برنج
انتخاب اندازه یا وزن :
وزن (گرم):
ارزش تغذیه ای در   [100]   گرم :
روغن سبوس برنج
%DV*
انرژی 884 KCal 44%
کربوهیدرات 0 gr 0%
چربی 100 gr 153.8%
کلسترول 0 mg 0%
پروتئین 0 gr 0%
فیبر خوراکی 0 gr 0%
سدیم 0 mg 0%
پتاسیم 0 mg 0%
آهن 0.07 mg 0.4%
کلسیم 0 mg 0%
منیزیم 0 mg 0%
ویتامین A 0 IU 0%
ویتامین C 0 mg 0%
ویتامین B6 0 mg 0%
فولات 0 µg 0%
ویتامین B12 0 µg 0%

*Daily Value: نیاز روزانه، درصد نیاز روزانه بر اساس رژیم غذایی 2000 Kcal و برای افراد بزرگسال، تنظیم گردیده. مقادیر واقعی ممکن است، بسته به نیازهای افراد (بخصوص در زنان باردار و یا شیرده)، متفاوت باشد.

برنج

برنج از غلات بسیار مغذی و پرمصرف ترین غذای دوسوم جمعیت جهان محسوب می شود. ویژگی های خاص برنج، آن را به یک ماده غذایی پرمصرف برای تأمین نیازهای غذایی تبدیل کرده است.

هر نیم لیوان برنج حاوی 103 کالری است. برنج فاقد چربی، کلسترول، گلوتن و سدیم می باشد هضم این ماده غذایی بسیار آسان است.

کالری

میزان کالری موجود در 100 گرم برنج حدود 362 KCal می باشد.

کربوهیدات

برنج حاوی کربوهیدرات زیادی است و در واقع 90 درصد کالری برنج ناشی از کربوهیدارت آن می باشد و در هرم غذایی جزء گروه نان و غلات محسوب می شود. هر 100 گرم برنج پخته شده حاوی 130 کیلوکالری انرژی می باشد.

پروتئین

با توجه به اینکه برنج منبع غنی از پروتئین به شمار نمی رود ( 2  - 2.5 میلی گرم پروتئین در هر فنجان برنج پخته) ولی کیفیت پروتئینی آن از سایر غلات بالاتر می باشد.

چربی

برنج حاوی مقدار بسیار ناچیزی چربی می باشد ( 2 گرم چربی در یک دوم فنجان برنج سفید پخته شده). بدن انسان قادر است تمام اسیدهای چرب مورد نیاز خود را به جز اسید لینولئیک را بسازد. این اسید چرب حدود 30 درصد از کل اسیدهای چرب موجود در برنج را شامل می شود.

فیبر رژیمی

تحقیات نشان داده اند که مصرف حداقل 25 گرم فیبر در روز، خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش می دهد. یک دوم فنجان برنج سفید حاوی 3 گرم فیبر رژیمی است.

مواد معدنی

مهمترین مواد معدنی موجود در برنج کلسیم و آهن می باشد.

ویتامین

برنج منبع عالی از ویتامین هایی مثل B1 (تیامین)، B2 (ریبوفلاوین)، B3 (نیاسین)  و ویتامین D می باشد.

فواید

در برنج ماده ای بنام اوریدین وجود دارد که خاصیت ضد التهاب عصبی را داراست. برنج از لحاظ مواد غذایی بسیار غنی است. البته هنگامیکه پوسته قهوه ای آن را می گیرند مقداری از ویتامن های خود را از دست می دهد.

برنج دارای خاصیت افزایش دهنده اسپرم، ضد عطش، کم کننده ترشحات بدن و زیاد کننده شیر مادر می باشد.

مضرات

زیاده روی و مصرف بی رویه برنج موجب جوش صورت، سستی و ضعف بدن، یبوست، اسیدی شدن خون و قولنج می شود.

اشخاص مبتلا به قند خون، یبوست، تب ،آسم و کولیت باید در مصرف برنج احتیاط نمایند.