گروه    "سبزیجات، گیاهان و ادویه جات"
پیاز
انتخاب اندازه یا وزن :
وزن (گرم):
ارزش تغذیه ای در   [100]   گرم :
پودر پیاز
%DV*
انرژی 341 KCal 17%
کربوهیدرات 79.12 gr 26.4%
چربی 1.04 gr 1.6%
کلسترول 0 mg 0%
پروتئین 10.41 gr 20.8%
فیبر خوراکی 15.2 gr 60.8%
سدیم 73 mg 3%
پتاسیم 985 mg 28.1%
آهن 3.9 mg 21.7%
کلسیم 384 mg 38.4%
منیزیم 113 mg 28.3%
ویتامین A 0 IU 0%
ویتامین D 0 µg 0%
ویتامین C 23.4 mg 39%
ویتامین B6 0.72 mg 36%
فولات 64 µg 16%
ویتامین B12 0 µg 0%

*Daily Value: نیاز روزانه، درصد نیاز روزانه بر اساس رژیم غذایی 2000 Kcal و برای افراد بزرگسال، تنظیم گردیده. مقادیر واقعی ممکن است، بسته به نیازهای افراد (بخصوص در زنان باردار و یا شیرده)، متفاوت باشد.

پیاز

پیاز گیاهی از سرده سیر در زیر تیره پیازیان از تیره نرگسیان است.

پیاز از قدیمی ترین سبزی ها و صیفی جات خوراکی در دنیا و ایران است که خاستگاه آن را در ایران و افغانستان ذکر کرده اند. این محصول سه هزار سال قبل از میلاد مسیح در مصر کشت می شده است و بر اساس برخی اسناد، کارگرانی که در ساختن اهرام مصر فعالیت می کرده اند از پیاز به عنوان غذای اصلی استفاده می کرده اند.

پیاز به خانواده الیاسه (Alliaceae) متعلق است و گیاهی است دو ساله با رشد بوته ای ضعیف، برگهای استوانه ای شکل توخالی که در سال اول با توجه به طول روز مورد نیاز خود تشکیل سوخ یا پیاز (Bulb) داده و در سال دوم با کشت سوخها و پس از ظهور ساقه (های) گل دهنده و چترها تولید روز است. و بر این اساس رقمهای پیاز به سه گروه شامل ارقام روز بلند، روز متوسط و روز کوتاه تقسیم بندی می شوند. پیاز اندازه، شکل، رنگ و طعم متفاوتی دارد. و متداولترین نوع پیاز، پیاز قرمز و سفید است. پیاز سرشار از مواد مغذی است. این ماده اگر چه کالری اندکی دارد اما مواد مغذی فراوانی همچون ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدانی را در خود دارد. یک پیمانه پیاز خرد شده به طور تقریبی 64 کالری انرژی، 15 گرم کربوهیدرات، صفر گرم چربی، 3 گرم فیبر، 7 گرم قند و دو گرم پروتئین دارد.

پیاز دارای اسانس مخصوص می باشد که در اثر پختن از بین می رود.

آنچه در این مقاله می خوانید:
موادمعدنی

پیاز سرشار از کلسیم، منیزیوم، فسفر، پتاسیم، سدیم، گوکرد و مقدار کمی آهن، مس، روی و کروم است.

گوگرد موجود در پیاز برای ضدعفونی کردن خون، شش ها و برطرف کردن آسم، ورم گلو و برونشیت مؤثر است. همچنین گوگرد موجود در پیاز باعث افزایش رشد موهای سر می شود.

همچنین مصرف پیاز در پیشگیری از پوکی استخوان مؤثر است چرا که پیاز با جلوگیری از کاهش مواد معدنی به ویژه کلسیم موجود در سلولهای استخوانی از بروز پوکی استخوان جلوگیری می کند.

ویتامین

پیاز سرشار از ویتامینC  ، ویتامینA  و ویتامین های گروهB  می باشد.

