هویج
انتخاب اندازه یا وزن :
وزن (گرم):
ارزش تغذیه ای در   [100]   گرم :
هویج
%DV*
انرژی 41 KCal 2%
کربوهیدرات 9.58 gr 3.2%
چربی 0.24 gr 0.4%
کلسترول 0 mg 0%
پروتئین 0.93 gr 1.9%
فیبر خوراکی 2.8 gr 11.2%
سدیم 69 mg 2.9%
پتاسیم 320 mg 9.1%
آهن 0.3 mg 1.7%
کلسیم 33 mg 3.3%
منیزیم 12 mg 3%
ویتامین A 16706 IU 334.1%
ویتامین D 0 µg 0%
ویتامین C 5.9 mg 9.8%
ویتامین B6 0.14 mg 7%
فولات 19 µg 4.8%
ویتامین B12 0 µg 0%

*Daily Value: نیاز روزانه، درصد نیاز روزانه بر اساس رژیم غذایی 2000 Kcal و برای افراد بزرگسال، تنظیم گردیده. مقادیر واقعی ممکن است، بسته به نیازهای افراد (بخصوص در زنان باردار و یا شیرده)، متفاوت باشد.

هویج

هویج، گیاهی خوراکی و دو ساله از خانواده چتریان است. هویج معمولاً به رنگ نارنجی یا سفید یا مخلوطی از قرمز و سفید است و تازه آن بافتی خشک و ترد دارد.

هویج یک سبزی ریشه دار و غده ای خوراکی است که می توان آن را خام یا خرد شده  یا رنده شده در سالاد خورد و بیشتر در پخت سوپ ها و خورشت ها کاربرد دارد. بتاکاروتن، پیش ساز ویتامین A، در هویج به فراوانی یافت می شود و رنگ نارنجی خاص این سبزی به هیمن خاطر است، به علاوه هویج منبعی از فیبر خوراکی، آنتی اکسیدانها و مواد معدنی به شمار می رود.

آنچه در این مقاله می خوانید:
موادمعدنی

هویج حاوی مواد معدنی سدیم، کلسیم و آهن می باشد.

ویتامین

هویج دارای ویتامین هایA , B , C, E , D , K  می باشد. ویتامینK  به جلوگیری از بروز سرطان و آلزایمر کمک می کند و سلامت استخوانها را بهبود می بخشد.

هویج منبع غنی بتاکاروتن می باشد. بتاکاروتن مسئول رنگ نارنجی هویج است. هر چه بتاکاروتن زیادتر باشد هویج نارنجی تر می شود.

بتاکاروتن پیش ساز ویتامین A است، یعنی در بدن تبدیل به ویتامینA  می شود. ویتامینA  برای تقویت سیستم ایمنی، محافظت از پوست، ریه، دستگاه گوارش و همچنین در رشد سلولها و تولید مثل اهمیت بسیاری دارد.

بتاکاروتن، یک آنتی اکسیدان است و بیماری های ناشی از پیری را کاهش می دهد.

هویج به جز بتاکاروتن دارای فیتوکمیکال نیز هست. این ماده به همراه فیبر محلول و دیگر مواد مغذی موجود در هویج فوایدی شامل: جلوگیری از پیر شدن، محافظت از بدن در مقابل بیماری ها، جلوگیری از آب مروارید، جلوگیری از پوکی استخوان و همچنین جلوگیری از عفونت مجاری ادراری می باشد.

ویتامین C موجود در هویج به عملکرد بهتر دستگاه ایمنی کمک می کند و همچنین شفافیت پوست را بهبود می بخشد.

همچنین ویتامین E موجود در هویج از غشای سلولی در برابر اکسیداسیون محافظت می کند.

ویتامین B به افزایش متابولیسم کمک کرده و همچنین برای سلامت پوست نیز مفید است.

فواید
  • هویج بدن را از سرما محافظت می کند.
  • هویج موجب تقویت سیستم ایمنی می شود.
  • هویج مقدار کلسترول خون را پایین می آورد.
  • هویج بینایی را تقویت کرده و دید شبانه را بهبود می بخشد.
  • مصرف هویج برای تمیز کردن و استحکام دندانها مفید است.
  • مصرف یک عدد هویج در روز از بروز سرطان ریه جلوگیری می کند.
  • هویج تصفیه و تمیز کردن کبد را با خارج کردن صفرا و چربی ها انجام می دهد و کلیه ها را تقویت می کند.
  • هویج دارای هورمونی است که مانند انسولین عمل می کند و قند خون را تنظیم می کند و لذا برای بیماران دیابتی مفید است.
  • هویج مانند دیگر سبزی ها دارای فیبر است، از این رو از سرطان روده بزرگ جلوگیری می کند. دریافت زیاد کاروتن، 20 درصد سرطان سینه را در زنان یائسه کاهش می دهد.
  • همچنین 50 درصد سرطان مثانه، رحم، پروستات، روده بزرگ، حنجره و مری را نیز کاهش می دهد.
مضرات

افراط در مصرف هویج باعث تغییر رنگ پوست می گردد. رنگ پوست زرد مایل به نارنجی می شود. اما نگران نباشید، چرا که اگر هویج مصرف نکنید دوباره پوستتان به همان رنگ قبلی برمی گردد.