پنیر سوئیسی
انتخاب اندازه یا وزن :
وزن (گرم):
ارزش تغذیه ای در   [100]   گرم :
پنیر سوئیسی
%DV*
انرژی 380 KCal 19%
کربوهیدرات 5.38 gr 1.8%
چربی 27.8 gr 42.8%
کلسترول 92 mg 30.7%
پروتئین 26.93 gr 53.9%
فیبر خوراکی 0 gr 0%
سدیم 192 mg 8%
پتاسیم 77 mg 2.2%
آهن 0.2 mg 1.1%
کلسیم 791 mg 79.1%
منیزیم 38 mg 9.5%
ویتامین A 830 IU 16.6%
ویتامین D 0.5 µg 5%
ویتامین C 0 mg 0%
ویتامین B6 0.08 mg 4%
فولات 6 µg 1.5%
ویتامین B12 3.34 µg 55.7%

*Daily Value: نیاز روزانه، درصد نیاز روزانه بر اساس رژیم غذایی 2000 Kcal و برای افراد بزرگسال، تنظیم گردیده. مقادیر واقعی ممکن است، بسته به نیازهای افراد (بخصوص در زنان باردار و یا شیرده)، متفاوت باشد.

پنیر سوئیسی

  • پنیر سوئیسی. به پنیرهایی که اولین بار در کشور سوئیس تهیه شده اند، پنیر سوئیسی اطلاق می شود. این نوع پنیرها شکل خاصی دارند و در وسط قالب این پنیرها سوراخی وجود دارد (البته تمام پنیرهای سوئیسی بدین شکل نمی باشند).

کشور سوئیس 450 نوع پنیر مختلف تولید می کند که این پنیرها را به 5 طبقه تقسیم می کنند.

1 -پنیرهای خیلی سفت

2- پنیرهای سفت

3- پنیرهای نیمه سفت

4- پنیرهای نیمه نرم

5- پنیرهای نرم

معمولاً در تهیه 99 درصد از پنیرهای سوئیسی از شیر گاو استفاده می کنند و برای تهیه یک درصد باقیمانده از شیر بز یا گوسفند استفاده می شود.

در تهیه یکی از انواع پنیر سوئیسی که سوراخ دار است از سه نوع باکتری استفاده می کنند. استرپتوکوکوس ترموفیلوس، لاکتوباسیلوس و پروبیونی باکتر شرمان در مرحله آخر تهیه پنیر، باکتری شرمانی اسیدلاکتیکی را که باکترهای دیگر تولید نموده اند مصرف کرده و گاز دی اکسید کربن آزاد می کند که این گاز تولید حباب هایی می کند که به شکل سوراخ های متعدد در پنیر به چشم می خورند. هنگامی که پنیر را ورقه می کنیم، این سوراخها کاملاً دیده می شوند. به دلیل وجود این سوراخ ها، صنعت تولید پنیر به این دسته پنیرها لقب پنیرهای چشم دار داده است. پنیرهای سوئیسی که چنین سوراخهایی نداشته باشند به پنیرهای کور معروفند.

آنچه در این مقاله می خوانید:
کربوهیدارت

پنیر، به خصوص پنیر تازه، حاوی مقدار قابل توجهی لاکتوز می باشد که کربوهیدارت اصلی شیر می باشد. اغلب پنیرهای رسیده حاوی حداقل (1 – 3 درصد) لاکتوز بوده و یا به علت خارج شدن آب پنیر و تبدیل لاکتوز باقیمانده به اسید لاکتیک و دیگر اسیدها در طول فرآیند رسیدن پنیر، فاقد لاکتوز می باشند. در فرآیند رسیدن پنیر، با گذشت 21 – 28 روز زمان، لاکتوزی در پنیر رسیده نخواهد ماند افراد مبتلا به بیماری عدم تحمل لاکتوز که قابلیت هضم لاکتوز را ندارند، نباید پنیر تازه مصرف کنند.