فواید
  • پیاز خام فعالیت معده را زیاد می کند و در نتیجه ترشح اسید کلریدریک را تشدید می کند. بنابراین کسانی که ناراحتی معده دارند ممکن است سوزش و درد در معده خود حس کنند. اینگونه اشخاص باید پیاز پخته مصرف کنند که ترشحات دستگاه هاضمه را منظم کرده، اشتها را زیاد کرده و دل درد و نفخ معده را درمان می کند.
  • پیاز به دلیل سولفور فراوانی که دارد و اینکه این ماده مغذی به عنوان یک ضد عفونی کننده در میان مردم شهرت دارد، در برابر باکتری هایی مانند سالمونلا، ای کولای و باسیلوس سابتیلیس بسیار مؤثر بوده و مانع فعالیت آنها می شود به این دلیل است که از سوی سازمان جهانی بهداشت مصرف عصاره این سبزی در هنگام بروز سرفه و سرماخوردگی حتی التهاب برونش ها و بیماری آسم توصیه شده است.
  • خواص قلبی – عروقی

مصرف مداوم پیاز همانند سیر نشان داده است که کلسترول و فشار خون بالا را کاهش می دهد، دو عامل مهمی که از بروز بیماری های دیابتی و گرفتگی رگها جلوگیری می کنند و خطر حمله قلبی یا سکته مغزی را کاهش می دهد. این تأثیرات به دلیل وجود مواد سولفور، کروم و ویتامین B6 است که با پایین آوردن میزان هموسیستئین از بروز بیماری قلبی و سکته مغزی جلوگیری می کند.

پیاز یکی از کوچکترین عضو خانواده سبزیجات و میوه جات است که به عنوان کاهش دهنده خطر احتمالی بیماری قلبی در تحقیقات اخیر شناخته شده است.

  • پیاز از بروز بسیاری از سرطانها جلوگیری می کند.

مطالعات نشان داده است مصرف زیاد پیاز 84 درصد کاهش خطر ابتلا به سرطان دهانی و گلو، 88 درصد کاهش خطر ابتلا به سرطان مری، 55 درصد خطر ابتلا به سرطان روده، 83 درصد کاهش خطر ابتلا به سرطان حنجره، 25 درصد کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه، 73 درصد کاهش خطر ابتلا به سرطان تخمدان، 71 درصد کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات، 38 درصد کاهش خطر ابتلا به سرطان کلیه در مقایسه با آنهایی که پیاز کمتری مصرف می کنند دارند.

  • توصیه به سیگاری ها

دود تنباکو از دلایل اصلی ایجاد سرطان مثانه است. ولی فلاوونوئیدها، به خصوص کرسیتین، نقش محافظتی در برابر سلولهای مخاطی این ارگان داشته و مصرف مرتب پیاز برای کسانی که در معرض ابتلا به این بیماری هستند توصیه می شود، زیرا این ترکیب با عوامل سرطان زا واکنش نشان داده و به آنها متصل می شود و به این ترتیب از بروز اثرات زیانبارشان جلوگیری می کند. بنابراین، خوردن پیاز به خصوص برای سیگاری ها که بیشتر در معرض ابتلا به این سرطان هستند ،به عنوان یک عادت غذایی خوب توصیه می شود.

  • فعالیت ضد التهابی و ضد باکتری

چند ماده ضد التهابی موجود در پیاز کاهش دهنده شدت علائم مربوط به حالت التهابی از قبیل درد و تورم استخوان و التهاب مفصل هستند. همچنین پیاز باعث کاهش شدت علائم بیماری در هنگام سرماخوردگی می شود.

سیر و پیاز ترکیباتی دارند که بصورت قابل توجهی باعث کاهش التهاب می شود. تأثیرات ضد التهابی پیاز نه تنها به دلیل وجود ویتامین C و کرسیتین می باشد بلکه به علت وجود مواد فعال دیگر به نام Isoth است. این مواد به صورت همزمان بکار می روند تا از التهاب در امان بمانند. علاوه بر آن کرسیتین، فلاوونوئید موجود در پیاز همراه با ویتامین C باعث کشتن باکتری های مضر می شوند که این باعث می شود که پیاز، افزودنی مناسب در سوپها و خورشتها در فصلهای سرد و هنگام سرماخوردگی باشد.

  • اثر کاهش دهند قند خون

در آزمایشات مشخص شده است که خوردن زیاد پیاز باعث کاهش میزان گلوکز می شود. دلایل آزمایشگاهی و بالینی نشان می دهد که آلیل پروپیل در سولفید، مسئول کاهش قند خون بوسیله افزایش انسولین موجود در خون می باشد.

