گروه    "سبزیجات، گیاهان و ادویه جات"
بامیه
انتخاب اندازه یا وزن :
وزن (گرم):
ارزش تغذیه ای در   [100]   گرم :
بامیه
%DV*
انرژی 31 KCal 2%
کربوهیدرات 7.03 gr 2.3%
چربی 0.1 gr 0.2%
کلسترول 0 mg 0%
پروتئین 2 gr 4%
فیبر خوراکی 3.2 gr 12.8%
سدیم 8 mg 0.3%
پتاسیم 303 mg 8.7%
آهن 0.8 mg 4.4%
کلسیم 81 mg 8.1%
منیزیم 57 mg 14.3%
ویتامین A 375 IU 7.5%
ویتامین D 0 µg 0%
ویتامین C 21.1 mg 35.2%
ویتامین B6 0.22 mg 11%
فولات 88 µg 22%
ویتامین B12 0 µg 0%

*Daily Value: نیاز روزانه، درصد نیاز روزانه بر اساس رژیم غذایی 2000 Kcal و برای افراد بزرگسال، تنظیم گردیده. مقادیر واقعی ممکن است، بسته به نیازهای افراد (بخصوص در زنان باردار و یا شیرده)، متفاوت باشد.

بامیه

بامیه، گیاهی است گل دار از خانواده پنیر کیان که زادگاهش آسیا یا آفریقاست. این گیاه، گرمسیری بوده به طوریکه در نقاط سرد، کم رشد و کم محصول می شود. بامیه دارای ساقه راست، پوشیده از تار و ارتفاع 0.5 – 1 متر (گاهی تا 2 متر) است. برگهایی به شکل قلب تخم مرغی مرکب از 3 – 5 لوب و گلهایی منفرد در کناره برگها دارد. رنگ گلبرگهای آن زرد ولی در قسمت وسط قرمز رنگ است. میوه هرمی شکل، دراز و محتوی دانه های پوشیده از تار دارد.

بامیه گیاهی است سرشار از خواص و مواد مغذی که برای درمان بسیاری از بیماری ها از جمله پوکی استخوان، فشار خون، یبوست و دیابت مفید است.

آنچه در این مقاله می خوانید:
کالری

100 گرم بامیه حاوی 129 کیلوکالری انرژی می باشد.

موادمعدنی

بامیه سرشار از منیزیوم، کلسیم، فسفر، پتاسیم می باشد که از پوکی استخوان و  فشار خون پیشگیری می کند و همچنین حاوی عناصری از قبیل منگنز، کبالت می باشد.

ویتامین

بامیه غنی از اسید فولیک، ویتامین های A , C است، همچنین منبع خوبی از ویتامین گروه B می باشد.

فواید
  • بامیه دارای ماده لزجی است که کمک فوق العاده ای به دفع مواد زائد و سموم در سیستم گوارشی می کند.
  • کلسیم موجود در بامیه نیزمی تواند برای جلوگیری از پوکی استخوان مؤثر باشد. فیبر موجود در بامیه بر باکتری های مفید روده مؤثر است. استفاده از بامیه به علت داشتن پتاسیم بالا به افراد مبتلا به بیماری های کلیه توصیه نمی شود.
  • مصرف بامیه به جهت داشتن پتاسیم و منیزیوم در بیماران مبتلا به فشار خون بالا می تواند اثر کمک کننده داشته باشد. همچنین می تواند برای پیشگیری از فشار خون بالای دوره بارداری (پره اکلامپسی و اکلامپسی) و گرفتگی عضلات طی دوران بارداری مفید باشد.
  • فیبر موجود در بامیه، نمایه گلاسیمی پایینی به آن می دهد، یعنی به سرعت قند خون را بالا نمی برد. بدین ترتیب که سرعت جذب قند خون را کاهش داده و به حفظ قند خون کمک می کند. بنابراین برای افراد مبتلا به قند خون مفید است .
  • موسیلاژ (یک نوع فیبر) موجود در بامیه از طریق متصل شدن با نمکهای صفراوی و اسیدهای چرب، موجب کاهش کلسترول و پروفایل لیپیدی خون می شود و برای بیماران قلبی و هایپرلیپیدمی توصیه می شود. اثر بامیه در کاهش کلسترول خون، یکی از خصوصیات بسیار مفید این سبزی است، زیرا مانند داروهای کاهنده کلسترول اثرات جانبی ندارد.
  • بسیاری از متخصصان معتقدند که بیشتر بیمار ی ها از روده شروع می شوند. فیبر موجود در بامیه با جذب آب کافی، از بروز یبوست جلوگیری کرده و ابتلا به بیماری هایی چون بواسیر و دیورتیکولیت را به شدت کاهش می دهد. اسید فولیک باعث کاهش هموسیستئین خون می شود که این ماده رگهای خونی را مسدود می کند. ویتامین C نیز یکی از آنتی اکسیدان های مهم می باشد. در مجموع، بامیه به علت دارا بودن این مواد مغذی و نیز فیبرهای محلول و املاح باعث پیشیگری از بیماری های قلبی نیز می شود.

نکته

برای حفظ اثرات مفید بامیه و آنزیم های هضمی آن، باید آن را خیلی کم بپزید، یعنی با حرارت کم یا با بخار ملایم پخته شود و در صورت سرخ کردن، از مقدار کمی روغن زیتون یا روغن گیاهی برای سرخ کردن آن استفاده کنید.