فندق
انتخاب اندازه یا وزن :
وزن (گرم):
ارزش تغذیه ای در   [100]   گرم :
روغن فندق
%DV*
انرژی 884 KCal 44%
کربوهیدرات 0 gr 0%
چربی 100 gr 153.8%
کلسترول 0 mg 0%
پروتئین 0 gr 0%
فیبر خوراکی 0 gr 0%
سدیم 0 mg 0%
پتاسیم 0 mg 0%
آهن 0 mg 0%
کلسیم 0 mg 0%
منیزیم 0 mg 0%
ویتامین A 0 IU 0%
ویتامین C 0 mg 0%
ویتامین B6 0 mg 0%
فولات 0 µg 0%
ویتامین B12 0 µg 0%

*Daily Value: نیاز روزانه، درصد نیاز روزانه بر اساس رژیم غذایی 2000 Kcal و برای افراد بزرگسال، تنظیم گردیده. مقادیر واقعی ممکن است، بسته به نیازهای افراد (بخصوص در زنان باردار و یا شیرده)، متفاوت باشد.

فندق

میوه فندق ظاهر کروی یا بیضی دارد و طولش 15 – 25 میلی متر و قطرش 10 – 15 میلی متر است و دارای پوسته فیبری بیرونی می باشد. گونه هایی از فندق از فندق معمولی بزرگ ترند و در بیشترین رشد دو برابر اندازه معمولی می شوند. میوه فندق زمانی که برسد از پوسته بیرون می افتد. هسته بذر فندق خوارکی است و می توان آن را به صورت خام یا پخته مصرف نمود. بذر میوه پوستی نازک و به رنگ قهوه ای تیره دارد. که پیش از مصرف یا پخت و پز آن را جدا می کنند.

از فندق در صنعت شیرینی سازی برای ساخت پرالین مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین با ترکیب آن با شکلات می توان شکلات ترافل و همچنین محصولاتی نوتلا و فرانجلیکو تولید نمود.

آنچه در این مقاله می خوانید:
کالری

در هر 28 گرم فندق که به طور متوسط معادل 20 عدد مغز آن می باشد، 176 کیلو کالری انرژی نهفته است. این مقدار فندق دارای 17 گرم چربی، 5 گرم کربوهیدرات، 4 گرم پروتئین و حدوداً 2 گرم آب می باشد.

چربی

فندق غنی از روغن است، در واقع 60 – 70 درصد فندق از روغن تشکیل شده است که ساختار و ترکیب روغنی دارای فواید زیاد از جمله تأمین انرژی، تنظیم حرارت  ، محافظت در برابر عوامل بیرونی و کمک به گردش ویتامین های محلول در چربی برای بدن است.

در روغن فندق برخی اسیدهای چرب وجود دارند که اعمال مهمی را برای بدن انجام می دهند، به عنوان مثال اسید اولئیک موجود در روغن فندق از افزایش کلسترول خون پیشگیری می کند (کلسترول را به میزان 2.26 درصد کاهش می دهد)، قند خون را تنظیم می کند و آپوپروتئین A1 را که برای پیشگیری از بروز بیماری های عروق سیاهرگ مفید است، افزایش می دهد. (به میزان 25 درصد) و آپوپروتئین B که مضر می باشد را کاهش می دهد ( به میزان 5.7 درصد) دیگر اسید چرب مفید در روغن فندق اسید لینولئیک است که به مقدار زیادی در روغن فندق یافت می شود. لینولئیک اسید نقش خیلی مهمی در رشد و سلامت اندامها دارد.

موادمعدنی

این دانه سرشار از کلسیم، فسفر، آهن، گوگرد، منیزیوم، روی و پتاسیم است.

آهن: که در خون سازی نقش دارد.

روی: که نقش مهمی درساختمان هورمونهای جنسی دارد.

کلسیم: که برای رشد استخوانها و دندانها ضروری است.

پتاسیم: که برای تحریک سیستم عصبی و عملکرد مناسب عضلات و ماهیچه ها ضروی است.

ویتامین

فندق یک منبع خوب از ویتامین های B6 ,B1 ,B2 است. این ویتامین ها برای حفظ سلامت مغز و خون سازی ضروری هستند، به ویژه برای رشد کودکان در حال رشد. ثابت شده است که مصرف 25 – 30 گرم فندق در روز، تمامی ویتامین E مورد نیاز در روز را تأمین می کند و برای پیشگیری از بیماری های عروق سیاهرگ قلبی و سرطان کافی است.

روغن فندق مهمترین منبع شناخته شده ویتامین E است که برای سلامت ماهیچه های قلب و دیگر ماهیچه های بدن ضروری است.

ویتامین E از تجزیه و همولیز گلبولهای قرمز خون جلوگیری می کند، بنابراین به عنوان نوعی محافظ در  برابر کم خونی عمل می کند.

از دیگر فواید ویتامین E که در فندق به وفور یافت می شود، پیشگیری و ممانعت از عوامل ایجاد کننده سرطان می باشد.

فواید

 

  • فندق فشار خون را بالا می برد.
  • فندق مقوی روده ها و معده است.
  • روغن فندق برای کبد نافع است.
  • فندق سموم را از بدن خارج می کند.
  • روغن فندق برای از بین بردن سرفه و درد سینه مفید است.
  • فندق غذای مناسبی برای تقویت بدن و مخصوصاً در دروه نقاهت است.
  • خانم هایی که در بین دو عادت ماهانه خونریزی دارند برای درمان آن باید جوشانده پوست فندق بخورند.
  • افرادی که کارهای فکری انجام می دهند باید فندق بخورند زیرا به دلیل داشتن فسفر زیاد مغز را تقویت می کند.
  • فندق به دلیل اینکه دارای مقدار کمی مواد نشاسته ای است و نیز دارای مواد معدنی زیادی مانند کلسیم، پتاسیم، فسفر، منیزیوم، سدیم، و آهن است، غذای بسیار خوبی برای مبتلایان به دیابت محسوب می شود.
مضرات

فندق اگر به میزان کم مصرف شود به هیچ وجه مضر نیست ولی افراط در خوردن آن ایجاد نفخ و گاز شکم کرده و حالت تهوع تولید می کند، برای جلوگیری از این حالات آنهایی که سرد مزاج هستند باید فندق را با آب و عسل خورده و گرم مزاجان با سکنجبین مصرف نمایند.