب با زنجیره بلند است و در بدن به اسیدهای چرب تبدیل می شود. این اسیدهای چرب بدست آمده در سنتز میلین (پوشش سلول عصبی) نقش بسزایی ایفا می کند. به همین دلیل مصرف خاویار در سلامت سلولهای عصبی بسیار مؤثر است.

مواد معدنی

تخم ها و دانه های تمام گیاهان و جانوران از جمله مواد غذایی می باشند که دارای بیشترین چگالی انرژی و مواد مغذی هستند. این مواد در حجم کم مواد مغذی بسیار بالایی دارند. از این جمله می توان به آجیل ها ،تخمه ها، جوانه ها، بذر گیاهان، تخم مرغ و تخم سایر ماکیان و ... اشاره کرد، زیرا رشد و نمو در دوران ابتدایی زندگی بسیار پر اهمیت می باشد و برای رشد صحیح و ایمن ماندن از مخاطرات طبیعی لازم است تا تمام مواد مغذی در دانه و تخم جانوران وجود داشته باشد. به همین علت است که  این تخم ها سرشار از مواد مغذی می باشند تخم ماهی خاویار هم از این مسئله مستثنا نیست و خاویار سرشار از تمام مواد مغذی می باشد.

خاویار غنی از کلسیم، منیزیوم، فسفر، آهن، پتاسیم، منیزیوم، روی، کولین می باشد.

ویتامین

خاویار سرشار از ویتامین هایB5, B12, E, A, D  و ... می باشد ویتامینA  یکی از مهمترین آنتی اکسیدانها است. ویتامین A  برای برطرف کردن نشانه های پیری بر روی پوست مانند چین و چروکها، لکه های تیره روی پوست و ... و نیز جوان سازی و شادابی پوست مناسب می باشد.

ویتامین  D از طریق تابش نور خورشید در بدن تولید می شود و در منابع غذایی به ندرت وجود دارد، تنها منبع غذایی سرشار از ویتامین D روغن کبد ماهی می باشد، اما جالب است بدانید که مقدار بسیار زیادی ویتامین D در خاویار یافت می شود و اگر بخواهد ویتامین D را از طریق رژیم غذایی دریافت کنید، خاویار پیشنهاد خوبی است. ویتامین D متابولیسم فسفر و کلسیم را در بدن تسهیل می کند و باعث استحکام استخوانها و دندانها می شود.

مضرات

یکی از مهمترین فواید خاویار این است که به دلیل وجود اسیدهای چرب امگا 3، مانع از افزایش کلسترول خون می باشد و باعث پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی می شود همچنین مصرف خاویار در پیشگیری از ابتلا به آرتریت روماتوئید (التهاب مفاصل)، بیماری های دستگاه گوارش و بعضی از انواع سرطان بسیار مؤثر است. این ماده غذایی غنی از اسیدهای چرب امگا 3 است لذا برای درمان بیماری های افسردگی مفید است. ویتامین A موجود در خاویار در ترمیم و نگهداری اپی تلیال، رشد استخوان و ترمیم رنگدانه مردمک چشم نقش بسزایی دارد.

خاویار باعث شادابی و طراوت پوست صورت می شود. ویتامین D موجود در آن موجب تعادل کلسیم و فسفر می شود که مصرف آن در دوره نقاهت  بیماری های عفونی مفید است. به دلیل اینکه غنی از آهن است در کم خونی ناشی از کمبود آهن مؤثر است.

این ماده غذایی با تقویت سیستم ایمنی می تواند آثار بی هوشی ناشی از عمل جراحی را نیز رفع کند. سطح بالای پروتئین و اسیدهای آمینه ضروری خاویار می تواند برای تقویت ماهیچه ها و عضلات بسیار مؤثر باشد و چربی سودمند آن می تواند ناراحتی های اعصاب را التیام بخشد.