بادام
انتخاب اندازه یا وزن :
وزن (گرم):
ارزش تغذیه ای در   [100]   گرم :
روغن بادام
%DV*
انرژی 884 KCal 44%
کربوهیدرات 0 gr 0%
چربی 100 gr 153.8%
کلسترول 0 mg 0%
پروتئین 0 gr 0%
فیبر خوراکی 0 gr 0%
سدیم 0 mg 0%
پتاسیم 0 mg 0%
آهن 0 mg 0%
کلسیم 0 mg 0%
منیزیم 0 mg 0%
ویتامین A 0 IU 0%
ویتامین D 0 µg 0%
ویتامین C 0 mg 0%
ویتامین B6 0 mg 0%
فولات 0 µg 0%
ویتامین B12 0 µg 0%

*Daily Value: نیاز روزانه، درصد نیاز روزانه بر اساس رژیم غذایی 2000 Kcal و برای افراد بزرگسال، تنظیم گردیده. مقادیر واقعی ممکن است، بسته به نیازهای افراد (بخصوص در زنان باردار و یا شیرده)، متفاوت باشد.

بادام

بادام نوعی میوه است که درخت آن بومی نواحی خاورمیانه و جنوب آسیا می باشد. در اصل بادام جزء مغزهای حقیقی به شمار نمی آید، بلکه از انواع شفت هاست که دارای یک پوسته بیرونی و یک پوشش درونی سخت است که دانه (مغز) در درون آن قرار می گیرد. ارتفاع درخت بادام 4 تا 10 متر و قطر آن نیز می تواند به بیش از 30 سانتی متر برسد.

49 درصد دانه بادام را روغن تشکیل می دهد که 62 درصد آن اسید اولئیک غیر اشباع، 24 درصد اسید لینولئیک غیر اشباع و 6 درصد آن اسید پالمتیک است. بادام همچنین دارای 25 درصد مواد سفیده ای و دپاستازی به نام امولسیون، قند، صمغ، موسیلاژ و مواد معدنی می باشد. بادام تلخ دارای ماده مخصوصی (1 تا  2 درصد) به نام آمیگدالین می باشد که از اثر آب بر روی این ماده اسید سیانیدریک و الدئیدبنزوئیک و گلوکز حاصل می شود.

آنچه در این مقاله می خوانید:
چربی

بادام دارای مقدار زیادی چربی است، اما از نوع غیر اشباع  . 62 درصد دانه بادام از اسیداولئیک غیر اشباع تشکیل شده است، اسیداولئیک خطر سکته قلبی و گرفتگی عروق را کاهش داده و از بروز سرطان جلوگیری می کند.

همچنین بادام حاوی اسیدلینولئیک است که یک اسید چرب امگا 6 محسوب می شود این اسیدهای چرب، زمانی که در تعادل با امگا 3 قرار بگیرند برای سلامت عروق بسیار مفیدند.

موادمعدنی

بادام سرشار از منیزیوم، پتاسیم، کلسیم، آهن، روی، مس، منیزیوم و فسفر است.

  • 4/1 فنجان بادام دارای 99 میلی گرم منیزیوم می باشد، هنگامی که منیزیوم به مقدار کافی در بدن وجود داشته باشد در خون جریان می یابد و اکسیژن و مواد مغذی را سریع تر حمل می کند و جلوی افزایش ضربان قلب را می گیرد.
  • فنجان بادام دارای 257 میلی گرم پتاسیم می باشد. پتاسیم در انقباض عضلات، متعادل کردن فشار خون و عملکرد بهتر قلب نقش اساسی دارد.
  • گرم بادام دارای 240 میلی گرم کلسیم است. مقدار کلسیم در 20 – 25 عدد بادام بیشتر از 1/4 فنجان شیر است. به طور کلی، بادام غنی ترین منبع غیر حیوانی کلسیم می باشد. پس برای جلوگیری از پوکی استخوان یک منبع غنی می باشد.
ویتامین

بادام حاوی انواع ویتامین های B  و E می باشد. ویتامین های گروه B به سوخت و ساز کربوهیدرات ها کمک کرده و یکی از منابع انرژی برای مغز می باشند.

ویتامین E در پوست بادام وجود دارد. این ویتامین، یکی از انواع آنتی اکسیدانها می باشد. فواید آنتی اکسیدانها در بدن بسیار است. از جمله: پیشگیری از سرطان، بیماری قلبی، فراموشی و آلزایمر، تضعیف سیستم ایمنی، آب مروارید چشم، ضعیف شدن ماهیچه ها و همچنین بر سلامتی پروستات اثر می گذارد و از تخریب سلولها و DNA جلوگیری می کند.

فواید
  • کاهش دهنده قند خون
  • تقویت عملکرد قلب
  • استحکام استخوانها
  • کمک به کاهش وزن
  • پیشگیری از سرطان
  • پیشگیری از سنگ کیسه صفرا
  • پیشگیری از گرفتگی عضلات
  • پایین آورنده کلسترول بد (LDL) و کاهش دهنده بیماری های قلبی