گروه    "سبزیجات، گیاهان و ادویه جات"
سیر
انتخاب اندازه یا وزن :
وزن (گرم):
ارزش تغذیه ای در   [100]   گرم :
پودر سیر
%DV*
انرژی 331 KCal 17%
کربوهیدرات 72.73 gr 24.2%
چربی 0.73 gr 1.1%
کلسترول 0 mg 0%
پروتئین 16.55 gr 33.1%
فیبر خوراکی 9 gr 36%
سدیم 60 mg 2.5%
پتاسیم 1193 mg 34.1%
آهن 5.65 mg 31.4%
کلسیم 79 mg 7.9%
منیزیم 77 mg 19.3%
ویتامین A 0 IU 0%
ویتامین D 0 µg 0%
ویتامین C 1.2 mg 2%
ویتامین B6 1.65 mg 82.5%
فولات 47 µg 11.8%
ویتامین B12 0 µg 0%

*Daily Value: نیاز روزانه، درصد نیاز روزانه بر اساس رژیم غذایی 2000 Kcal و برای افراد بزرگسال، تنظیم گردیده. مقادیر واقعی ممکن است، بسته به نیازهای افراد (بخصوص در زنان باردار و یا شیرده)، متفاوت باشد.

سیر

سیر گیاهی است از رسته مارچوبه سانان از تیره نرگسیان و زیرتیره پیازیان و سرده سیر.

سیر گیاهی است علفی و دائمی که ساقه آن تا ارتفاع 40 سانتی متر نیز می رسد. قسمت زیر زمینی آن متورم و مرکب از 5 تا 12 قطعه و محصور در غشاهای نازک و ظریف به رنگ خاکستری مایل به سفید می باشد. برگهای آن باریک و نواری شکل به رنگ سبز تیره و گلهای آن کوچک و صورتی رنگ که بصورت یک چتر در انتهای ساقه ظاهر می شود.

سیر و پیاز رابطه ای نزدیک به هم دارند. بطور کلی دو نوع سیر وجود دارد.

1 -  سیر آمریکایی بنام Greole نامیده می شود. این نوع سیر دارای پوست سفید بوده و از انوع دیگر قویتر است.

2 -  سیر تاهیتی که از بقیه درشت تر است و گاهی قطر آن به 8 سانتی متر می رسد.

آنچه در این مقاله می خوانید:
موادمعدنی

سیر سرشار از کلسیم، آهن، منیزیوم و پتاسیم می باشد.

ویتامین

سیر سرشار از فولیک اسید، ویتامین C و مقدار کمی روی و ویتامین های   B3 , B2 , B1 است. 

فواید

برخی فواید ثابت شده سیر:

 

گزش کنه. مصرف بالای سیر به نظر می رسد که گزش کنه را کاهش می دهد.

تصلب شرائین. به نظر می رسد که سیر به کاهش تصلب شرائین می تواند کمک نماید.

عفونت قارچی. ژلهای تهیه شده از سیر می توانند به بهبود عفونت های قارچی کمک نمایند.

فشار خون بالا. برخی تحقیقات نشان می دهند که سیر می تواند میزان فشار خون را بین 7 تا 8 درصد کاهش دهد.

سرطانها. خوردن سیر می تواند فوایدی در رابطه با کاهش خطر ابتلا به سرطان کولون، راست روده و معده داشته باشد. با این حال به نظر می رسد که مکمل های سیردار و قرص های سیر چنین اثری داشته باشند. برای همین منظور مصرف هفتگی 3.5 تا 29 گرم در هفته توصیه می شود.

 

بیماری هایی که سیر عموماً در آنها بی تأثیر است.

 

  • سرطان ریه
  • کلسترول بالا
  • سرطان سینه
  • درمان هلیکوباکتر
مضرات

مصرف سیر خوراکی برای عموم مردم مطمئن و ایمن می باشد. سیر می تواند باعث بوی بد دهان، احساس سوزش در دهان و یا معده، باد شکم، تهوع و استفراغ، بوی بد بدن و اسهال شود. این عوارض جانبی عموماً در مصرف سیر خام بیشتر می باشد. همچنین سیر می تواند خطر خونریزی را نیز افزایش دهد. آسم و سایر واکنش های آلرژیکی نیز در افرادی که سیر مصرف می کنند ممکن می باشد.

زمانی که سیر بر روی پوست استفاده می گردد، عموماً می تواند خطرناک باشد. سیر می تواند باعث آسیب دیدن پوست به شکل سوختگی شود.

مصرف سیر با داروی ایزونیازید، داروهای درمان HIV (ایدز) و داروی ساکوینیاویز ممنوع می باشد. سیر می تواند تداخلی معمولی با داروهای پیشگیری از بارداری، سیکلو سبورین، داروهایی که توسط کبد تغییر می یابند. داروهای ضد پلاکت و ضد انعقاد خون و وارفارین داشته باشد.