گردو
انتخاب اندازه یا وزن :
وزن (گرم):
ارزش تغذیه ای در   [100]   گرم :
روغن گردو
%DV*
انرژی 884 KCal 44%
کربوهیدرات 0 gr 0%
چربی 100 gr 153.8%
کلسترول 0 mg 0%
پروتئین 0 gr 0%
فیبر خوراکی 0 gr 0%
سدیم 0 mg 0%
پتاسیم 0 mg 0%
آهن 0 mg 0%
کلسیم 0 mg 0%
منیزیم 0 mg 0%
ویتامین A 0 IU 0%
ویتامین D 0 µg 0%
ویتامین C 0 mg 0%
ویتامین B6 0 mg 0%
فولات 0 µg 0%
ویتامین B12 0 µg 0%

*Daily Value: نیاز روزانه، درصد نیاز روزانه بر اساس رژیم غذایی 2000 Kcal و برای افراد بزرگسال، تنظیم گردیده. مقادیر واقعی ممکن است، بسته به نیازهای افراد (بخصوص در زنان باردار و یا شیرده)، متفاوت باشد.

گردو

مغز گردو نوعی خشکبار مقوی است که با خارج کردن آن از پوسته سخت گردو قابل استفاده است. مغز گردو را با نام غذای مغز نیز بیان کرده اند، زیرا مغز گردو سرشار از امگا 3 است که باعث کارکرد بهتر مغز می شود. گردو میوه ای گرد، با دو پوسته، یکی نرم و سبز رنگ که به تدرج خشک می شود و از بین می رود و دیگری سخت و چوبی است. مغز آن خوراکی است و روغن فراوان دارد.

گردو میوه مغز دار با ارزشی است که انوع مختلفی دارد. گردو منبع عالی پروتئین، فیبر، ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی است.

مغز گردو و بذر کتان دارای بیشترین اندازه اسید چرب امگا 3 در میان مواد غذایی گیاهی هستند. مغز گردو نوعی مغز دانه است که بصورت خام مصرف می گردد. این مغز می تواند به تنهایی و یا آجیل با ترکیب سایر مغزها نظیر بادام، پسته، فندق و .. مصرف شود.

در مناطق مختلف کشور انواع غذاها با طبخ گردو حاصل می شود در برخی از غذاها این ماده به صورت تزئین و یا مواد افزودنی است و در برخی از غذاها به عنوان ماده اصلی آن غذا یا خورشت بکار می رود. یکی از غذاهایی که مغز گردو به عنوان ماده لازمه و اصلی آن است ، خورشت فسنجان می باشد.

آنچه در این مقاله می خوانید:
گالری

کالری گردو زیاد است. حدود 654 کالری در هر 100 گرم گردو وجود دارد.

پروتئین

هر 100 گرم گردو حاوی 4.14 گرم پروتئین است که این پروتئین دارای کیفیت خوبی است و به آسانی هضم می شود. گردو حاوی اسیدهای آمینه ضروری است. همچنین حاوی اسیدهای آمینه ای است که به سختی می توان آنها را از سایر غذاهای گیاهی دیگر بدست آورد. بنابراین گیاهخواران قادرند که همه پروتئین مورد نیاز را از طریق دریافت گردو و سایر فراورده های حبوبات تأمین کنند.

چربی

4/1   فنجان مغز گردو، در حدود 8.9 درصد نیاز روزانه بدن به امگا 3 را تأمین می کند همچنین در هر 100 گرم گردو حدود 68 گرم چربی وجود دارد. که قسمتی از این چربی شامل اسیدهای چرب غیر اشباع با چند بند دوگانه (PUFA) از قبیل اسید لینولئیک و اسید لینولنیک است. (در حدود 70 درصد اسیدهای چرب موجود در گردو را تشکیل می دهند) در حدود 18 درصد از اسیدهای چرب موجود در گردو و اسیدهای چرب غیراشباع با یک پیوند مضاعف (MUFA) و 12 درصد اسیدهای چرب موجود در آن اشباع می باشد. بنابراین گرچه گردو حاوی مقادیر زیادی از کالری است اما اسیدهای چرب موجود در گردو اساساً اسیدهای چرب غیراشباع هستند که ضرری را به سیستم قلبی - عروقی بدن نمی رسانند. ذکر این نکته نیز با ارزش است که 58% اسیدهای چرب غیراشباع با چند پیوند مضاعف گردو را اسید لینولنیک و 12 درصد آن را اسید لینولئیک تشکیل می دهد که هر دوی آنها، اسیدهای چرب ضروری برای حفظ حیات انسان می باشند. ایکوزاپنتاتونیک (EPA) و دکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) که متعلق به اسید لینولنیک (امگا 3) می باشد که اثر مهمی در کاهش لیپید و کلسترول خون دارند.

موادمعدنی

گردو بهترین منبع منگنز، مس است. در گردو منیزیوم و فسفر نیز وجود دارد. مقداری روی، آهن، کلسیم و سلنیوم نیز در گردو یافت می شود. همچنین گردو مقدار کمی سدیم دارد.

ویتامین

گردو حاوی بیشترین مقدار ویتامین های B5 ,B6 ,B1 می باشد. در گردو ویتامین هایی نظیر B2 ,B3 ,E نیز وجود دارند.

فواید
  • ضد سرطان
  • تنظیم فشار خون
  • تنظیم قند خون
  • حفاظت از استخوان
  • مفید برای تنگی نفس
  • کاهش کلسترول کل
  • LDL  کلسترول
  • HDL  کلسترول
  • تنظیم سوخت و ساز بدن
  • جلوگیری از لخته خون
  • محافظت از سیستم ایمنی
  • افزایش قدرت ذهن و هوش
  • جلوگیری از ورم مفاصل
  • جلوگیری از سنگ کیسه صفرا
  • افزایش قابلیت ارتجاعی رگهای بدن
  • محافظت در برابر بیماری های بدن
  • جلوگیری ازبیماری پارکینسون و آلزایمر
  • مفید در بیماری های پوست نظیر: اگزما، پسوریازیس
  • دارای آنتی اکسیدان. در بین آجیل ها آنتی اکسیدان گردو و شاه بلوط از همه بیشتر است.
مضرات
  • کسانی که ناراحتی معده و کبد دارند نباید گردو بخورند.
  • کسانی که دچار حساسیت هستند نباید گردو مصرف نمایند.
  • خوابیدن زیر درخت گردو به علت صدور گاز کربنیک در شب خطرناک است.
  • به هیچ وجه نباید در خوردن گردو افراط کرد. (بیش از 5 عدد در روز) چرا که برای سلامتی مضر است.
  • با وجود این که چربی های موجود در گردو جزء چربی های مفید محسوب می شوند اما در هر حال این ماده غذایی چرب است و باید در مصرف آن دچار افراط نشوید.
  • زیاده روی در مصرف گردو، باعث تورم لوزه و زخم دهان می شود. مخصوصاً گردو برای گرم مزاجها خوب نیست و معمولاً بهتر است اینگونه افراد بعد از خوردن گردو دهان خود را بشویند و یا انار ترش و یا کمی سکنجبین یا سرکه بخورند.
  • مغز گردو لطیف است و در اثر ماندن کهنه می شود و رنگ آن زرد یا قهوه ای و طعمش تند می شود و باعث مسمومیت خواهد شد و نباید از آن استفاده شود.