پروتئین

پنیر سوئیسی یک از پنیرهای سرشار از پروتئین که دارای 7.6 گرم پروتئین در هر ورقه 30 گرمی است و از کیفیت خوبی هم برخوردار است و تقریباً تمامی اسیدهای آمینه های ضروری مورد نیاز بدن را داراست. پروتئین اصلی پنیر کازئین است که آماده هضم است زیرا برخی از پروتئین ها حین فرآیند آماده شدن پنیر به پپتیدها و آمینواسیدها، شکسته می شوند.

چربی

این پنیر یکی از کم چرب ترین پنیرها می باشد بنابراین گزینه مناسبی برای افرادی است که برای کاهش وزن تلاش می کنند.

مواد معدنی

محصولات لبنی یکی از بهترین منابع غذایی کلسیم از لحاظ دسترس پذیری زیستی (جذب گوارش) کلسیم هستند.

پنیر غذای پروتئین دار کاملی است و منبع خوبی از پروتئین، کلسیم و فسفر می باشد و کاملاً می تواند جای گوشت را بگیرد. به همین جهت گیاهخوارانی که گوشت نمی خورند به جای آن پنیر مصرف می کنند. یکی از مزایای پنیر بر شیر هضم ساده تر آن است. البته به استثنای پنیرهای خیلی چرب و یا خیلی تخمیر شده.

همان طور که اشاره شد پنیر دارای کلسیم و فسفر بالایی است. برای داشتن استخوان های سالم  تنها کلسیم لازم نیست بلکه مقدار فسفر نیز اهمیت دارد.

در واقع نسبت کلسیم به فسفر دریافتی از برنامه غذایی است که در رسوب کلسیم در استخوانها اهمیت دارد. برای داشتن استخوانهایی محکم به ازای هر هزار میلی گرم کلسیم 440 میلی گرم فسفر لازم است که چنین نسبت مناسبی در مواد غذایی مثل شیر و پنیر دیده می شود مصرف پنیر به افرادی که به دلایلی عدم تحمل به لاکتوز شیر دارند نیز توصیه می شود.

پنیر به دلیل دارا بودن کلسیم و فسفر زیاد برای کودکان در حال رشد و حتی بزرگسالان لازم است. افرادی که کار فکری می کنند. کسانی که در اثر کار زیاد خسته می شوند و کسانی که ضعیف هستند باید پنیر بخورند زیرا پنیر دارای فسفر است و فسفر غذایی مطلوب برای این دسته از اشخاص است.

کلسیم نقش مهمی در ایجاد و حفظ استخوانها و دندانهای سالم ایفا می کند و همچنین برای پیشگیری از لخته شدن خون، ترمیم زخم و حفظ فشار خون طبیعی مهم است. توصیه می شود غذاهای غنی از کلسیم با منابع ویتامین D همراه شود، چرا که ویتامین D به جذب کلسیم در روده کوچک کمک می کند. 56 گرم از انواع پنیر می تواند حاوی 40 تا 50 درصد نیاز روزانه کلسیم باشد.

ویتامین

میزان ویتامین پنیرها بر حسب شیر مورد استفاده و فرآیند تولید متفاوت می باشد. از آن جایی که اغلب میزان چربی موجود در شیر، در دلمه باقی می ماند، پنیر حاوی ویتامین های محلول در چربی شیری است که پنیر از آن گرفته می شود. پنیر حاوی مقادیر گوناگونی ویتامین A، ویتامین B2, B12 است. پنیر گوسفند و بز میزان بالاتری از ویتامین A  دارد. و پنیر شیر گاو بتاکاروتن بیشتری دارد. از آنجا که ویتامین های محلول در آب (مانند B1 , B2 , B3 و پانتوتنیک اسید، ویتامین B6 و فولات) در آب پنیر باقی می مانند، میزان آنها به میزان آب پنیری بستگی دارد که در داخل پنیر باقی می ماند.