دل و قلوه
انتخاب اندازه یا وزن :
وزن (گرم):
ارزش تغذیه ای در   [100]   گرم :
دل گاو - خام
%DV*
انرژی 112 KCal 6%
کربوهیدرات 0.14 gr 0%
چربی 3.94 gr 6.1%
کلسترول 124 mg 41.3%
پروتئین 17.72 gr 35.4%
فیبر خوراکی 0 gr 0%
سدیم 98 mg 4.1%
پتاسیم 287 mg 8.2%
آهن 4.31 mg 23.9%
کلسیم 7 mg 0.7%
منیزیم 21 mg 5.3%
ویتامین A 0 IU 0%
ویتامین C 2 mg 3.3%
ویتامین B6 0.28 mg 14%
فولات 3 µg 0.8%
ویتامین B12 8.55 µg 142.5%

*Daily Value: نیاز روزانه، درصد نیاز روزانه بر اساس رژیم غذایی 2000 Kcal و برای افراد بزرگسال، تنظیم گردیده. مقادیر واقعی ممکن است، بسته به نیازهای افراد (بخصوص در زنان باردار و یا شیرده)، متفاوت باشد.

دل و قلوه

دل و قلوه (قلب و کلیه) از جمله فرآورده هایی هستند که در مقایسه با جگر سفید و سیاه بافت سفتی دارند و کباب شده آن بسیار خوشمزه است، اما برخی خانواده ها بر این باورند که دل و قلوه ارزش تغذیه ای بسیار بالایی دارد و با آن سوپ درست می کنند و در برنامه غذایی کودک، سالمند یا بیمار می گنجانند. باید بدانید که این احشا جزء گروه گوشت طبقه بندی می شود و مصرف متعادل آن برای کودکان و نوجوانان در حال رشد مناسب است، اما برای بیماران قلبی – عروقی، مبتلایان به نقرس و افرادی که اسید اوریک و کلسترول خونشان بالاست و نارسایی کلیوی و بیماری های مفصلی و آرتریت روماتوئید دارند، محدودیت  مصرف دارند.

دل و قلوه باید کاملاً پخته و سفت شود و مصرف آن به صورت آبدار مناسب نیست این دو فرآورده، باید رنگی یکنواخت داشته و بدون رنگ پریدگی و هنگام لمس فاقد هر گونه ضایعه، تومور چرکی و کیست انگلی باشد.

ماندگاری دل و قلوه تازه 48 ساعت در دمای یخچال و چهار ماه در دمای فریزر است.

آنچه در این مقاله می خوانید:
کالری

100 گرم دل و قلوه در حدود 110 کیلوکالری انرژی دارد.

پروتئین

پروتئین دل و قلوه با کیفیت بالا و مشابه گوشت قرمز است.

چربی

گوشت خالص و بدون چربی دل مانند قلوه و جگر سیاه حدود 8 درصد چربی دارد.

میزان کلسترول دل و قلوه مانند جگر سیاه و بالاتر از گوشت قرمز است و همچون روغن جامد حاوی چربی خطرناک ترانس است، بطوریکه هر 100 گرم از این دو ماده غذایی، در حدود 250 میلی گرم کلسترول دارد و به همین دلیل مصرف آنها باید محدود و متعادل باشد.

مواد معدنی

دل و قلوه منبع خوبی از روی و آهن و پتاسیم هستند، هر100 گرم دل و قلوه حدود 4 میلی گرم روی دارد بنابراین مصرف آن به خانم ها، دخترها و پسرهای نوجوان و در حال رشد توصیه می شود.

ویتامین

دل و قلوه منبع ممتاز ویتامین B12 ، فولات و B3  هستند.

مضرات

مضرات

دل و قلوه دارای کلسترول بالاتری می باشند و در افرادی که دارای افزایش چربی های خون به ویژه کلسترول زیاد هستند، باید با احتیاط بیشتری مصرف شوند.

نکته دیگری که در مصرف این نوع مواد غذایی باید در نظر گرفت، بهداشت و سلامت آنها می باشد. این مواد غذایی را حتماً از مراکز فروش معتبر و فروشگاهایی تهیه کنید که از تازگی و سلامت آنها مطمئن باشید و در آماده کردن شان از روشهای پخت و پزی استفاده کنید که طی آن این نوع مواد غذای به خوبی و کاملاً پخته شود چرا که مصرف آنها به صورت کبابی یا سرخ شده ناقص می تواند باعث انتقال عوامل بیماری زا و انواع میکروبها به بدن شود.