انبه
انتخاب اندازه یا وزن :
وزن (گرم):
ارزش تغذیه ای در   [100]   گرم :
انبه
%DV*
انرژی 60 KCal 3%
کربوهیدرات 14.98 gr 5%
چربی 0.38 gr 0.6%
کلسترول 0 mg 0%
پروتئین 0.82 gr 1.6%
فیبر خوراکی 1.6 gr 6.4%
سدیم 1 mg 0%
پتاسیم 168 mg 4.8%
آهن 0.16 mg 0.9%
کلسیم 11 mg 1.1%
منیزیم 10 mg 2.5%
ویتامین A 1082 IU 21.6%
ویتامین D 0 µg 0%
ویتامین C 36.4 mg 60.7%
ویتامین B6 0.12 mg 6%
فولات 43 µg 10.8%
ویتامین B12 0 µg 0%

*Daily Value: نیاز روزانه، درصد نیاز روزانه بر اساس رژیم غذایی 2000 Kcal و برای افراد بزرگسال، تنظیم گردیده. مقادیر واقعی ممکن است، بسته به نیازهای افراد (بخصوص در زنان باردار و یا شیرده)، متفاوت باشد.

انبه

انبه یا منجو Mango با نام علمی Mangifera، میوه ای گرمسیری و از تیره پسته ایان است. خاستگاه انبه از هزاران سال پیش در شبه جزیره هند پرورش داده می شد و بین قرن پنجم و چهارم پیش از میلاد به آسیای شرقی رسید گرچه این درخت امروزه در بسیاری از کشورهای گرمسیری پرورش داده شده و در سراسر دنیا صادر می شود. میوه انبه علاوه بر مصارف خوراکی، آشپزی و آب میوه گیری، به عنوان طعم دهنده، رنگ دهنده و عطر کاربرد دارد.

درخت انبه قد بلندی دارد و ممکن است به 35 تا 40 متر برسد. عمر درخت انبه طولانی بوده و برخی از درخت های انبه با وجود 300 سال سن هنوز میوه می دهند.

تنوعات زیادی در این میوه موجود است. آنها حتی می توانند گرد، بیضی و قلوه ای شکل باشند. هر کدام از این میوه ها طعم، مزه و استحکام مغز ساقه خود را دارند. رسیدن میوه ها حدود 3 تا 6 ماه طول می کشد. وزن انبه ها می تواند بین 500 گرم تا 2.5 کیلوگرم باشد. رنگ و اندازه انبه های رسیده با توجه به محیط و نور متغییر است. میوه رسیده می تواند زرد، نارنجی، قرمز یا سبز باشد. به هنگام رسیدن میوه ها بوی شیره ملایمی می دهند و با فشار ملایمی فرو می روند. در وسط میوه هسته درشتی است که با توجه به نوع درخت می تواند صاف یا دارای رشته و فیبرهایی در گوشت میوه باشد. گوشت میوه به رنگ زرد تیره و شیرین است. طعم انبه ها با توجه به گونه شان بسیار متفاوت است. به علاوه، با توجه به نوع میوه یا اینکه بیش از حد رسیده باشد گوشت آن می توان صاف یا رشته رشته ای باشد.

انبه، نه تنها میوه خوشمزه ای است، بلکه غنی از ویتامین، املاح و آنتی اکسیدانهاست. دارای فیبر زیادی است، ولی کالری و سدیم آن کم است. فاقد کلسترول و چربی اشباع است.  همچنین دارای مقادیر کافی  پتاسیم، کلسیم و آهن است.

آنچه در این مقاله می خوانید:
کالری

نصف میوه انبه متوسط معادل یک واحد میوه است و 70 کالری انرژی دارد

موادمعدنی
ویتامین

انبه، نه تنها میوه خوشمزه ای است، بلکه غنی از ویتامین، املاح و آنتی اکسیدانهاست.  انبه یکی از منابع غنی ویتامین A است این میوه دارای مقادیر کافی ویتامین C، ویتامین B است. ویتامین A در تقویت بینایی چشم و حفظ سلامتی دندانها، پوست، استخوان، غشای های مخاطی و بافت های لازم بدن نقش مهمی دارد. طعم انبه رسیده و تازه شبیه مخلوطی از طعم هلو و آناناس است و بسیار آبدار و خوشمزه می باشد.

