کنجد
انتخاب اندازه یا وزن :
وزن (گرم):
ارزش تغذیه ای در   [100]   گرم :
روغن کنجد
%DV*
انرژی 884 KCal 44%
کربوهیدرات 0 gr 0%
چربی 100 gr 153.8%
کلسترول 0 mg 0%
پروتئین 0 gr 0%
فیبر خوراکی 0 gr 0%
سدیم 0 mg 0%
پتاسیم 0 mg 0%
آهن 0 mg 0%
کلسیم 0 mg 0%
منیزیم 0 mg 0%
ویتامین A 0 IU 0%
ویتامین D 0 µg 0%
ویتامین C 0 mg 0%
ویتامین B6 0 mg 0%
فولات 0 µg 0%
ویتامین B12 0 µg 0%

*Daily Value: نیاز روزانه، درصد نیاز روزانه بر اساس رژیم غذایی 2000 Kcal و برای افراد بزرگسال، تنظیم گردیده. مقادیر واقعی ممکن است، بسته به نیازهای افراد (بخصوص در زنان باردار و یا شیرده)، متفاوت باشد.

کنجد

کنجد یا کنجید که سمسم و جلجلان هم نامیده می شود، گیاهی است از رده دو لپه ای های پیوسته گلبرگ که سردسته تیره کنجدها است. این گیاه یک ساله و ارتفاعش بالغ بر یک متر است. قسمت فوقانی ساقه اش پوشیده از کرک ولی قسمتهای تحتانی آن عاری از کرک است. برگهایش در قسمت قاعده به طور متناوب و در قسمت انتهایی ساقه به طور متقابل قرار گرفته است و پهنک و برگها بیضوی و دراز و نوک تیز است و در قمست قاعده ساقه پهن تر از قسمت انتهایی است. گل های آن که بطور منفرد و در کناره برگ های قسمت انتهایی ساقه قرار دارد. شامل قطعات پنج تایی به هم پیوسته است و تعداد پرچم ها 4 عدد است. میوه اش کپسولی و محتوی دانه های کوچک مسطح و بیضوی است. دانه های کنجد به سب دارا بودن روغن قابل استخراج تنها قسمت مورد استفاده گیاه است.

آنچه در این مقاله می خوانید:
پروتئین

کنجد غنی از اسیدهای آمینه که رشد تومورها را متوقف می کنند و به رفع مسمومیت کبد و کلیه ها و بهبود سیستم ایمنی بدن کمک می کنند.

چربی

مقدار روغن کنجد در حدود 50 درصد است. این روغن مرکب از حدود 70 درصد اسیدهای چرب اشباع نشده مانند لینولئیک اسید، اولئیک اسید و مقداری اسیدهای چرب اشباع شده مانند اسید پالمتیک و آراشیدیک اسید است.

روغن کنجد یکی از روغنهای اشباع نشده و مفید برای بدن است که در آمریکای شمالی و کانادا به مقدار زیاد مصرف می شود، زیرا این روغن نه تنها کلسترول خون را افزایش نمی دهد، بلکه آن را کاهش نیز می دهد.

در صورت مصرف روغن کنجد باید از روغن سرد کنجد که به نام First cold pressed معروف است اسفاده نمود، زیرا در اثر حرارت دادن، روغن کنجد خواص خود را از دست می دهد.

موادمعدنی

کنجد غنی از مواد معدنی قابل جذب است و دارای منیزیوم، کلسیم، آهن، کروم، مس، سدیم می باشد. دانه های کنجد سبوس دار منبع فوق العاده کلسیم محسوب می شود به طوریکه مقدار کلسیم موجود در نصف پیمانه کنجد سه برابر بیشتر از شیر در همان مقدار است.

ویتامین

خواص کنجد در اثر داشتن ویتامین های زیاد آن است به ویژه ویتامین های E ,D ,B ,F1 و لیسیتین.

فواید

 

  • کنجد ضد روماتیسم است
  • نرم کننده معده و روده است
  • فشار خون بالا را کاهش می دهد
  • کنجد گرفتگی صدا را از بین می برد
  • برای رفع ناراحتی کیسه صفرا مفید است
  • روغن کنجد سوزش ادرار را رفع می کند
  • برای چاق شدن و تقویت نیروی جنسی مؤثر است
  • از روغن کنجد به جای روغن زیتون در سالاد استفاده کنید
  • روغن کنجد برای رفع تنگی نفس، سرفه خشک و زخم ریه مفید است
  • کره کنجد که در کانادا به نام تاهیتی معروف است و شبیه ارده است، غذای خوبی برای رشد بچه هاست
  • دانه های کنجد منبع فوق العاده کلسیم محسوب می شود که برای داشتن استخوانها و دندانهای سالم ضروری است همچنین کلسیم در انعقاد خون، کنترل فشار خون و انقباض عضلات نقش مؤثری دارد.