بستنی
انتخاب اندازه یا وزن :
وزن (گرم):
ارزش تغذیه ای در   [100]   گرم :
بستنی ساندویچی
%DV*
انرژی 237 KCal 12%
کربوهیدرات 37.14 gr 12.4%
چربی 8.57 gr 13.2%
کلسترول 21 mg 7%
پروتئین 4.29 gr 8.6%
فیبر خوراکی 0 gr 0%
سدیم 129 mg 5.4%
پتاسیم 115 mg 3.3%
آهن 0.26 mg 1.4%
کلسیم 86 mg 8.6%
منیزیم 29 mg 7.3%
ویتامین A 286 IU 5.7%
ویتامین D 0 µg 0%
ویتامین C 0 mg 0%
ویتامین B6 0.03 mg 1.5%
فولات 34 µg 8.5%
ویتامین B12 0.05 µg 0.8%

*Daily Value: نیاز روزانه، درصد نیاز روزانه بر اساس رژیم غذایی 2000 Kcal و برای افراد بزرگسال، تنظیم گردیده. مقادیر واقعی ممکن است، بسته به نیازهای افراد (بخصوص در زنان باردار و یا شیرده)، متفاوت باشد.

بستنی

آب میوه سرد شده در بسیاری از کشورهای جهان از جمله چین از 3000 سال پیش شناخته شده است که می توان آن را به عنوان اولین بستنی ها دانست. طبق اطلاعات موجود، رومی های قدیم نیز از برف کوهها برای سرد کردن آب میوه استفاده می کرده اند. از آن تاریخ تا قرن هجدهم میلادی، مدارک زیادی در دست نیست، تا این که مارکوپولو سیاح مشهور ونیزی در بازگشت از سفر مشهورش به آسیا اطلاعاتی در زمینه ساخت شیرینی از شیر منجمد (احتمالاً نوعی بستنی میوه ای امروزی) را همراه خود از چین آورد.

این روش در ونیز مورد استفاده قرار گرفت و سپس در سرتاسر ایتالیا گسترش یافت. به تدریج کشورهای دیگر اروپایی نیز از این روش برای تهیه بستنی استفاده کردند. تهیه بستنی در ایران متداول نبوده و در قرن نوزدهم از اروپا به ایران انتقال یافت و متداول شد. در حقیقت از سفر سوم ناصرالدین شاه به اروپا، پلومبیر نام محلی ییلاقی در فرانسه است که بستنی خوشمزه ای در آنجا تهیه می شد و نام پلومبیر یعنی نوعی بستنی که با مخلفاتی همراه است از این شهر منشاء گرفته است.

بستنی هم مثل ماست قابلیت نگهداری باکتری های پروبیوتیک را دارد. این باکتری ها کپسولهایی با قطر بسیار نزدیک دارند و  به اصلاح فلورمیکروبی روده انسان و جلوگیری از رشد باکتری های بیماری زا در روده و ایجاد بیماری روده ای کمک می کنند.

بستنی مواد مغذی با ارزش مثل پروتئین، کلسیم، ویتامین ها و مواد معدنی و انرژی دارد، ولی به جای آن می شود  ماست کم چربی یخ زده خورد که همه این مواد را داشته ولی چربی بسیار کمتری دارد.

کالری

بستنی یکی از عالی ترین منابع انرژی  می باشد. بطوریکه 2 – 3 برابر شیر چربی و بیشتر از نصف مواد جامد آن قند (ساکاروز و لاکتوز) است.

کربوهیدارت

قند موجود در بستنی از نوع لاکتوز (قند شیر) و ساکاروز دی ساکارید حاوی گلوکز و فروکتوز است که باعث افزایش انرژی در بدن می شود و به ذخیره چربی در بدن کمک می کند. قندهای اضافه در کبد و ماهیچه ها به صورت چربی ذخیره می شود تا بدن از آن در مواقع ضروری به عنوان منبع انرژی استفاده کند. قندها علاوه بر اینکه منبع تأمین انرژی هستند به دلیل افزایش تولید سروتونین در مغز به عنوان ضد افسردگی عمل می کنند و تأثیر مفیدی در شاد کردن فرد دارند.

پروتئین

پروتئین های شیر در دو دسته قرار دارند کازئین و پروتئین های آب پنیر که با تولید اسید آمینه ضروری به سوخت و ساز بدن کمک می کند.

چربی

بستنی حاوی چربی بوده بطوریکه 60 درصد چربی های آن از نوع اسیدهای چرب اشباع و بقیه از نوع غیر اشباع می باشند. چربی موجود در بستنی علاوه بر انرژی زا بودن به دلیل وجود ویتامین D,A ارزش غذایی فراوانی دارد.

مواد معدنی

شیر به عنوان ماده اصلی تشکیل دهنده بستنی فواید بسیاری دارد فسفر، منیزیوم، روی، آهن، کلسیم و فسفر از مواد مغذی موجود در شیر هستند که در پرخاصیت بودن بستنی نقش به سزایی دارند، شیر مهم ترین منبع کلسیم است هر لیوان شیر (250 میلی لیتر) حدود 315 میلی گرم کلسیم دارد که 30 درصد کلسیم روزانه مورد نیاز بدن را تأمین می کند.

ویتامین

همانند شیر بستنی منبع غنی از ویتامین است، ویتامین هایی که بدون آنها رشد و سلامتی انسان دچار اختلال می شود ویتامین B12 , B3 , B2, B1, D, A از جمله ویتامین های موجود در بستنی هستند که در پرخاصیت بودن بستنی نقش به سزایی دارند.

مضرات
  • مصرف بستنی در افراد دارای اضافه وزن: برخی بستنی هایی که در تهیه آنها خامه و شکلات استفاده می شود به دلیل حجم زیاد و کالری بالا، خظر اضافه وزن و چاقی را به شدت افزایش می دهند و به همین دلیل، در مصرف آنها اعتدال را رعایت کنید.
  • مصرف زیاد غذاهای حاوی اسیدهای چرب اشباع موجب بروز بیماری های قلبی – عروقی و دیگر بیماری های خطرناک مشابه می شود.
  • بستنی از جمله غذاهایی است که در برخی افراد موجب حمله میگرنی می شود. این غذاها بر روی آزاد شدن سروتونین و نوراپی نفرین اثر کرده و موجب انبساط یا انقباض عروق می شوند.