نان سوخاری
انتخاب اندازه یا وزن :
وزن (گرم):
ارزش تغذیه ای در   [100]   گرم :
نان سوخاری
%DV*
انرژی 270 KCal 14%
کربوهیدرات 50 gr 16.7%
چربی 3.67 gr 5.6%
کلسترول 0 mg 0%
پروتئین 8.67 gr 17.3%
فیبر خوراکی 0 gr 0%
سدیم 583.2 mg 24.3%
پتاسیم 110 mg 3.1%
آهن 2.93 mg 16.3%
کلسیم 76.67 mg 7.7%
منیزیم 26.67 mg 6.7%
ویتامین D 0 µg 0%
ویتامین C 0 mg 0%
ویتامین B6 0.05 mg 2.5%
فولات 30 µg 7.5%
ویتامین B12 0 µg 0%

*Daily Value: نیاز روزانه، درصد نیاز روزانه بر اساس رژیم غذایی 2000 Kcal و برای افراد بزرگسال، تنظیم گردیده. مقادیر واقعی ممکن است، بسته به نیازهای افراد (بخصوص در زنان باردار و یا شیرده)، متفاوت باشد.

نان سوخاری

نان سوخای یکی از فراورده های حاصل از آرد گندم است که به دلیل پایین بودن رطوبت، قابلیت نگهداری زیادی دارد. نان سوخاری، نان برشته ای هست که در آن نشاسته شروع به تجزیه کرده و قابلیت هضم بیشتری دارد. یک عدد نان سوخاری متوسط 35 کالری، نان سبوس دار 100 گرمی 218 کالری و یک کف دست نان معمولی 75 کالری، انرژی دارد.

مواد اولیه اصلی نان سوخاری آرد گندم، روغن، شکر و خمیر مایه است. علاوه بر مواد ذکر شده از مواد زیر در فرمول نان سوخاری استفاده می شود:

گلوتن، شیر خشک، تخم مرغ، مالت، عصاره مالت، شربت اینورت، نمک طعام، لیستین، آرد سویا و افزودنی های مجاز خوراکی.

آرد گندم مورد نظر برای تولید نان سوخاری باید دارای گلوتن با کمیت و کیفیت بالا باشد تا بتواند ضمن تحمل تخمیر و مقاومت در برابر آنزیم های حاصل از مخمرها طی مرحله تخمیر، گازهای ایجاد شده را به خوبی حفظ نماید و شبکه گلوتن آن به صورت اسفنجی درآید.

کالری

هر صد گرم نان سوخاری 270 کیلوکالری انرژی دارد. اما واقعیت این است که 100 گرم نان خشک در مقایسه با 100 گرم نان تازه کالری بیشتری دارد. چون نان خشک حاوی آرد است، ولی نان تازه ترکیبی از آرد و آب است. از طرفی نان خشک به دلیل کم حجم بودن، به میزان بیشتری خورده می شود. نان سوخاری حاوی ترکیباتی چون آرد، روغن، شکر، شیر خشک و تخم مرغ است و در مقایسه با انواع نان های حجیم پرکالری تر است.

کربوهیدارت

قابلیت هضم نان های سوخاری به دلیل وجود نشاسته تجزیه شده، بالا می باشد و هر 100 گرم آن حاوی 50 گرم کربوهیدارت می باشد. در صورتیکه صد گرم نان گندم حاوی 47 گرم کربوهیدارت می باشد.

پروتئین

گلوتن ازعمده ترین پروتئین های موجود در آرد نان سوخاری است، و به خمیر حالت الاستیک و ارتجاعی داده، باعث نگهداری گازهای حاصل از تخمیر و حالت اسفنجی در فرآروده شده و در نهایت باعث بهبود حجم، بافت، سهولت مصرف و افزایش اثر آنزیم های گوارش می شود.

چربی

روغن از مواد اولیه اصلی نان سوخاری می باشد. از روغن برای تردی بافت و افزایش حجم سوخاری استفاده می شود.

فیبر رژیمی

نان سوخاری فاقد فیبرهای رژیمی می باشد.

مواد معدنی

کلسیم، منیزیم و آهن از مهمترین مواد معدنی موجود در نان سوخاری می باشند. با توجه به اینکه تخمیر در این نان به طور کامل صورت می گیرد، ریز مغذی های آن به راحتی جذب سیستم گوارش می شوند.

ویتامین

نان سوخاری حاوی فولات و ویتامین B6 می باشد.

فواید

قابلیت هضم این نان به علت فرایند پیشرفته تولید و تخمیر کامل، بالا بوده و در معده ایجاد ترشی نمی کند بنابراین در رژیم غذایی افرادی که ناراحتی های معده یا روده دارند مورد استفاده قرار می گیرد.

مضرات

برای تهیه آرد سوخاری، نان دو بار تحت فرایند پخت قرار می گیرد. و تهیه آن بطور مستقیم از آرد معمولی امکان پذیرنیست. حتی در مواردی که بازار مصرف آرد سوخاری زیاد است، برخی نانها برای تبدیل به آرد سوخاری پخته می شوند. به هر حال، آرد سوخاری فقط با پخت مجدد نان به دست می آید.

پخت دوم نسبت به پخت اول متقاوت است. پخت نان در مرحله اول یک پخت عادی است ولی مرحله دوم پخت طولانی تر بوده و حرارت نیز ملایم تر است. در مرحله دوم پخت، آب باقیمانده از بین رفته و نان به طور کامل خشک می شود. تغییر رنگ نان سوخاری به دلیل واکنش میلارد و نیز کاراملیزه شدن است. هر چه مدت زمان پخت دوم در این نانها بیشتر باشد، رنگ آرد تیره تر خواهد بود.

یکی از مشکلات عمده در فرایند تولید نان، تولید ماده سرطان زای آکریلامید در روند حرارت دهی است. آکریلامید در اثر حرارت دیدن مواد غذایی به خصوص در نان، گوشت و چیپس به وجود می آید. بنابراین حرارت دیدن مجدد نان برای تولید آرد سوخاری، این محصول را دارای میزان بیشتری آکریلامید می کند. ضمن اینکه بعد از این دو مرحله آرد سوخاری در کارخانه، این محصول یک بار دیگر نیز در منازل همراه با مواد غذایی سرخ کردنی حرارت می بیند، و این عمل نیز باعث افزایش بیشتر آکریلامید در آن می شود. بنابراین می توان در مورد مصرف بیش از حد آن به مصرف کنندگان هشدار داد.

همچنین نان سوخاری، حاوی ترکیباتی چون آرد، روغن، شکر، شیر خشک و تخم مرغ است و در مقایسه با انواع نان های حجیم پرکالری تر است و برای کاهش وزن مناسب نیست.