برنج قهوه ای
انتخاب اندازه یا وزن :
وزن (گرم):
ارزش تغذیه ای در   [100]   گرم :
برنج قهوه ای - دانه بلند - خام
%DV*
انرژی 370 KCal 19%
کربوهیدرات 77.24 gr 25.7%
چربی 2.92 gr 4.5%
کلسترول 0 mg 0%
پروتئین 7.94 gr 15.9%
فیبر خوراکی 3.5 gr 14%
سدیم 7 mg 0.3%
پتاسیم 223 mg 6.4%
آهن 1.47 mg 8.2%
کلسیم 23 mg 2.3%
منیزیم 143 mg 35.8%
ویتامین A 0 IU 0%
ویتامین D 0 µg 0%
ویتامین C 0 mg 0%
ویتامین B6 0.51 mg 25.5%
فولات 20 µg 5%
ویتامین B12 0 µg 0%

*Daily Value: نیاز روزانه، درصد نیاز روزانه بر اساس رژیم غذایی 2000 Kcal و برای افراد بزرگسال، تنظیم گردیده. مقادیر واقعی ممکن است، بسته به نیازهای افراد (بخصوص در زنان باردار و یا شیرده)، متفاوت باشد.

برنج قهوه ای

غلات کامل یا سبوس دار بخش مهمی از هر رژیم غذایی را تشکیل می دهند و از جمله سالم ترین مواد غذایی محسوب می شود که بهتر است همه گروههای سنی از آن استفاده کنند. این برنج سرشار از کربوهیدرات های پیچیده و فاقد کلسترول و سدیم است.

کالری

کالری برنج قهوه ای نصف کالری نان و کمتر از یک سوم کالری قند و شکر است. هر 100 گرم برنج قهوه ای، حاوی 370 کالری  می باشد.

کربوهیدارت

برنج قهوه ای سرشار از کربوهیدارتهای پیچیده می باشد. و با از بین رفتن سبوس به میزان کالری برنج افزوده می شود، به گونه ای که در یک لیوان برنج پخته قهوه ای 218 کالری و در همین میزان برنج پخته سفید 266 کالری انرژی نهفته است.

پروتئین

 میزان پروتئین موجود در صد گرم برنج قهوه ای حدود 7.94 گرم می باشد. پروتئین های موجود در رژیم غذایی، اسیدهای آمینه لازم برای ساخت و نگهداری بافتها، آنزیم ها و برخی هورمونهای بدن را فراهم می سازند. بسیاری از عوامل تنظیم کننده فرآیندهای بدن، پروتئین ها هستند. ضمناً این ترکیبات می توانند به عنوان منبع انرژی نیزعمل کنند. اگر چه برنج منبع غنی از پروتئین به شمار نمی رود ولی کیفیت پروتئینی آن از سایر غلات بالاتر می باشد بطوریکه ارزش بیولوژیکی پروتئین برنج 86 می باشد.

چربی

برنج حاوی مقدار بسیار ناچیزی چربی می باشد. بدن انسان قادر است. تمام اسیدهای چرب مورد نیاز خود به جز اسیدلینولئیک را بسازد، این اسید چرب حدود 30 درصد از کل اسیدهای چرب موجود در برنج را شامل می شود و همچنین برنج فاقد کلسترول بوده و با توجه به درصد بسیار پایین چربی، یک غذای فوق العاده در تمام رژیم های غذایی محسوب می گردد.

فیبر رژیمی

میزان فیبر غیر محلول موجود در برنج قهوه ای چهار برابر برنج سفید می باشد به همین دلیل شاخص گلایسمی پایینی دارد، یعنی کربوهیدارت های آن به سرعت جذب بدن نمی شوند. بنابراین مصرف آن با نظر پزشک مربوطه برای مبتلایان به دیابت و افرادی که قصد کاهش وزن دارند مناسب است.

مواد معدنی

برنج قهوه ای منبع خوبی از منگنز، سلنیوم و منیزیوم می باشد. یک فنجان برنج قهوه ای، 80 درصد از نیاز روزانه بدن به منگنز را تأمین می کند. منگنز به تولید انرژی از پروتئین و کربوهیدرات کمک می کند و در ساخت اسیدهای چرب نیز وارد عمل می شود منگنز برای سلامت اعصاب و برای تولید هورمونهای جنسی بسیار مهم است. منگنز جزء مهم آنتی اکسیدان می باشد که جلوی تخریب سلول را می گیرد.

یک فنجان برنج قهوه ای پخته شده در حدود 3.27 درصد از نیاز روزانه بدن به سلنیوم را تأمین می کند.

ویتامین

با سبوس گیری برنج قهوه ای و تبدیل آن به برنج سفید مقدار زیادی از مواد مغذی خصوصا ویتامین های گروه B از بین می رود. بنابراین ویتامین های برنج قهوه ای بسیار بیشتر از برنج سفید می باشد به طوریکه این برنج منبع غنی از ویتامین های گروه B به شمار می رود.

فواید
  • از پیشرفت دیابت پیشگیری می کند
  • سرشار از فیبر است
  • منبع خوبی از منگنز و سلنیوم است
  • از افزایش وزن پیشگیری می کند
  • مقدار LDL (کلسترول بد) را کاهش می دهد.
  • منبع خوبی از فیتونوترینتها می باشد.
  • خطر ابتلا به آسم کودکی را کاهش می دهد
  • به دلیل وجود منیزیوم فراوان سلامت استخوانها را افزایش می دهد