گروه    "سبزیجات، گیاهان و ادویه جات"
فلفل
انتخاب اندازه یا وزن :
وزن (گرم):
ارزش تغذیه ای در   [100]   گرم :
پودر چیلی (فلفل قرمز)
%DV*
انرژی 282 KCal 14%
کربوهیدرات 49.7 gr 16.6%
چربی 14.28 gr 22%
کلسترول 0 mg 0%
پروتئین 13.46 gr 26.9%
فیبر خوراکی 34.8 gr 139.2%
سدیم 1640 mg 68.3%
پتاسیم 1950 mg 55.7%
آهن 17.3 mg 96.1%
کلسیم 330 mg 33%
منیزیم 149 mg 37.3%
ویتامین A 29650 IU 593%
ویتامین D 0 µg 0%
ویتامین C 0.7 mg 1.2%
ویتامین B6 2.09 mg 104.5%
فولات 28 µg 7%
ویتامین B12 0 µg 0%

*Daily Value: نیاز روزانه، درصد نیاز روزانه بر اساس رژیم غذایی 2000 Kcal و برای افراد بزرگسال، تنظیم گردیده. مقادیر واقعی ممکن است، بسته به نیازهای افراد (بخصوص در زنان باردار و یا شیرده)، متفاوت باشد.

فلفل

درباره فلفلی که هر روز برای چاشنی زدن به غذاهایتان استفاده می کنید تا چه اندازه آگاهی دارید؟ این دسته از سبزی ها از فلفل سبز دلمه ای گرفته، تا فلفل تند قرمز، همگی در یک گروه غذایی جای می گیرند و تقریباً دارای یک سری از خواص مفید برای بدن هستد.

جالب است بدانید که هفت هزار سال قبل از میلاد مسیح، در آمریکای جنوبی و مرکزی از این سبزی به عنوان چاشنی در غذاها استفاده می شد و با سفر کریستف کلمب به این مناطق، این سبزی به کشورهای اروپایی، سپس به سراسر دنیا معرفی شده است. جالب ترین مطلب درباره این گیاه آن است که این ماده غذایی یکی از منابع ویتامین C و کاروتن ها محسوب می شود.

فلفل در طب سنتی

بد نیست بدانید که این دسته از سبزی ها از قدیم مورد توجه گیاه شناسان غربی بوده اند. آنها معتقد بوده اند که از این گیاه می توان برای افزایش جریان خون، تحریک سیستم عصبی، افزایش اشتها و رهایی از سوء هاضمه استفاده کرد. حتی بسیاری از گیاه شناسان چینی توصیه کرده اند که خانم ها برای رهایی از دردهای ناشی از دوره قاعدگی بهتر است از این سبزی ها در این دوران استفاده کنند. آنها در اصطلاح می گویند این دسته از خانمها بهتر است در این دوران از بشقاب های داغ استفاده کنند.

فلفل ها عبارتنداز فلفل قرمز که تند است، فلفل سبز که یا به شکل فلفل دلمه ای یا به شکل معمولی است.

باید بگوییم فلفل های دلمه ای نیز به صورت سبز، نارنجی، قرمز و زرد عرضه می شوند که اصلاً تند نیستند و ما اغلب آنها را با غذا یا در سالاد استفاده می کنیم. فلفلی که به فلفل قرمز نیز معروف است. برای اولین بار از سوی سرخپوشان "کاراییب" به خارج آمریکا معرفی شد. از آن زمان به بعد شهرت این گیاه فراگیر شده و به عنوان یک چاشنی مهم به ویژه در طبخ "کاجون وکرول" و در رستوران های جنوب شرق آسیا، چین، جنوب ایتالیا و مکزیک محسوب می شود.

کسپاسین

کسپاسین ماده ای در فلفل است که سبب گرم بودن این گیاه می شود. هر چند که فلفل گیاهی گرم است، اما کسپاسین موجود در آن سبب کاهش درجه حرارت بدن شده که یکی از دلایل اصلی تمایل مردم مناطق آب و هوایی گرم به مصرف زیاد فلفل محسوب می شود.

این ماده به بسیاری از خواص درمانی فلفل کمک می کند و سیستم قلبی عروقی را تحریک، سسیستم هاضمه را تقویت، درد موجود روی پوست یا مفاصل بدن را تسکین بخشیده و برای مثانه به عنوان داروی ضد احتقان و ضد باکتری عمل می کند.

فلفل میزان کلسترول خون را پایین می آورد که این امر باعث کاهش فشار خون نیز می شود. این گیاه همچنین از انعقاد خون در رگ ها جلوگیری می کند، این خواص فلفل به پیشگیری از بیماری های قلبی، نظیر آرترواسکلروز (سخت شدن رگ ها) کمک فراوانی می کند.

هر چند فلفل سبز سبب سوزش زبان می شود، اما این گیاه واقعا مسکنی قوی است این گیاه ابتدا سبب تحریک درد می شود اما بعد از مدتی شدت علائم درد را در بدن کاهش می دهد. کسپاسین موجود در فلفل نه تنها درد آرتروز و آرتریت روماتوئید را تسکین می دهد، بلکه هنگام استفاده به شکل موضعی، میزان ورم ناشی از این بیماری را کاهش می دهد. فلفل با تحریک ترشح آنزیم های گوارشی در معده و نابودی باکتری هایی که می توانند عامل عفونت باشند، قدرت هضم را تقویت می کند.

این گیاه به عنوان داروی ضد احتقان سبب رقیق و نازک شدن خلط و خارج شدن آن از ریه ها می شود. از آنجا که این گیاه بافت ریه را تقویت می کند، در نتیجه برای بیماران مبتلا به آمفیزم (بیماری اتساع و بزرگ شدن ریه ها) نیز مفید است.

آنچه در این مقاله می خوانید:
موادمعدنی

فلفل ها حاوی مواد معدنی مغذی آهن، منیزیوم، پتاسیم و منگنز می باشند. این مواد معدنی نقش مهمی در کنترل ضربان قلب و فشار خون و در نتیجه سلامت قلب دارند.

ویتامین

فلفل ها سرشار از آنتی اکسیدان های مانند کسپاسین، ویتامین A، ویتامینC ، ویتامین B و ویتامینE  می باشند. بنابراین مصرف فلفل بدن را در برابر آسیب های رادیکالهای آزاد محافظت می کند. و باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان می شود. ضمن اینکه سرعت روند پیری را نیز کم می کند.

همچنین ویتامینC  موجود در فلفل ها بیشتر از مرکباتی مثل پرتقال می باشد. مصرف ویتامینC  با افزایش ایمنی بدن و محافظت در برابر رادیکالهای آزاد ارتباط دارد. بد نیست بدانید یک فلفل دلمه ای متوسط بیش از 3 برابر نیاز بدن ویتامینC  دارد.