گروه    "سبزیجات، گیاهان و ادویه جات"
جعفری
انتخاب اندازه یا وزن :
وزن (گرم):
ارزش تغذیه ای در   [100]   گرم :
جعفری فرنگی - خشک شده
%DV*
انرژی 237 KCal 12%
کربوهیدرات 49.1 gr 16.4%
چربی 3.9 gr 6%
کلسترول 0 mg 0%
پروتئین 23.2 gr 46.4%
فیبر خوراکی 11.3 gr 45.2%
سدیم 83 mg 3.5%
پتاسیم 4740 mg 135.4%
آهن 31.95 mg 177.5%
کلسیم 1346 mg 134.6%
منیزیم 130 mg 32.5%
ویتامین A 5850 IU 117%
ویتامین D 0 µg 0%
ویتامین C 50 mg 83.3%
ویتامین B6 0.93 mg 46.5%
فولات 274 µg 68.5%
ویتامین B12 0 µg 0%

*Daily Value: نیاز روزانه، درصد نیاز روزانه بر اساس رژیم غذایی 2000 Kcal و برای افراد بزرگسال، تنظیم گردیده. مقادیر واقعی ممکن است، بسته به نیازهای افراد (بخصوص در زنان باردار و یا شیرده)، متفاوت باشد.

جعفری

جعفری گیاهی است دو ساله و به حالت وحشی، در اکثر نواحی جنوب شرقی اروپا و شمال آفریقا، آسیا و ایران می روید. به علاوه در نواحی مختلف پرورش می یابد.

این گیاه نسبتاً گرمسیری است و برای رشد نیاز به رطوبت و نور کافی خورشید دارد. جعفری را می توان در تمام فصول در بازار یافت. این سبزی ارزان، یک گیاه بسیار مغذی است و دارای ویتامین های فراوان و آنتی اکسیدانها می باشد. جعفری گیاهی است که همه قسمتهای آن شامل دانه، برگ و ریشه مورد استفاده دارویی قرار می گیرد و دارای طبع گرم و خشک است. برگ جعفری حاوی کربوهیدارت، چربی و پروتئین می باشد.

آنچه در این مقاله می خوانید:
موادمعدنی

جعفری یک منبع بسیار خوب آهن، کلسیم، منیزیوم، منگنز، فسفر، پتاسیم، روی و مس می باشد.

ویتامین

جعفری سرشار از ویتامین A، ویتامین K، ویتامین C، ویتامینE ، ویتامین B6، ویتامینB12  و اسید فولیک می باشد.

فواید
  • جعفری در زیبایی و شادابی پوست
  • جعفری و حفاظت در برابر آرتریت روماتوئید
  • جعفری، مؤثر در درمان بیماری های گوارشی

جعفری حاوی فیبرهایی است که انباشتگی چربی ها را کم می کند. این سبزی معطر باعث کنترل اشتها می شود.

  • جعفری، آنتی اکسیدانی قوی

ویتامین ها ( A , C , K، فولات و نیاسین)، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های موجود در جعفری در تقویت ایمنی بدن نقش به سزایی دارند. ویتامینA  به طور مستقیم بر روی لنفوسیت ها یا سلولهای سفید خون تأثیر می گذارد و عملکرد آنها را افزایش می دهد. کلروفیل موجود در جعفری، دارای خواص ضد باکتری و ضد قارچی است. مطالعات نشان داده اند که جعفری دارای خواص آنتی اکسیدانی وآنتی باکتریال است و منبع خوبی برای داروهای خانگی می باشد.

  • جعفری، خطر سکته قلبی و مغزی را کاهش می دهد.

آنتی اکسیدان های موجود در جعفری باعث کاهش آسیب های رادیکال های آزاد می شود که باعث ابتلا به بیماری های قلبی عروقی می شوند. این سبزی معطر همچنین به کاهش خطر سکته مغزی کمک می کند.

برای پیشگیری از سکته توصیه می شود از جعفری تازه، آب یا دم کرده آن بطور مرتب استفاده شود. یادآوری می گردد که جعفری سرشار از ویتامین K است به همین دلیل مصرف آن برای افرادی که داروهای ضد انعقاد خون مصرف می کنند توصیه نمی شود.

