بستنی وانیلی
انتخاب اندازه یا وزن :
وزن (گرم):
ارزش تغذیه ای در   [100]   گرم :
بستنی وانیلی - سبک
%DV*
انرژی 180 KCal 9%
کربوهیدرات 29.46 gr 9.8%
چربی 4.83 gr 7.4%
کلسترول 27 mg 9%
پروتئین 4.78 gr 9.6%
فیبر خوراکی 0.3 gr 1.2%
سدیم 74 mg 3.1%
پتاسیم 208 mg 5.9%
آهن 0.19 mg 1.1%
کلسیم 161 mg 16.1%
منیزیم 14 mg 3.5%
ویتامین A 448 IU 9%
ویتامین D 0.1 µg 1%
ویتامین C 1.2 mg 2%
ویتامین B6 0.05 mg 2.5%
فولات 6 µg 1.5%
ویتامین B12 0.47 µg 7.8%

*Daily Value: نیاز روزانه، درصد نیاز روزانه بر اساس رژیم غذایی 2000 Kcal و برای افراد بزرگسال، تنظیم گردیده. مقادیر واقعی ممکن است، بسته به نیازهای افراد (بخصوص در زنان باردار و یا شیرده)، متفاوت باشد.

بستنی وانیلی

بستنی وانیلی یکی از انواع بستنی هاست که برای تهیه آن از شیر، شکر، زرده تخم مرغ و وانیل استفاده می کنند.

وانیل برای اولین بار در قرن شانزدهم میلادی توسط آرتک ها استفاده می شد وانیل یکی از ادویه جات گران قیمت است که به طور گسترده ای استفاده می شود محبوبیت این ادویه به دلیل عطر و طعم دلپذیر آن است که عطری خفیف و معطر دارد.

وانیل میوه گیاهی است به نام وانیل. عطر دلپذیر و طعم وانیل آن را به عنصر ضروری در صنعت مواد غذایی و آشامیدنی تبدیل کرده است و اغلب در تهیه دسرها، پودینگ ها و شیرهای طعم دار بستنی  مورد استفاده قرار می گیرد.

کالری

بستنی یکی از عالی ترین منابع انرژی  می باشد. بطوریکه 2 – 3 برابر شیر چربی و بیشتر از نصف مواد جامد آن قند (ساکاروز و لاکتوز) است.

کربوهیدارت

قند موجود در بستنی از نوع لاکتوز (قند شیر) و ساکاروز دی ساکارید حاوی گلوکز و فروکتوز است که باعث افزایش انرژی در بدن می شود و به ذخیره چربی در بدن کمک می کند. قندهای اضافه در کبد و ماهیچه ها به صورت چربی ذخیره می شود تا بدن از آن در مواقع ضروری به عنوان منبع انرژی استفاده کند. قندها علاوه بر اینکه منبع تأمین انرژی هستند به دلیل افزایش تولید سروتونین در مغز به عنوان ضد افسردگی عمل می کنند و تأثیر مفیدی در شاد کردن فرد دارند.

پروتئین

پروتئین های شیر در دو دسته قرار دارند کازئین و پروتئین های آب پنیر که با تولید اسید آمینه ضروری به سوخت و ساز بدن کمک می کند.

چربی

بستنی حاوی چربی بوده بطوریکه 60 درصد چربی های آن از نوع اسیدهای چرب اشباع و بقیه از نوع غیر اشباع می باشند. چربی موجود در بستنی علاوه بر انرژی زا بودن به دلیل وجود ویتامین D,A ارزش غذایی فراوانی دارد.

مواد معدنی

شیر به عنوان ماده اصلی تشکیل دهنده بستنی فواید بسیاری دارد فسفر، منیزیوم، روی، آهن، کلسیم و فسفر از مواد مغذی موجود در شیر هستند که در پرخاصیت بودن بستنی نقش به سزایی دارند، شیر مهم ترین منبع کلسیم است هر لیوان شیر (250 میلی لیتر) حدود 315 میلی گرم کلسیم دارد که 30 درصد کلسیم روزانه مورد نیاز بدن را تأمین می کند.

ویتامین

همانند شیر بستنی منبع غنی از ویتامین است، ویتامین هایی که بدون آنها رشد و سلامتی انسان دچار اختلال می شود ویتامین B12 , B3 , B2, B1, D, A از جمله ویتامین های موجود در بستنی هستند که در پرخاصیت بودن بستنی نقش به سزایی دارند.

مضرات
  • مصرف بستنی در افراد دارای اضافه وزن: برخی بستنی هایی که در تهیه آنها خامه و شکلات استفاده می شود به دلیل حجم زیاد و کالری بالا، خظر اضافه وزن و چاقی را به شدت افزایش می دهند و به همین دلیل، در مصرف آنها اعتدال را رعایت کنید.
  • مصرف زیاد غذاهای حاوی اسیدهای چرب اشباع موجب بروز بیماری های قلبی – عروقی و دیگر بیماری های خطرناک مشابه می شود.
  • بستنی از جمله غذاهایی است که در برخی افراد موجب حمله میگرنی می شود. این غذاها بر روی آزاد شدن سروتونین و نوراپی نفرین اثر کرده و موجب انبساط یا انقباض عروق می شوند.