آلیل پروپیل دی سولفات این عمل را در تضاد با انسولین انجام می دهد به این صورت که یک دی سولفید، جاهایی از کبد را در تضاد با انسولین انجام می دهد به این صورت که یک دی سولفید، جاهایی از کبد را اشغال می کند که انسولین در آن قسمتها غیر فعال است. این باعث می شود که مقدار انسولین افزایش یابد و گلوکز را به داخل سلولهایی هدایت کند که باعث کاهش قند خون می شوند. همچنین مطالعات انجام شده بر روی افراد دیابتی نشان داده که کروم باعث کاهش میزان رسوب گلوکز، کاهش میزان انسولین و کاهش میزان کلسترول و تری گلیسرید می شود، در حالیکه باعث افزایش میزان کلسترول نوع HDL (کلسترول خوب) می شود.

  • تقویت سلامت استخوان

اخیراً ماده ای در پیاز شناخته شده است به نام اختصاری GPLS که از فعالیت سلولهایی که باعث شکستن استخوان می شوند جلوگیری می کند. پیاز مخصوصاً برای خانمهایی مفید است که در معرض ابتلا به پوکی استخوان در زمان یائسگی قرار دارند.

  • پیاز را همراه با غذاهای دیگر مصرف کنید.

بررسی ها نشان داده که این سبزی پتاسیم نسبتاً بالایی دارد و مصرفش برای میانسالان به خصوص با غذا بسیار مفید است. جالب است بدانید کوسیتین موجود در پیاز (ترکیبی با خاصیت آنتی اکسیدانی) 32 درصد جذب بالاتری در مقایسه با کوسیتین موجود در سایر مواد غذایی از جمله سیب و چای دارد. در ضمن مقادیری که در آن جذب می شود به مدت 24 ساعت در خون باقی خواهد ماند و به این ترتیب از بروز بسیاری از بیماری ها و سرطانها جلوگیری می کند.

شاید به همین دلیل است که در قدیم مردم عادت داشتند در کنار برخی از غذاها مثل غذاهای کباب شده که احتمال وجود ترکیبات سرطان زا در آنها بیشتر است. پیاز خام میل کنند تا به این ترتیب اثرات زیانبار این ترکیبات خنثی شده و گزندی به سلامت فرد وارد نشود. البته به نظر می رسد دلیل دیگر مصرف این سبزی با غذاها، وجود پره بیوتیک ها است و با اعمال آثاری چون رشد و فعالیت باکتری های مفید روده سلامت این ارگان را به همراه دارد.

همچنین پره بیوتیک ها به جذب آهن دریافتی نیز کمک می کنند، به خصوص در صورتی که این منابع با غذاهای حاوی فیتات مصرف شوند، زیرا این ترکیبات به فیتات متصل شده و از اتصالشان با آهن جلوگیری می کنند و به این ترتیب جذب این ماده معدنی هموار خواهد شد بعلاوه جذب کلسیم و منیزیوم نیز در حضور این ترکیبات ارزشمند بیشتر می شود.

  • سلامت سیستم معده – روده ای

مصرف مداوم پیاز، 2 دفعه یا بیشتر در هفته بطور چشمگیری سرعت رشد سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد. پیاز حاوی مقداری فلاوونوئید و کرسیتین است که رشد تومورها را در حیوانات متوقف می کند و سلولهای روده بزرگ را از تأثیرات مخرب مواد سرطان زا محافظت می کند. استفده از پیاز در غذاها، همچنین به کاهش مقدار مواد سرطان زایی که از پخت با دمای بالا بوجود می آیند، کمک می کند.

  • پیاز برای درمان سرفه مفید است

یکی از خاصیت های مشهور این سبزی جلوگیری از بروز سرفه در سرماخوردگی و بیماری هایی است که ریه ها در آن درگیر شده اند. جالب است بدانید که ویتامین C و کرسیتین بالای این سبزی مانع بروز عفونت و التهاب شده و موجب کاهش علائم این بیماری ها می شود. به این دلیل که مصرف پیاز در فصل سرما به شکل سوپ و خورشت توصیه می شود.

مضرات

زیاده روی در خوردن پیاز موجب تشنگی، استفراغ، تیرگی چهره و حتی فراموشی می شود. پس در حد اعتدال مصرف کنید.