ذرت
انتخاب اندازه یا وزن :
وزن (گرم):
ارزش تغذیه ای در   [100]   گرم :
روغن ذرت
%DV*
انرژی 884 KCal 44%
کربوهیدرات 0 gr 0%
چربی 100 gr 153.8%
کلسترول 0 mg 0%
پروتئین 0 gr 0%
فیبر خوراکی 0 gr 0%
سدیم 0 mg 0%
پتاسیم 0 mg 0%
آهن 0 mg 0%
کلسیم 0 mg 0%
منیزیم 0 mg 0%
ویتامین A 0 IU 0%
ویتامین D 0 µg 0%
ویتامین C 0 mg 0%
ویتامین B6 0 mg 0%
فولات 0 µg 0%
ویتامین B12 0 µg 0%

*Daily Value: نیاز روزانه، درصد نیاز روزانه بر اساس رژیم غذایی 2000 Kcal و برای افراد بزرگسال، تنظیم گردیده. مقادیر واقعی ممکن است، بسته به نیازهای افراد (بخصوص در زنان باردار و یا شیرده)، متفاوت باشد.

ذرت

ذرت که به فارسی بلال نیز نامیده می شود، گیاهی است یک ساله و یک پایه دارای ساقه ای راست که ارتفاع آن تا چهار متر می رسد. ذرت گیاه بومی آمریکای مرکزی و مکزیک است و از آنجا به نقاط دیگر راه یافته است.از نظر تغذیه ای ذرت در گروه غلات قرار دارد. البته اگر بخواهید از آن در جدول جانشینی مواد غذایی استفاده کنید، برای محاسبه انرژی روزانه باید آن را مانند سیب زمینی و نخود فرنگی، سبزی نشاسته ای به حساب آورد. همچنین رنگ زرد ذرت مربوط به موادی به نام زئین و زیازانتین می باشد.

کالری

ذرت سرشار از انرژی است و هر 100 گرم ذرت حاوی 361 کالری است.

کربوهیدارت

میزان کربوهیدرات موجود در 100 گرم آرد ذرت حدود 76.8 گرم می باشد.

پروتئین

هر فنجان ذرت در حدود 5 – 6 گرم پروتئین دارد. لگنین ها، پروتئین هایی هستند که در بسیاری از مواد غذایی یافت می شوند. ذرت نیز سرشار از این پروتئین ها می باشد. این پروتئین ها می توانند به گیرنده های کربوهیدراتی در غشاء سلولها متصل شوند. اتصال لگنین ها به این گیرنده ها، فعالیت بسیاری از ویروسها، از جمله ویروس ایدز را مختل می کند. با این حال مطالعات بیشتری برای اثبات اثر ذرت بر بیماری ایدز لازم است.

چربی

روغن ذرت حاوی مقدار کمی 13) درصد) روغن اشباع شده، مقدار زیادی چربیهای غیر اشباع، 28 درصد چربیهای تک قطبی و 58 درصد چربیهای اشباع نشده است. و ضمنا فاقد کلسترول می باشد. اسیدهای چرب ضروری مانند اسید لینولنیک (امگا 6) و اسید آلفا – لینولئیک (امگا 3) به وفور در آن یافت می شود. این دو اسید چرب بیش ساز پروستاگلاندین ها در بدن هستند.  ویتامین E موجود در روغن ذرت حدود 70 درصد می باشد. این ویتامین به عنوان آنتی اکسیدانی است که با رادیکالهای آزاد در بدن مقابله کرده و استحکام بافت سلولی را حفظ می کنند.

فیبر رژیمی

هر 100 گرم ذرت، 5 درصد نیاز روزانه بدن به فیبر را تأمین می کند. ذرت به دلیل دارا بودن انواع فیبرها برای قند خون مفید است. ولی افراد دیابتی به علت نمایه گلاسیمی بالای این ماده نمی توانند به مقدار زیاد از آن استفاده کنند. هر چند استفاده از مقادیر کم آن بسیار سودمند می باشد، بطوریکه مصرف مداوم ذرت در افراد سالم ریسک ابتلا به دیابت را کاهش می دهد.

مواد معدنی

ذرت منبع خوبی از پتاسیم، فسفر و منگنز می باشد. همچنین کاکل ذرت نیز دارای گوگرد، کلر، سلیسیم، آهن، کلسیم، منیزیوم، سدیم و پتاسیم می باشد.

ویتامین

این ویتامین ها شامل ویتامین B1 (تیامین)، ویتامینB2  (ریبوفلاوین)، ویتامینB3  (نیاسین)، ویتامینB5  (پانتوتنیک اسید)، ویتامینB6  و B9 (اسید فولات) و ویتامینC  می باشد.

فواید

ذرت سرشار از آنتی اکسیدانها و فیتونوترینت های بسیار قوی و کارآمد می باشد که برای کاهش گرفتگی عروق مؤثر می باشد. همچنین برخی از آنتی اکسیدانهای موجود در ذرت آنزیم مبدل آنژیوتانسیون را مهار می کنند و به نوعی مانند داروهای کاهنده فشار خون عمل می کنند. همچنین ذرت به علت اینکه منبع خوبی از فیبر می باشد رشد باکتری های مفید در روده را افزایش می دهد. این باکتریها با تولید اسیدهای چرب کوتاه زنجیر مزایای متعددی را برای دستگاه گوارش به همراه دارند. زیرا سوخت سلولهای کولون را تأمین می کنند و باعث کاهش ریسک ابتلا به سرطان کولون می شوند.

مضرات

ذرت حاوی ماده ای بنام اگزالات می باشد که برای مبتلایان به سنگ کلیه مضر بوده و این افراد باید از مصرف ذرت خودداری نمایند. همچنین افراد دیابتیک نیز باید در مصرف ذرت احتیاط نمایند چرا که قند بالای موجود در ذرت برای این افراد مضر می باشد.