روغن نارگیل
انتخاب اندازه یا وزن :
وزن (گرم):
ارزش تغذیه ای در   [100]   گرم :
روغن نارگیل
%DV*
انرژی 862 KCal 43%
کربوهیدرات 0 gr 0%
چربی 100 gr 153.8%
کلسترول 0 mg 0%
پروتئین 0 gr 0%
فیبر خوراکی 0 gr 0%
سدیم 0 mg 0%
پتاسیم 0 mg 0%
آهن 0.04 mg 0.2%
کلسیم 0 mg 0%
منیزیم 0 mg 0%
ویتامین A 0 IU 0%
ویتامین D 0 µg 0%
ویتامین C 0 mg 0%
ویتامین B6 0 mg 0%
فولات 0 µg 0%
ویتامین B12 0 µg 0%

*Daily Value: نیاز روزانه، درصد نیاز روزانه بر اساس رژیم غذایی 2000 Kcal و برای افراد بزرگسال، تنظیم گردیده. مقادیر واقعی ممکن است، بسته به نیازهای افراد (بخصوص در زنان باردار و یا شیرده)، متفاوت باشد.

روغن نارگیل

روغن نارگیل، نوعی چربی اشباع شده است که از میوه درخت نارگیل به دست می آید. از این روغن در تهیه مواد آرایشی – بهداشتی و همچنین در غذاها استفاده می شود. این روغن سرشار از لوریک اسید (نوعی اسید چرب با زنجیره متوسط) می باشد. روغن نارگیل های هیدروژنه نشده معمولاً بین دمای 22 تا 24 درجه سانتی گراد ذوب می شوند. روغن نارگیل بین دیگر انواع روغن  از همه پایدارتر است و بین روغن های مخصوص سرخ کردن، حرارت لازم برای سوختن روغن نارگیل از همه بالاتر است. بنابراین حتی در دماهای بالا هم این روغن نمی سوزد و دود از آن بلند نمی شود.

آنچه در این مقاله می خوانید:
چربی

تحقیقات نشان می دهد که روغن نارگیل مقدار بسیار اندکی اسید چرب ترانس در خود دارد که یکی از دلایل اصلی بالا رفتن کلسترول در رگها است. برخی متخصصین تغذیه بر این عقیده هستند که روغن نارگیل حتی از روغن زیتون که مقدار بالایی اسید چرب ترانس دارد نیز بهتر است اما برای گرفتن بهترین بهره از روغن نارگیل، نباید روغن را تا دمای بسیار بالا گرم کرد زیرا می تواند موجب ساخته شدن اسید چرب بیشتر در آن شود..

فواید روغن نارگیل از ساختار شیمیایی خاص ملکولهای آن –طول زنجیره های اسید چرب آن- ناشی می شود. این روغن از اسید چرب زنجیره متوسط تشکیل شده است که تری گلیسریدهای زنجیره متوسط هم نامیده می شوند. شکسته شدن این نوع اسیدهای چرب آسان تر است و باعث کاهش فشار وارد بر لوزالمعده، کبد و کل سیستم گوارشی می شود. این زنجیره ها بهتر هستند زیرا مستقیماً به انرژی تبدیل می شوند تا اینکه به صورت چربی ذخیره شوند. یک نکته خوب دیگر در مورد این روغن سالم این است که بدن انسان برای هضم این زنجیره ها به انسولین نیاز ندارد و این باعث می شود که روغن نارگیل با کیفیت ترین روغن طبیعی برای آن دسته از افرادی باشد که نگران سطح قند خون خود هستند. این روغن سالم بهترین دوست افراد رژیمی است زیرا متابولیسم بدن را نیز تقویت می کند.

نارگیل مواد مغذی بسیاری در خود دارد مثل اسید لوریک که یک ماده متداول است که در شیر مادر یافت می شود. وقتی این اسید جذب می شود به ماده ای به نام مونولاورین تبدیل می شود که به قوی تر کردن دستگاه ایمنی بدن کمک می کند.

فواید
  • کمک به بهبود آلزایمر
  • تسکین استرس. روغن نارگیل بسیار آرام بخش است، از این رو به از بین بردن استرس کمک می کند.
  • مراقبت از پوست. روغن نارگیل، ماده ای فوق العاده برای ماساژ پوست است. این ماده به عنوان یک مرطوب کننده بسیار مؤثر برای همه انواع پوست ها از جمله پوست های خشک عمل می کند. فواید روغن نارگیل برای پوست تقریباً مشابه با روغن معدنی است. علاوه بر این، برخلاف روغن معدنی، هیچ گونه عارضه جانبی برای پوست نخواهد داشت. در نتیجه روغن نارگیل راه حلی بسیار عالی برای جلوگیری از خستگی و پوسته پوسته شدن پوست می باشد.

این روغن همچنین از ایجاد چین و چروک پوستی را که با بالا رفتن سن به طور طبیعی ایجاد می شود را به تأخیر می اندازد. روغن نارگیل همچنین در درمان بسیاری از مشکلات پوستی مثل پسوریازیس، آماس پوست، اگزما و سایر عفونت ها و بیماری های پوستی نیز مؤثر است. در نتیجه روغن نارگیل مهمترین ترکیب بسیاری از محصولات مربوط به مراقبت های پوستی مثل صابون ها، لوسیون ها، کرم ها و از این قبیل درآمده است.

