جو
انتخاب اندازه یا وزن :
وزن (گرم):
ارزش تغذیه ای در   [100]   گرم :
جو - با پوست
%DV*
انرژی 354 KCal 18%
کربوهیدرات 73.48 gr 24.5%
چربی 2.3 gr 3.5%
کلسترول 0 mg 0%
پروتئین 12.48 gr 25%
فیبر خوراکی 17.3 gr 69.2%
سدیم 12 mg 0.5%
پتاسیم 452 mg 12.9%
آهن 3.6 mg 20%
کلسیم 33 mg 3.3%
منیزیم 133 mg 33.3%
ویتامین A 22 IU 0.4%
ویتامین D 0 µg 0%
ویتامین C 0 mg 0%
ویتامین B6 0.32 mg 16%
فولات 19 µg 4.8%
ویتامین B12 0 µg 0%

*Daily Value: نیاز روزانه، درصد نیاز روزانه بر اساس رژیم غذایی 2000 Kcal و برای افراد بزرگسال، تنظیم گردیده. مقادیر واقعی ممکن است، بسته به نیازهای افراد (بخصوص در زنان باردار و یا شیرده)، متفاوت باشد.

جو

جو گیاهی است علنی و یکساله که ارتفاع آن بسته به انواع مختلف آن تا یک متر می رسد. برگهای آن متناوب، باریک و دراز به رنگ سبز تیره می باشند. جو از آغاز تاریخ انسان و احتمالاً قبل از گندم کشت می شده است. و هنوز یکی از غذاهای عمده انسان به شمار می رود. جو از نظر کاشت به دو دسته تقسیم می شود، جو بهاره، جو پائیزه. جو بهاره در بهار کشت می شود و احتیاج به سرمای زمستان ندارد و قبل از زمستان دانه می دهد در حالی که جو پائیزه در پائیز کشت می شود و محتاج سرمای زمستان است.

کالری

میزان کالری موجود در 100 گرم جو در حدود 374 کیلوکالری می باشد.

کربوهیدرات

این دانه حاوی کربوهیدرات های مرکب  نظیر نشاسته و دکسترین بوده بطوریکه نشاسته آن به آهستگی تبدیل به گلوکز می شود که آن هم جهت تأمین انرژی مورد نیاز بدن با همان سرعتی که تولید شده است مصرف خواهد شد. در نتیجه این نوع کربوهیدرات ها انرژی مازاد ایجاد نمی کنند که باعث ایجاد چربی شود. میزان کربوهیدرات موجود در صد گرم دانه جو، 73.4 گرم می باشد.

پروتئین

میزان پروتئین موجود در جو در حد متوسط و ما بین 6 الی 14 درصد از مواد تشکیل دهنده آن را شامل می شود.

چربی

چربی حدود 2 – 3 درصد وزن دانه خشک جو را تشکیل می دهد.

فیبر رژیمی

فیبر جو باعث افزایش حجم مدفوع، کاهش زمان تخلیه روده و تحریک باکتری های مفید روده در نتیجه کاهش خطر سرطان روده و هموروئید می گردد.اسید پربیونیک تولید شده توسط فیبرهای نامحلول جو باعث کاهش کلسترول خون می شود.

مواد معدنی

آهن، کلسیم، فسفر، منیزیوم و سلنیوم از مهمترین مواد معدنی موجود در دانه جو هستند.

ویتامین

دانه جو شامل ویتامین A, B6  ، فولات می باشد.

فواید
  • به دلیل وجود پروتئاز در پیشگیری از انواع سرطانها به ویژه سرطان سینه بسیار مؤثر می باشد.
  • جو سرشار از منیزیوم بوده و کمبود منیزیوم نیز باعث افزایش مقاومت سلول به انسولین شده و به بالا رفتن قند خون و در نتیجه دیابت منجر می شود.
  • جو برای سلامت قلب نیز دارای خواص فراوانی است. این ماده غذایی از آنجا که سطح کلسترول را کاهش می دهد، موجب کاهش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی – عروقی و نارسایی هایی قلبی نیز می شود.
  •  
  • جو منبع غنی از ویتامین های گروه B می باشد که  این مواد مغذی نقش مهمی در محافظت سیستم قلبی عروقی دارند. همچنین لیگنان موجود در جو در بدن به آنترولاکتون تبدیل می شود و وجود این ماده در خون مانع بروز بیماری های قلبی عروقی می شود.