گروه    "سبزیجات، گیاهان و ادویه جات"
موسیر
انتخاب اندازه یا وزن :
وزن (گرم):
ارزش تغذیه ای در   [100]   گرم :
موسیر - خام
%DV*
انرژی 72 KCal 4%
کربوهیدرات 16.8 gr 5.6%
چربی 0.1 gr 0.2%
کلسترول 0 mg 0%
پروتئین 2.5 gr 5%
فیبر خوراکی 3.2 gr 12.8%
سدیم 12 mg 0.5%
پتاسیم 334 mg 9.5%
آهن 1.2 mg 6.7%
کلسیم 37 mg 3.7%
منیزیم 21 mg 5.3%
ویتامین A 4 IU 0.1%
ویتامین D 0 µg 0%
ویتامین C 8 mg 13.3%
ویتامین B6 0.35 mg 17.5%
فولات 34 µg 8.5%
ویتامین B12 0 µg 0%

*Daily Value: نیاز روزانه، درصد نیاز روزانه بر اساس رژیم غذایی 2000 Kcal و برای افراد بزرگسال، تنظیم گردیده. مقادیر واقعی ممکن است، بسته به نیازهای افراد (بخصوص در زنان باردار و یا شیرده)، متفاوت باشد.

موسیر

موسیر گیاهی است شبیه سیر که ریشه اش فقط یک پیاز درشت است. برگهایش باریک و دراز و گلهایش بنفش مایل به قرمزند. گل آذینش خوشه ساده است. در حدود 40 گونه از این گیاه شناخته شده که همگی در نواحی معتدل و مناطق بحرالعلولی می رویند. برخی از گونه های موسیر را در باغ به عنوان گل زینتی نیز می کارند. پیاز این گیاه خوارکی است و در ترشیها و اغذیه بکار می رود. و بویش از سیر کمتر است. ایتالیایی ها از موسیر خوراکی های گوناگونی می پزند و پیازچه آن را در روغن زیتون کنسرو می کنند. نام ایتالیایی موسیر Lampascioni است.

موسیر از نظر ترکیبات شیمیایی دارای حدود 0/6 – 1 درصد اسانس می باشد که شامل آلیل پروپیل – دی سولفید و دو ترکیب گوگردی می باشد، همچنین دارای آلیسین - آلیساتین  و 2 می باشد.

آنچه در این مقاله می خوانید:
پروتئین

موسیر منبع خوبی از پروتئین محسوب می شود، بنابراین یک سبزی مفید برای سبزی خواران می باشد.

موادمعدنی

موسیر غنی از پتاسیم، کلسیم، آهن، فسفر و منیزیوم است.

ویتامین

موسیر سرشار از ویتامینC ، اسید فولیک و ویتامینA  و ویتامینB6  می باشد.

فواید

موسیر برای مقابله با میکروب ها

موسیر مانند دیگر اعضای خانواده سرشار از تزکیبات گوگردی است و به هیمن دلیل هم خواص ضد باکتریایی دارد. در نتیجه موسیر از انتشار میکروبها و باکتری های بیماری زا پیشگیری می کند.

موسیر برای سلامت استخوانها

موسیر سرشار از ویتامینA , C  و همچنین از منابع فسفر و منیزیوم است. همین ترکیبات از آن یک ماده غذایی دوستدار سلامت استخوانها ساخته است. بنابراین مصرف روزانه موسیر، بافت های استخوانی را افزایش داده و تا 20 درصد از پوکی استخوان پیشگیری می کند.

موسیر برای هضم راحت غذا

موسیر سرشار از فیبر است که علاوه بر ایجاد احساس سیری می تواند به هضم غذا و عملکرد خوب روده ها نیز کمک کند. موسیر با افزایش ترشح صفرا باعث هضم راحت تر غذاها می شود. علاوه بر این موسیر به اندازه سیر یا پیاز برای معده مشکل ایجاد نمی کند. در واقع افردی که دستگاه گوارشی حساسی دارند به راحتی می توانند از موسیر پخته شده استفاده کنند. برای افرادی که از بوی سیر بدشان می آید نیز مناسب تر است چون بوی آن به اندازه سیر تند نیست.

موسیر برای پیشگیری از سرطانهای گوارشی

نتایج پژوهش ها نشان می دهند که ترکیبات گوگردی موجود در موسیر و هم خانواده هایش یعنی پیاز و سیر و ... می توانند جلوی رشد تومورها را بگیرند و در نتیجه از ابتلا به سرطانهای دستگاه گوارشی پیشگیری می کنند. البته محققان همچنان در حال بررسی های تکمیلی در این خصوص هستند. همین متخصصان توصیه می کنند که موسیر را به صورت خامه مصرف کنید چون حاوی خواص بیشتری است.

موسیر برای مقابله با کلسترول خون

موسیر غذایی سرشار از فلاوونوئیدهاست که ترکیبات آنتی اکسیدانی هستند. این ترکیبات به رقیق و در جریان بودن خون کمک می کنند و تجمع پلاکت ها را کاهش می دهند و به هیمن دلیل نیز از تشکیل لخته های خونی پیشگیری می کنند.

علاوه بر این موسیر باعث رفع کلسترول بد خون می شود و به تنظیم فشار خون نیز کمک می کند. به خاطر اینکه حاوی فیبریوم است و در واقع هر 100 گرم موسیر حاوی 250 میلی گرم از این ماده معدنی است که نقش مؤثری در کنترل فشار خون، بهبود عملکرد قلب و کلیه ها دارد و به انقباض های عضلانی نیز کمک می کند.

موسیر برای پوست و مو

افرادی که عادت به خوردن موسیر دارند موهایشان دیرتر سفید شده و کمتر به عارضه ریزش مو مبتلا می شوند. از آنجا که موسیر حاوی مقدار فراوانی سولفور است به شفافیت پوست کمک خوبی می کند.

سایر خواص موسیر

  • به عملکرد مغز کمک کرده و ضد آلزایمر است.
  • تأثیر به سزایی در از بین بردن سلولهای سرطان کبد دارد.
  • مصرف موسیر تأثیر مثبتی بر دستگاه اعصاب مرکزی دارد و سردردهای میگرنی را کاهش می دهد.
  • به درمان سرطان معده کمک می کند و مصرف منظم آن، از ورود هر گونه عفونت به معده پیشگیری می کند.
  • این چاشنی در تسکین درد مفاصل و نقرس بسیار مؤثر و به دلیل غنی بودن از پتاسیم پایین آورنده خوب فشار خون است.
  • موسیر به سیستم قلبی – عروقی، تنظیم فشار خون و کاهش چربی های خون کمک می کند و از تصلب شرائین جلوگیری می کند.
  • سطح قند خون را در بیماران دیابتی کاهش می دهد. موسیر از کاهش انسولین پیشگیری کرده و سوخت و ساز گلوکز را افزایش می دهد.
  • از دیگر خواص موسیر می توان به تقویت قدرت جنسی، افزایش دفع ادرار، التیام دهنده و ترمیم کننده زخمها و تسکین دهنده التهاب طحال و کبد اشاره کرد.
  • با داشتن خاصیت ضد انعقادی و در نتیجه رقیق کردن خون، به بیمارانی که دچار بیماری های قلبی – عروقی هستند و یا دچار حملات قلبی و یا سکته قلبی شده اند کمک مفیدی می کند.
مضرات
  • افزایش حرارت بدن و عطش است که ممکن است منجر به سردرد شود.
  • زیاده روی در خوردن موسیر خام برای افراد گرم مزاج مضر می باشد.