  • بیماری های قلبی. باور نادرستی در میان مردم شایع شده است که روغن نارگیل برای قلب خوب نیست. این بدان دلیل است که این ماده حاوی میزان بالایی چربی اشباع است. اما جالب است بدانید که روغن نارگیل برای قلب بسیار مفید است. این روغن حاوی 50 درصد اسید لوریک است که در جلوگیری از بسیاری از مشکلات و بیماری های قلبی مثل سوزش قلب، کلسترول بالا و فشار خون بالا، بسیار مؤثر است. چربی های اشباع موجود در روغن نارگیل هم در مقایسه با سایر روغن های گیاهی مضر نیست. این چربی باعث بالا رفتن LDL  و HDL نمی شود. همچنین احتمال بروز آسیب دیدگی در شریانها را نیز پایین می آورد و در نتیجه از تصلب شرائین نیز جلوگیری می کند.
  • کاهش وزن. روغن نارگیل برای کاهش وزن بسیار مفید است. این ماده حاوی اسیدهای چرب متوسط و کوتاه است که به از بین بردن اضافه وزن کمک می کند. هضم این روغن به خاطر کمکی که به عملکرد سالم تیروئید و سیستم آنزیم های بدن می کند، بسیار راحت است. از این گذشته، با از بین بردن فشار وارد بر لوزالمعده، متابولیسم بدن را نیز بالا می برد، در نتیجه انرژی بیشتری می سوزاند و به افراد چاق کمک می کند وزنشان را پایین بیاورند و به همین دلیل است افرادی که در مناطق گرمسیری زندگی می کنند و اکثراً از این روغن استفاده می کنند، نه چاق هستند و نه اضافه وزن دارند.
  • استفاده از روغن نارگیل در آشپزی سیستم گوارش بدن را ارتقا بخشیده و در نتیجه از بروز بسیاری از مشکلات مربوط به معده و هضم غذا جلوگیری می کند. چربی های اشباع موجود در این روغن خواص ضد میکروبی دارند و به مقابله با باکتری ها، قارچها و انگل های مختلف که موجب سوء هاضمه می شوند، کمک می کند. روغن نارگیل همچنین به جذب سایر مواد مغذی مثل ویتامین ها، مواد معدنی و آمینواسیدها نیز کمک می کند.
  • سیستم ایمنی. روغن نارگیل برای سیستم ایمنی بدن نیز مفید است. این روغن با لیپیدها، اسیدلوریک، اسیدکاپریک، اسیدکاپریلیک موجود در خود که خواص ضد قارچ، ضد ویروسی و ضد باکتریایی دارد، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. بدن انسان اسید لوریک را به مونولورین تبدیل می کند که به مقابله با ویروسها و باکتری های ایجاد کننده بیماری هایی مثل تبخال، آنفولانزا، ویروس سیتومگال و حتی HIV کمک می کند.
  • اثر التیام بخشی. این روغن وقتی روی عفونت ها مالیده می شود، لایه های شیمیایی ایجاد می کند که بخش آسیب دیده بدن را از گرده هوا، قارچها، باکتری ها و ویروس های خارجی حفاظت می کند. خواص التیام بخشی این روغن در ترمیم بافت های آسیب دیده نیز مؤثر است.
  • وجود تری گلیسرید و اسیدهای چرب با زنجیره های متوسط به جلوگیری از بیماری های کبد کمک می کند چون اینها موادی هستند که وقتی به کبد می رسند به سادگی به انرژی تبدیل می شوند و در نتیجه حجم کار کبد را کم می کنند و از انباشته شدن چربی نیز جلوگیری می کنند.
  • دیابت. روغن نارگیل به کنترل قند خون کمک می کند و در نتیجه ترشح انسولین را تنظیم می کند. همچنین به استفاده سودمند از گلوکز خون نیز کمک می کند که به این طریق در پیشگیری و درمان دیابت مؤثر است.
  • همان طور که اشاره شد، روغن نارگیل توانایی بدن را برای جذب مواد معدنی مهم بالا می برد. این مواد شامل کلسیم و منیزیوم می شود که برای رشد استخوانها ضروری هستند در نتیجه روغن نارگیل برای زنانی که در سنین میانسالی در معرض پوکی استخوان قرار دارند می تواند مفید باشد.
  • بهداشت دندانها. کلسیم عنصری مهم در ساختمان دندانها است. از آنجا که روغن، نارگیل جذب کلسیم را در بدن بالا می برد، می تواند به استحکام دندانها نیز کمک کند. روغن نارگیل همچنین از پوسیدگی دندانها نیز جلوگیری می کند.
  • و سرطان. عقیده بر این است که روغن نارگیل نقش مهمی در کاهش حساسیت های ویروسی در بیماری های سرطانی و بیماران مبتلا به HIV ایفا می کند.
  • کاهش تشنج. رژیم غذایی کتوژنیک، مبتنی بر مصرف مقادیر بسیار کم کربوهیدرات و مقادیر بسیار زیاد چربی، در سالهای اخیر به منظور درمان اختلالات مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. این رژیم غذایی منجر به افزایش شدید غلظت کتون در خون می شود. این نوع رژیم برای افرادی که از بیماری صرع رنج می برند تجویز می شود تا میزان کتون خون آنها افزایش یابد، تری گلیسریدهای دارای زنجیره متوسط موجود در روغن نارگیل به سمت کبد رفته و تبدیل به کتون می شوند که برای مقابله با حملات صرع مفید است. این رژیم غذایی می تواند نرخ تشنج را در کودکان مبتلا به صرع به میزان چشمگیری کاهش دهد. حتی در کودکانی که مصرف داروهای گوناگون نیز موجب بهبود وضعیت آنها نشده باشد.