فواید

خواص انبه و فیبرهای غذایی

انبه حاوی فیبرهایی است که حرکات روده را تنظیم کرده و از یبوست پیشگیری می کند این میوه برای کاهش التهاب مخاط معده  فوق العاده است.

خواص انبه برای بیمار دیابتی

انبه دارای یک آنتی اکسیدان بنام مالوالیک اسید است که احتمالاً می تواند دلیل کاهش سطح گلوکز خون باشد. اما مکانیسم دقیق کاهش سطح گلوکز در خون مشخص نشده است بنابراین مطالعات به وضوح بیان می کند که در حالیکه انبه یک میوه شیرین است ولی در بدن انسان گلوکز را کنترل می کند، البته نه برای همه دیابتی ها! در زنان باردار دیابتی، انبه میوه مناسبی نیست. دیابت حاملگی یک بیماری است که تنها در طول بارداری بوجود می آید. در این وضعیت سطح قند خون بیش از حد بالا می رود. مصرف انبه در طول این دوران سطح قند خون را بالا می برد. همچنین انبه سطح گلوکز بدن را در طول بارداری کنترل نمی کند. این نوع دیابت پس از پایان بارداری از بین می رود.

خواص انبه برای افزایش میل جنسی

انبه سرشار از ویتامین E است که برای بهبود عملکرد هورمونهای جنسی و افزایش میل جنسی بسیار مؤثر است.

خواص انبه برای سلامت پوست

انبه منافذ پوست را باز می کند. احتمالاً  می دانید که آکنه ها در نتیجه بسته شدن منافذ پوست ظاهر می شوند. برای تمیزی و مقابله با جوش ها گوشت این میوه را به صورت ماسک روی صورت بگذارید و بعد از 10 دقیقه با آب خنک شستشو دهید. مصرف روزانه این میوه نیز باعث نرمی و خوش آب و رنگ شدن پوست می شود.

خواص انبه برای هضم غذا

انبه سرشار از آنزیم های گوارشی است که به هضم غذا و به تجزیه پروتئین ها کمک می کند به همین دلیل است که برای مقابله با حالت اسیدی معده مفید بوده و به هضم راحت غذا کمک می کند.

خواص انبه و سلامت چشم

100 گرم انبه 15 درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین A را تأمین می کند که برای تضمین سلامت چشم ها و تقویت قوه بینایی لازم است. افرادی که روزانه از این میوه مصرف می کنند کمتر در معرض مشکلات بینایی همانند کاهش دید شبانه، خشکی چشم، سوزش چشم و .. قرار می گیرند.

خواص انبه در کم خونی

انبه برای خانمهای باردار و افرادی که از کم خونی رنج می برند بسیار مفید است. بخاطر اینکه سرشار از آهن است. بعلاوه میزان بالای ویتامین C موجود در آن باعث جذب حداکثری آهن می شود.

خواص انبه در بهبود حافظه

این میوه یکی از میوه های فوق العاده برای مغز کودکان است. نتایج پژوهشها نشان می دهند که این میوه حاوی اسید گلوتامیک می باشد و برای بچه هایی که مشکل تمرکز دارند فوق العاده است.این ترکیب به بهبود حافظه و تحریک سلولهای مغز کمک می کند.

خواص انبه در پیشگیری از سرطان

انبه سرشار از فنول هایی مانند کرستین، ایزوکرسیترین، استراگالین، نیستین، اسیدگالیک، و گالات متیل و همچنین آنزیم های فراوان است. این فنولها و آنزیم ها باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان می شود.

این میوه حاوی میزان زیادی فیبرپکتین است که خطر تشکیل سلولهای سرطانی در دستگاه گوارش را کاهش می دهد. همچنین یک آنتی اکسیدان قوی است که سلولهای بدن را از آسیب ها و رادیکالهای آزاد حفظ می کند و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. از این گذشته انبه حاوی ترکیب دیگری به نام لوپئول می باشد که مانع از رشد سلولهای سرطانی پروستات می شود. این ترکیب همچنین رشد تومورهای سرطانی در سر و گردن را کاهش می دهد.