  • خواص ضد سرطانی جعفری

ترکیبی به نام Myristicin در آزمایشگاه Lkt مینیاپولیس کشف شده است. که این ترکیب از عصاره روغن جعفری بدست آمده و دارای خاصیت ضد سرطانی می باشد. همچنین اسید فولیک موجود در جعفری ماده مغذی مهمی برای تقسیم به موقع و مناسب سلولهاست. از این رو برای پیشگیری از سرطانها مخصوصاً سرطان روده و سرطان دهانه رحم در زنان بسیار مفید است.

  • جعفری، ضد پوکی استخوان

جعفری به حفظ سلامت استخوانها کمک می کند و از پوکی استخوان جلوگیری می کند. پوکی استخوان به دلیل کاهش کلسیم و نیز وجود یک اسید آمینه به نام هموسیستئین رخ می دهد. به غیر از محصولات لبنی و سبزیجات، جعفری به عنوان یک منبع خوب کلسیم در نظر گرفته شده است. جعفری حاوی مقدار مناسب از اسید فولیک است که باعث کاهش هموسیستئین می شود.

  • جعفری، ضد سنگ کلیه و ادرارآور

جعفری یک ماده ادرارآور است و در کنترل بیماری های مختلف مانند سنگ کلیه، عفونت دستگاه ادراری و سنگ کیسه صفرا استفاده می شود ریشه جعفری برای مقابله و درمان سنگ کلیه بسیار مفید است. جعفری به اسپاسم های زنان پس از تولد نوزاد کمک می کند و همچنین برای رفع عفونت های ادراری و ناراحتی های معده مفید است.

  • جعفری و رفع اختلالات قاعدگی

جعفری حاوی ترکیبات قاعده آور است و در واقع این سبزی معطر خواصی دارد که روی دستگاه جریان خون تأثیر می گذارد و به این ترتیب جریان خون را در ناحیه رحم تحریک می کند. جعفری دردهای این دوره را کاهش می دهد و همچنین یک آرام بخش طبیعی است.

  • جعفری ارتقاء دهنده سلامتی

جعفری شامل دو جزء خیلی مهم روغن های فرار و فلاوونوئیدها در ترکیب خود می باشد که موجب شده این سبزی نقشی بی همتا در سلامت انسان داشته باشد. اولین جزء مهم در جعفری روغن های فرار می باشند. این روغنها به نام روغنهای ضروری یا اسانس های گیاهی نیز خوانده می شوند.

از ترکیبات مهم این گروه می توان به میریستیسین (Myristicin)، لیمونن (Limonene)، آلفاتوژن(Alpha-thujene)  و اوجنول (Eugenol) اشاره کرد. با تغلیظ این مواد عصاره ای حاصل می شود که دارای خواص درمانی فوق العاده است. در مطالعات انسانی مشخص شده است که روغنهای فرار موجود در جعفری مخصوصاً میریستیسین، از شکل گیری و تشکیل تومورها (مخصوصاً تومورهای ریه) جلوگیری می کند. از دیگر فعالیت این روغن ها این است که به خنثی کردن انواع مواد سرطان زا مانند بنزوپیرن های موجود در دود سیگار و دود ناشی از ذغال چوب کمک می کند.

دومین جزء مهم جعفری، فلاوونوئیدها می باشند. از ترکیبات مهم این گروه در جعفری می توان آپیئین (Apiin)، آپیجنین(Apigenin) ، کرسیواریول(Crisoeriol)  و لوتئولین(Luteolin)  را نام برد.

مضرات
  • جعفری ممکن است پوست را نسبت به نور خورشید حساس کند و سبب خارش و جوش زدن شود.
  • افراط در مصرف جعفری جریان خون را کند می کند. همچنین زیاده روی در مصرف جعفری باعث تحریک اعصاب می شود.
  • مصرف مقادیر زیادی از جعفری ممکن است سبب انقباضات رحم در دوران بارداری شود که در هر مرحله از دوران بارداری می تواند بسیار خطرناک باشد. اجتناب از مصرف زیاد جعفری در دوران بارداری و شیردهی توصیه می شود.