مرغ
انتخاب اندازه یا وزن :
وزن (گرم):
ارزش تغذیه ای در   [100]   گرم :
چربی جوجه مرغ
%DV*
انرژی 900 KCal 45%
کربوهیدرات 0 gr 0%
چربی 99.8 gr 153.5%
کلسترول 85 mg 28.3%
پروتئین 0 gr 0%
فیبر خوراکی 0 gr 0%
سدیم 0 mg 0%
پتاسیم 0 mg 0%
آهن 0 mg 0%
کلسیم 0 mg 0%
منیزیم 0 mg 0%
ویتامین A 0 IU 0%
ویتامین D 4.8 µg 48%
ویتامین C 0 mg 0%
ویتامین B6 0 mg 0%
فولات 0 µg 0%
ویتامین B12 0 µg 0%

*Daily Value: نیاز روزانه، درصد نیاز روزانه بر اساس رژیم غذایی 2000 Kcal و برای افراد بزرگسال، تنظیم گردیده. مقادیر واقعی ممکن است، بسته به نیازهای افراد (بخصوص در زنان باردار و یا شیرده)، متفاوت باشد.

مرغ

گوشت مرغ به عنوان یکی از بزرگترین منابع پروتئینی می باشد. در گذشته گوشت مرغ به بازار فرستاده شده به عنوان یک محصول فرعی محسوب می شد، بدین صورت که قبلاً مرغداران فقط خروس های جوان گله ها و یا مرغ های تخمی پیر را به اجبار ذبح نموده و به بازار عرضه می کردند. بدین ترتیب عملاً رشته ای بنام تولید گوشت مرغ وجود نداشت، ولی در چند سال اخیر پروش طیور گوشتی و تولید گوشت مرغ و صادرات آن به صورت فعالیت مستقلی در آمده است.

از لحاظ بهداشتی هیچ بیماری خطرناکی از گوشت مرغ به انسان سرایت نمی کند و تنها بیماری قابل انتقال، بیماری سالمونلوزیس می باشد که معمولاً در مرحله آماده سازی، موجب آلوده شدن گوشت مرغ می شود. خوشبختانه با غیر مرسوم شدن کشتارهای سنتی و بالا رفتن سطح اطلاعات علمی مصرف کنندگان و ایجاد شدن کشتارگاههای صنعتی که کاملاً تحت نظارت مسئولین بهداشت می باشند، خطر آلوده شدن گوشت مرغ به این نوع عفونت ها نسبت به گذشته بسیار کمتر شده.

از نظر سرعت رشد شاید نتوان هیچ دامی را با طیور مقایسه کرد؛ به ویژه نژادهای مخصوص جوجه های گوشتی که در مدت زمان 40 الی 42 روز از وزن 40 گرم به وزن 2 هزار گرم می رسند. یعنی 50 برابر وزن اولیه. بنابراین گوشت مرغ برای تولید کنندگان، از نظر سرعت رشد عرضه گوشت به بازار اهیمت خاصی می تواند داشته باشد.

آنچه در این مقاله می خوانید:
کالری

هر 100 گرم سینه مرغ، فقط حدود 140 کیلوکالری انرژی دارد و انرژی ران مرغ هم حدود 170 کیلوکالری است.

پروتئین

مرغ منبعی غنی از پروتیئن و حاوی اسیدهای آمینه مختلفی است. 120 گرم گوشت مرغ در حدود 70 درصد نیاز پروتیئنی بدن را برآورده می سازد. وجود اسید آمینه تریپتوفان که به عنوان یک اسید آمینه مهم و ضروری در افزایش سطح سروتونین در مغز مؤثر می باشد به خواب راحت و مفید کمک زیادی می کند. همچنین از خواص دیگر این ماده می توان به خاصیت ضد افسردگی آن اشاره کرد که در شادمانی و افزایش خلق افراد تاثیر زیادی دارد.

چربی

هر 100 گرم گوشت مرغ، حدود 7 گرم چربی دارد (سینه مرغ حدود 3 درصد و ران مرغ نزدیک به 13 درصد). میزان کلسترول گوشت مرغ کمتر از گوشت قرمز می باشد. بطور متوسط یک سینه مرغ حدود 84 و یک ران مرغ حدود 110 میلی گرم کلسترول دارد. این در حالیست که میزان کلسترول همان مقدار گوشت قرمز، حدود 118 میلی گرم است. همچنین گوشت مرغ در مقایسه با گوشت قرمز چربی اشباع کمتری دارد. با این حال پوست مرغ دارای مقدار زیادی چربی اشباع است و به همین دلیل قبل از پخت، باید پوست آن را کاملاً جدا کرد.

مواد معدنی

گوشت مرغ منبع خوبی از سلنیوم و فسفر است. سلنیوم یکی از اجزای بسیار مهم واکنشهای متابولیکی در بدن می باشد که عبارتند از: متابولیسم هورمونهای تیروئیدی، سیستم دفاعی آنتی اکسیدانی و سیستم ایمنی.

مطالعات متعدد نشان می دهد که بین بروز سرطانها و دریافت سلنیوم یک ارتباط مهم وجود دارد، سلنیوم مانع از سرطان می شود. مصرف 120 گرم گوشت مرغ 40 درصد نیاز روزانه بدن به سلنیوم را برطرف می سازد.

ویتامین

گوشت مرغ منبع غنی از ویتامینB6 و  B3 می باشد. این ترکیب خوب ویتامین B، مرغ را بعنوان یک غذای مفید برای تأمین انرژی سوخت و ساز (متابولیسم) بدن معرفی می کند، زیرا این دو ویتامین در واکنش های سوخت و ساز بدن نقش دارند. همچنین ویتامین B3 به کنترل قند خون کمک می کند و فعالیت هورمون انسولین را تنظیم می کند.

فواید
  • پیشگیری از پوکی استخوان در سالمندان
  • پیشگیری از سرطان. ویتامین B3 (ویتامین ضد سرطان) و سلنیوم موجود در گوشت مرغ در پیشگیری از سرطان نقش بسزایی دارند.
  • پیشگیری از آلزایمر. دریافت منظم غذاهای غنی از ویتامین B3 مانند گوشت مرغ، از بروز بیماری آلزایمر و دیگر بیماری های شناختی مرتبط با افزایش سن جلوگیری به عمل می آورد.
  • سلامت قلب و عروق. ویتامین B6 علاوه بر شرکت در متابولیسم انرژی، در ساخت ملکولهای فعال زیادی نیز نقش دارد و وقتی سطح ویتامین B6 سلولها کافی نباشد، توانایی گروههای متیل نیز کاهش می یابد. یکی از نتایج فقدان گروه متیل این است که ملکولهایی که باید به طور طبیعی به ملکولهای دیگری تبدیل شوند، نه تنها تغییر نمی کنند، بلکه روی هم انباشته می شوند. یکی از این مولکولها هموسیستئین است که اگر سطح آن در رگ های خونی افزایش یابد، موجب آسیب به دیواره رگ ها می شود.